Terug naar overzicht
hallo Klaartje,Over kerkelijke ondertrouw kan ik al een klein beetje meer vertellen. Bij ons moet dit een 6-tal weken voor de trouw gebeuren bij de priester. Hij neemt het koppel dan een 2tal uurtjes apart om te spreken over het huwelijk, waarom trouwen, over de voorbereidingen voor de mis zelf,... bij mijn weten kost dit geen geld. Wat betreft de wettelijke ondertrouw, weet ik zelf ook nog niet want we moeten ons huwelijksaangifte nog gaan invullen.
Hey Klaartje!Wij zijn van't weekend én bij de priester én naar de gemeente geweest. In de gemeente was onze datum ook al bekend, nu moesten wij dit vastleggen met een kopie van de ID van ons en de getuigen en eventueel een kopie van het huwelijkscontract. Dan wordt er een officiële tekst luidop voorgelezen en moet je allebei tekenen. Dit moet minstens 2 weken tot max 6 maanden voor het huwelijk.Bij de priester ging dit vrij snel. Die heeft ons gewoon een document meegegeven om rustig met 2 te kunnen invullen. Vroeger deed hij dat samen met het koppel, maar hij ondervond dat dit niet altijd even makkelijk ging omdat het vragen zijn om over na te denken (vb waarom trouw je voor de kerk? heb je aan huwelijksvoorbereiding gedaan? zullen de kinderen gelovig opgevoed worden...) Wij moeten dit document terug brengen wanneer we samen de mis zullen overlopen (de week voor ons huwelijk)Groetjes!Stéphanie23.06.07