Hoi Elien!
Ik moet er zelf ook nog aan beginnen, maar ik heb voorlopig het volgende draaiboek ingedachten:
- bruid & bruidegom komen aan + verwelkoming door de ceremoniemeester --> 5 minuten
- mooi verhaaltje (Je kan hier ofwel iemand vragen om een tekstje zelf te kiezen (misschien weet je moeder ofzo wel een mooi verhaal. Anders kan je op internet misschien eens zoeken naar "parabels"?) --> 5 tal minuten
- zelfgekozen liedje --> 3 minuten
- speech/tekstjes van onze getuigen --> ongeveer 5 minuten per persoon
- zelfgekozen liedje --> 3 minuten
- trouwgeloften --> ongeveer 3 à 5 minuten per persoon
- uitwisselen van de ringen --> 3 minuten
- zelfgekozen liedje met mooie tekst --> 3 minuten
- gedichtje om af te sluiten (of verhaaltje, hangt er vanaf wat ik hiervoor vind. een mooie afsluiter dus ;-)) --> 3 minuten
- slotwoordje van de ceremoniemeester --> 2 minuten
Voila, zo kom ik toch al aan een 45 tal minuten, da's lang genoeg denk ik? Afhankelijk van degene die jullie ceremonie begeleidt, zal hij/zij ook met jullie een gesprekje hebben vooraf en waarschijnlijk daarover ook wel wat vertellen tussendoor. Ik vind het ook wel een leuk idee om op voorhand een vragenlijst te beantwoorden (of een gesprekje te hebben apart met jullie ceremoniemeester) zonder de antwoorden van elkaar te kennen. Dan kom je op de dag zelf ook nog eens wat te weten :-)
Op een trouwfeest waar ik onlangs ben geweest, hadden ze ook een huwelijkskaars. Kan je perfect verwerken in een niet-katholieke viering ;-) En de ceremoniemeester zal hier wel wat kunnen rond bedenken.
Hopelijk helpt dit jullie al wat vooruit!