TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
evy
|
12-3-2014 18:43:15
Hallo, hier ook een grote familie langs moeders kant (ze heeft 9 broers en zussen) en langs mijn toekoemstige zijn kant een veel kleinere familie. Wij hebben besloten om te dineren enkel in familie en ook de familie waar we echt een band mee hebben. Dus moeders kant valt af omdat we hen maar een keer in het jaar zien. Dus met 40 man en op het dansfeest nodigen we iedereen uit. Zeker vanaf het begin duidelijk stellen wat jullie wel en niet willen en dat jullie zelf beslissen wie er wanneer wordt uitgenodigd... Bespaart een hoop miserie (kan er over meespreken). Zou misschien raar zijn om een kaartje met aankondiging te sturen naar zij die niet uitgenodigd zijn. Weet niet hoe het contact is met de familie, maar anders gewoon mondeling zeggen dat jullie trouwen en beslissen om in kleine kring te vieren?
|
|
debora
18-7-2014
|
12-3-2014 18:49:41
Ik zou het toch heel raar vinden om een kaartje te sturen met de melding dat je trouwt en ze dan niet uit te nodigen. Denk dat dit eerder problemen zoeken is... Wij hebben ook een grote familie, dus hebben besloten om met de naaste familie te gaan eten (ouders, broers, zussen, kinderen ervan en getuigen) en nadien een dansfeest te geven met hapjes en dessertenbuffet. Thuis waren ze er eerst ook niet enthousiast over, omdat nog niemand van de familie dit gedaan had; Maar wij hebben gezegd dat wij het zo beslist hebben en tenslotte betalen we alles zelf. En zij hebben zich daarbij neergelegd... Voor het dansfeest nodigen we enkel de tantes en nonkels waar we nog contact mee hebben en de nichten en neven, die hun kinderen ook niet meer..
|
|
Dorothy
15-3-2014
|
12-3-2014 19:15:31
Wij hebben ook beide een redelijk grote familie. Allebei zijn we bij de jongste en zijn we ook altijd overal uitgenodigd, en tjaaaa, wij nodigen maar weer uit. Ook al zien we ze niet allemaal veel. Toch kijk ik ernaar uit. Alleen een aankondiging sturen, zou ik ook raar vinden. Dat is zo om te zeggen : koop maar een cadeau, maar ge zijt niet welkom ! (vind ik hé...)
|
|
gerda
|
12-3-2014 19:29:51
Ik zou het ook vreemd vinden wanneer we een aankondiging zouden krijgen maar niet uitgenodigd zouden worden voor het feest. Dit kan je echt niet maken vind ik.Ik sluit me helemaal aan bij de mening van Dorothy: het lijkt alsof jullie dan enkel uit zijn op cadeautjes zonder zelf iets te investeren...
|
|
Kiekske
14-6-2014
|
12-3-2014 21:02:13
Dat wil ik dus vermijden, hé.
Maar mijn moeder vindt dat het hoort dat iedereen een "faire part" moet krijgen. Niet voor de centen of de cadeaus, maar gewoon ter informatie. En dat ze dus eventueel aan 't stadhuis kunnen staan als ze dat willen.
Kennelijk was het vroeger - toen zij trouwde 33 jaar geleden - een gebruik. En zij is er heilig van overtuigd dat dat gebruik nog altijd bestaat en dat het "zo hoort".
Ik heb meer iets dat de meesten het intussen wel zo weten. En ik heb dus bovendien ook geen zin om op een aantal zere tenen te trappen. Een aantal nichten en neven kan het geen barst schelen dat ik trouw (alé ja, misschien cru gezegd) en ik zie de meesten sowieso maximaal 1 keer per jaar (waarbij de helft niet verder komt dan een goeiedag en tot ziens), maar bij een aantal iets closere (familie is nooit echt close geweest) - die ik héél af en toe nog tussendoor zie of spreek - heb ik toch het gevoel dat ze een uitnodiging verwachten. Maar als ik de ene uitnodig, moet ik de andere ook uitnodigen en daar begin ik dus niet mee.
