Nu Online
Momenteel zijn er 636 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Ondertrouw

28-1-2007 17:13:35
Hallo allemaal,

ik hoor heel veel over kerkelijke ondertrouw en burgerlijke ondertrouw, maar wat is dit precies? Binnenkort gaan we naar het stadhuis onze huwelijksaangifte binnensteken, maar ons burgerlijk huwelijk is daar wel al bekend en geboekt.

We hebben ook al een afspraak gehad met onze pastoor voor het kerkelijk huwelijk vast te leggen, en deze heeft er niks over gezegd.

Kan er iemand mij vertellen wat dit is, wat dit inhoudt, wanneer dit dient te gebeuren, waar, of het geld kost, ...

groetjes,

Klaartje
28 juli 2007

Klaartje
28-7-2007
Meld misbruik

Reacties: 4 | Gelezen: 1266

Caroline
18-8-2007
 Meld misbruik29-1-2007 7:29:33

hallo Klaartje,

Over kerkelijke ondertrouw kan ik al een klein beetje meer vertellen. Bij ons moet dit een 6-tal weken voor de trouw gebeuren bij de priester. Hij neemt het koppel dan een 2tal uurtjes apart om te spreken over het huwelijk, waarom trouwen, over de voorbereidingen voor de mis zelf,... bij mijn weten kost dit geen geld. Wat betreft de wettelijke ondertrouw, weet ik zelf ook nog niet want we moeten ons huwelijksaangifte nog gaan invullen.

Stéphanie
23-6-2007
 Meld misbruik29-1-2007 11:28:31

Hey Klaartje!

Wij zijn van't weekend én bij de priester én naar de gemeente geweest. In de gemeente was onze datum ook al bekend, nu moesten wij dit vastleggen met een kopie van de ID van ons en de getuigen en eventueel een kopie van het huwelijkscontract. Dan wordt er een officiële tekst luidop voorgelezen en moet je allebei tekenen. Dit moet minstens 2 weken tot max 6 maanden voor het huwelijk.
Bij de priester ging dit vrij snel. Die heeft ons gewoon een document meegegeven om rustig met 2 te kunnen invullen. Vroeger deed hij dat samen met het koppel, maar hij ondervond dat dit niet altijd even makkelijk ging omdat het vragen zijn om over na te denken (vb waarom trouw je voor de kerk? heb je aan huwelijksvoorbereiding gedaan? zullen de kinderen gelovig opgevoed worden...) Wij moeten dit document terug brengen wanneer we samen de mis zullen overlopen (de week voor ons huwelijk)

Groetjes!

Stéphanie
23.06.07

Stéphanie
23-6-2007
 Meld misbruik29-1-2007 11:28:37

Hey Klaartje!

Wij zijn van't weekend én bij de priester én naar de gemeente geweest. In de gemeente was onze datum ook al bekend, nu moesten wij dit vastleggen met een kopie van de ID van ons en de getuigen en eventueel een kopie van het huwelijkscontract. Dan wordt er een officiële tekst luidop voorgelezen en moet je allebei tekenen. Dit moet minstens 2 weken tot max 6 maanden voor het huwelijk.
Bij de priester ging dit vrij snel. Die heeft ons gewoon een document meegegeven om rustig met 2 te kunnen invullen. Vroeger deed hij dat samen met het koppel, maar hij ondervond dat dit niet altijd even makkelijk ging omdat het vragen zijn om over na te denken (vb waarom trouw je voor de kerk? heb je aan huwelijksvoorbereiding gedaan? zullen de kinderen gelovig opgevoed worden...) Wij moeten dit document terug brengen wanneer we samen de mis zullen overlopen (de week voor ons huwelijk)

Groetjes!

Stéphanie
23.06.07

Stéphanie
23-6-2007
 Meld misbruik29-1-2007 11:28:43

Hey Klaartje!

Groetjes!

Stéphanie
23.06.07

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info