Terug naar overzicht
Hallo iedereen
Mijn vriend en ik hebben gekozen voor een eucharistieviering in de kerk, dus met een communie.
Nu vraag ik mij af: zijn er delen die niet verplicht op te nemen zijn (om de duurtijd van de dienst een beetje binnen de perken te houden)?
Ik geloof dat bijvoorbeeld de zegening van de huwelijkskaars niet verplicht is.
Bedankt!
Waarom vraag je dat niet aan de priester zelf? Hij weet exact wat kan en niet kan weggelaten worden. Met het weglaten van de zegening van de huwelijkskaars win je trouwens weinig tijd uit, als je echt tijd wil uitsparen laat je beter de communie weg of beperk je het aantal teksten dat voorgelezen zal worden. Een gemiddelde kerkdienst duurt een uur vanaf het moment dat jullie binnen komen en terug buiten zijn, een kwartiertje meer of minder maakt dan ook zoveel verschil niet uit.
Inderdaad, zoals Danny zegt, vraag raad aan je priester. WIj hadden ook een eucharistieviering in de kerk en de symbolische momenten zoals zegening van de kaars, omdoen van de ringen, ... duren het minst lang. Mensen staan er vaak niet bij stil, maar het is je muziek die een viering het langst laat duren. Sommigen kiezen 6-7 liedjes, van allemaal 5 minuten lang, dus tel maar uit... :-). Onze kerkdienst duurde ongeveer 1u15 min.
Hiervoor kan ik echt alleen maar aanraden dat je het boekje koopt van www.misboekjemaken.be. Dat staat er allemaal zo duidelijk in uitgelegd!En nog veel meer tips en praktische zaken enz.Echt helemaal zijn geld waard en bespaart je zoveel tijd en vragen :-)
Hiervoor kan ik echt alleen maar aanraden dat je het boekje koopt van www.misboekjemaken.be. Dat staat er allemaal zo duidelijk in uitgelegd!
En nog veel meer tips en praktische zaken enz.
Echt helemaal zijn geld waard en bespaart je zoveel tijd en vragen :-)