Ik denk dat je met gerodineerd wit goud toch heel regelmatig naar de juwelier moet; een reden voor mij om er niet voor te kiezen.
Ik heb wel een allergie voor nikkel en nikkel wordt gebruikt in wit goud. Er is een norm voor het gebruik van Nikkel (in goudlegeringen) en men moet onder de norm blijven. Ik heb echter geen idee of er witgoudlegeringen zijn zonder (dus echt niks) nikkel erin.
Maar zolang je niet allergisch bent voor nikkel en het product moet toch aan de voorwaarden van de Europa voldoen, dan zie ik geen probleem.
En zoals hierboven gezegd, er is een verschil tussen 14 karaat witgoud en 18 karaat witgoud (net zoals er een verschil is tussen 14 karaat geelgoud en 18 karaat geelgoud) en dat verschil is dat 14 karaat witgoud minder geel is dan 18 karaat witgoud.
Maar, natuurlijke kleur van witgoud wordt ook champagnekleurig witgoud genoemd. Misschien vind je dat niet zo mooi in collecties die je gezien hebt (ik weet ook als je in de collectie van Mémoires bijvoorbeeld gaat kijken, dan krijg je een doos met ringen en je kan breedtes kiezen, materialen (witgoud natuur (=champagne), witgoud gerodineerd, geelgoud, platinum,...)
Ik ben eigenlijk verknocht aan het champagnekleurig witgoud, maar liefst als het dan van een echte goudsmid komt. Ik had echt de ring van mijn dromen gevonden bij Wim Meeussen; een prachtig door hem gesmeed ringetje in champagnekleurig goud (ga maar eens kijken op zijn website!). Omdat ik eventueel allergisch zou kunnen reageren, heb ik toch maar gekozen voor geelgoud.
Dit is niet mijn ring, maar om je een voorbeeldje te geven van een Wim Meeussen in champagnekleurig naturel goud :
Is dat niet prachtig! En de strakke ringen die je gewoon bij een juwelier koopt (dus niet de ringen van een goudsmid die ze zelf maakt), zijn in mijn ogen veel minder mooi in naturel goud.
En moest je erg houden van de witte kleur van witgoud en je wil geen problemen met het afgaan van de kleur, kan je voor platinum kiezen, maar wel veel duurder!
En om aan te tonen dat ik geen aandelen heb bij Wim Meeussen, nu een foto van bij emenel (een in witgoud (champagne) en een in geelgoud)
En om het af te leren, een witgouden (champagnekleurige) ring van Ines B. :
Champagnekleurig goud is toch heel schoon hè, en het past zeker mooi bij geelgoud ook.