Terug naar overzicht
Als dit type ceremonie omwille van je levensovertuiging en ook de locatie zeer belangrijk is dan zit er maar een ding op: met die deken persoonlijk gaan praten. Of aanvaarden.
Is het eventueel niet mogelijk om in een andere parochie te trouwen? Wij trouwen bijvoorbeeld niet in onze parochie, maar in die van mijn geboortedorp. Voorgegaan door de priester van onze huidige parochie dan nog. Of is dit praktisch niet haalbaar?
Ongelooflijk...ondertussen lopen de kerken verder leeg...
Uit deze blog blijkt dat veel jongeren het blijkbaar nog altijd zinvol of gewoon nodig vinden om 'voor de kerk' te trouwen. Dat is ook wel vaak nog door de oudere generaties in de familie verwacht.Er zijn bijna geen 'roepingen' meer. Priesters moeten meerdere parochies bedienen. Vaak zijn ze zelf gefrustreerd dat ze steeds minder volgelingen hebben. De meeste mensen zijn 'een beetje' gelovig. Ze trouwen in de kerk, ze dopen er hun kind, en laten het hun communie doen. Dat kind wordt 14 jaar en vindt het allemaal maar niets. Maar tegen dat het trouwt denkt het aan de kerk.Het is wat het is. Traditionalisme.
Ik zou toch ook eens persoonlijk langsgaan bij de deken en vragen wat juist het probleem is. Misschien is er een heel praktische reden waarom het niet gaat, en kan je daar mee naar een oplossing zoeken? Succes in elk geval!
Dat die priesters daar een probleem van maken, niet te geloven. Toch vindt ik 14 uur ook een mooi uur om te trouwen :)