Terug naar overzicht
Dag iedereen,
ik las daarjuist over een traditionele West-Vlaamse gewoonte: "stroppen" in de kerk (www.facebook.com/misboekje). Ik had daar nog nooit van gehoord, en vraag me nu af of er nog zo'n gebruiken zijn.
Ik herinner me van vorige vieringen dat we bv. soms wel eens naar voren moesten om geld in het mandje te doen, terwijl we hier (Antwerpse) toch meestal op de stoel blijven zitten en er iemand langskomt met het mandje.
Lijkt me wel leuk om eens te horen of er nog zo'n lokale tradities bestaan :-)
Ik ben West-vlaamse, maar van stroppen heb ik nu nog nooit gehoord en nog nooit gezien ook niet..heb nochtans al redelijk wat huwelijken gedaan..:)
Ik ben ook van West-Vlaanderen, doe huwelijksfotografie over gans Vlaanderen, en heb het toch al een paar keer gezien... helaas voor de misdienaars, de mensen stappen er vaak gewoon zo over, zonder een centje te geven voor hun werk...
Als West-Vlaming lees ik de term 'stroppen' ook voor het eerst. Het is natuurlijk bekend dat in religieuze vieringen hier en daar een schaal of mand opduikt en je kleingeld afdraagt. Als DJ maak je geen missen mee, tenzij af en toe als 'gelegenheids-koster' (voor de micro en muziek) bij een viering op feestlocatie. In die meer Amerikaanse stijl zie je geen schaal meer opduiken, maar ook geen misdienaars.
Grappig dat er blijkbaar nog grote verschillen zijn :-)