Terug naar overzicht
Hallo, volgens mij ben je verplicht om te trouwen in je eigen gemeente. Wij gingen naart gemeentehuis om onze getuigen vast te leggen en ze vertelden ons dat het zelfs nie verplicht is om getuigen te nemen.
hey,ik heb hier gelezen in trouwen in kortrijk dat iemand hier in kortrijk is getrouwd voor de wet maar ze komen beiden van de kust.dus volgens mij is dit mogelijk mits een extra bijdrage omdat je niet in je eigen gemeente zal trouwen.ivm de getuigen dat weet ik niet,maar ik denk wel dat dit logisch is dat ze meegaan,toch?ze moeten toch hun handtekening zetten??grtjs
tenzij dat je inderdaad geen getuigen hebt ;)
huwen is verplicht in eigen gemeenteHet aangeven van het huwelijk is afhankelijk van gemeente tot gemeente. In sommige gemeente kan je pas 6 maanden voor datum je huwelijk aanvragen. In andere is dit vroeger of later.getuigen is niet verplicht, het aantal getuigen mag varieren tussen 0 tot 4 personen.Als je voor getuige kiest is een kopie van hun paspoort voldoende, ze hoeven niet lichamelijk aanwezig te zijn bij het aangeven van je huwelijk;hopelijk ben je hiermee wat geholpen ;)
Hangt er ook vanaf of je al samenwoont.Als je nog niet zou samen wonen, dan mag je kiezen in welke van de twee gemeentes je huwt.Als je wel al samenwoont, dan trouw je in de gemeente waar je woont.
Het moet in de gemeente waar 1 van de partners woont. Als je nog niet samenwoont, zoals wij, kan je nog kiezen tussen de 2 gemeenten:)
Ik denk dat er soms wel een mouw aan te passen valt. In ieder geval zei de burgemeester van mijn geboortedorpje (waar ik ondertussen al 7 jaar niet meer gedomicilieerd ben) dat hij er wel een mouw aan kon passen indien ik daar wou trouwen.Nu, ik denk wel dat het wat rompslomp met zich meebrengt, want enkele zaken die ik dan gehoord heb is dat je dan tijdelijk daar ergens je domicilie moet hebben...Ik heb uiteindelijk vrede genomen met ons huidige dorp, maar het moet dus wel mogelijk zijn, mits je er wat moeite in wil steken :)
Wij trouwen niet in onze eigen gemeente, maar in het geboortedorp van mijn vriend. Hiervoor heeft hij inderdaad wel zijn domicilie moeten verzetten. Hij woont officieel weer eventjes bij zijn ouders. Het was op het gemeentehuis heel duidelijk waarom hij een adreswijziging kwam doen (we hebben ineens de huwelijksaangifte gedaan), maar er heeft geen haan naar gekraaid.Het kan dus wel.
Wij wonen ook al even samen, maar hebben pas mijn adres gewijzigd als we de trouw moesten gaan aangeven. Daarna mag je wonen waar je wilt