Ik word dit jaar overigens 30, maar mijn oudste nicht wordt 54 en heeft kinderen van mijn leeftijd. Zeker in de familie van mijn moeder ben ik - samen met mijn jongere zus - echt de jongste. In de andere familie zijn we met 6 van dezelfde leeftijd en de overige 10 zijn minimum 7 à 15 jaar ouder (ik geloof dat de oudste daar 45 is of wordt). De meesten zijn getrouwd, ze hebben allemaal een partner, kinderen, ... en da's dus 100 man extra. Daar begin ik / beginnen we dus niet aan. Zeker omdat mijn partner ... 10 man familie heeft :). Als ze allemaal komen.
|
|
Kiekske
14-6-2014
|
12-3-2014 21:10:02
Een dansfeest komt er overigens niet. Mijn verloofde heeft namelijk een hekel aan dansen ;).
We hebben onze keuze voor simpel overigens al genoeg moeten verdedigen bij mijn ouders. Mijn moeder zat eerst echt wel met een "groot feest" in gedachten en zij ging alles wel regelen samen met mijn zus. En ze zou ook alles wel betalen (nou, mooi niet, want dan hebben wij niks te zeggen).
Mijn schoonouders kan het dan weer geen bal schelen en wat hen betreft trouwen we desnoods zonder wat dan ook van feest (hun eerste reactie nadat we onze verloving vertelden was "ja maar, ge gaat toch geen feest houden?" en "als ge een feest zou doen, hou het dan zo klein mogelijk".). Ze zijn echt niet of nauwelijks geïnteresseerd. Ze zullen er bij zijn omdat wij dat wensen, maar da's dan ook alles.
(Hun andere zoon is getrouwd zonder iemand erbij van zijn familie, in Oekraïne. En dat vonden zij echt doodnormaal. Als 't mijn broer was geweest, ik was op zijn minst mee gaan vieren ginder en ik had mijn ouders meegesleept.)
|
|
Helena
5-7-2014
|
13-3-2014 9:28:43
Niet volgens de traditie en dus waarschijnlijk totaal ongepast in de ogen van uw moeder: kan je geen soort van faire-part sturen achteraf? Met een foto van jullie tweetjes in jullie kostuum en jurk en een soort van boodschap "Wij zijn getrouwd" Maar zo trap je misschien nog meer op zere tenen...
|
|
Elke
7-6-2014
|
13-3-2014 9:41:58
Wij hebben aan onze trouwbrief een apart uitnodigingskaartje hangen voor het avondfeest en voor de personen die niet uitgenodigd zijn laten we dit kaartje eraf. Hebben wel op onze trouwbrief gezet "we zouden het fijn vinden indien u erbij kan zijn". Met andere woorden welkom op het stadhuis want nadien voorzien wij cava en fruitsap op onze receptie op het stadhuis en hebben ze ook iets. En de cadeautip die vermeld staat op trouwbrief laten we achterwege:-) zodat niemand de indruk heeft dat ze iets moeten meebrengen. Nu gaat dit wel maar om 6 personen. Vragen voor ons avondfeest 97 man en die komen ook op receptie. Geen aparte receptie en geen apart dessertbuffet
|
|
abra
|
13-3-2014 13:23:49
Ik zou al zeker geen faire parts uitsturen naar mensen die je niet op je trouwfeest gaat uitnodigen. Je legt er eigenlijk dan nog eens extra de nadruk op dat men niet mag komen. Ik zou dat niet doen en ik denk ook dat niemand dat doet. Zie maar dat uw moeder dat niet achter jullie rug doet, want dat is afrontelijk voor jullie. Hou ze maar tegen ;-)
Dat jullie gaan trouwen zal zich wel mondeling als een lopend vuurtje verspreiden.
Als jullie neven en nichten willen uitnodigen, dan kan dat toch ook perfect zonder die hun kinderen (achterneven en achternichten). Ergens moet je toch een grens trekken. Dat verstaan mensen wel he. Of je kan hen misschien enkel uitnodigen voor de receptie?
|
|
Vanessa
31-8-2013
|
13-3-2014 14:27:41
Mijn schoonmoeder vond dat ook, dat wij mensen moesten 'inlichten' over het feit dat we zouden trouwen. Ik zag daar het nut niet van in en heb dat dus ook niet gedaan. Idd iets van vroeger denk ik. Ben het helemaal met je eens en als je er zo over denkt, moet je dat gewoon heel duidelijk maken. Het is jullie dag en zeker als jullie betalen, zijn het jullie die kiezen wat er gebeurt. Blijf bij je idee want wat je ook doet, je doet nooit voor iedereen goed.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|