Werken jullie met ronde tafels, of met rechte tafels? Lange rechte tafels lijken me eigenlijk niet zo'n super idee, want dat is moeilijker om achter uit te geraken.
Ronde tafels zijn gezelliger. Vraag aan de feestzaal hoeveel mensen er idealiter en maximum aan 1 tafel zitten. Bij onze feestzaal was dat ideaal 6 mensen per tafel (om genoeg conversatie te hebben) en maximum 10 personen.
Dan ben ik begonnen met de eretafel; dat is het makkelijkst.
Dan heb ik de namen van zijn nonkels en tantes opgeschreven, ernaast de namen van hun kinderen (neven en nichten van mijn man) en eventueel hun kinderen.
Vervolgens heb ik hetzelfde gedaan voor mijn nonkels en tantes en hun kinderen.
En dan verder met vrienden.
Toen ben ik met potlood beginnen tekenen wie best bij wie paste en kon ik makkelijk indelen hoeveel personen ik had. Ik zette dan zoveel mogelijk de nonkels en tantes van hem samen, want die kenden elkaar het best, maar zoveel nonkels en tantes waren er niet zodat we alle nonkels en tantes van hem aan 1 tafel konden zetten. Mijn nonkels en tantes langs vaderszijde konden aan 1 tafel en mijn nonkels en tantes aan moederszijde konden ook aan 1 tafel; idem voor mijn neven en nichten en zijn neven en nichten. Voor vrienden hadden we twee tafels, maar toch best even horen wie er met wie overeen komt.
Bij ons geen naamkaartjes aan de tafel; het schijnt dat dat niet meer in de mode is en dan kan iedereen zitten waar hij wil aan tafel. En veel werk gespaard, hoor!
Eens ik wist wie ik bij wie kon zetten, heb ik een uitgeschreven lijst gemaakt voor iedereen aan die tafel (naam en voornaam).
Daarna heb ik alles alfabetisch gerangschikt zodat ze in de feestzaal konden vragen aan wie binnen kwam, wie waar kon gaan zitten. Ik heb gewoon met tafelnummers gewerkt.