Terug naar overzicht
Moet er een offerande voorzien worden tijdens de misviering of kunnen we deze weglaten?
Groetjes
Best even aan je priester vragen :-). Maar volgens mij moet het als je een echte eucharistie hebt. Als je louter een viering hebt, dus zonder hostie en eventueel zelfs zonder priester hoeft het volgens mij niet.
Een misviering zonder priester? De religieuze organisaties ontbreken hier duidelijk op dit forum. Vermoedelijk is hier een standaardrichtlijn voor, maar inderdaad te vragen aan diegene die de 'religieuze ceremonie' leidt.
Een viering kan inderdaad zonder priester. Tegenwoordig worden er veel begrafenissen, huwelijken, ... op deze manier gedaan. Er zijn te weinig priesters, dus moet het maar anders georganiseerd. Deze viering wordt dan voorgegaan door bvb. de kapelaan. Er is dan geen eucharistie (dus geen hostie, ...), want om dit te kunnen doen moet er wel een priester aanwezig zijn. Wanneer er geen eucharistie is ben je ook niet echt getrouwd voor de kerk, hoewel er tegenwoordig ook al parochies zijn die hiermee foetelen en hun toch laten tekenen.
Aanvullend merk ik nu toch op dat 'Rent a Priest vzw' nu aanwezig is op dit forum!
Offerande moet je inderdaad bespreken met je voorganger.Ik ben eens in een viering geweest waar het bruidspaar vertelde voor welk goed doel de omhaling was; dan leg je wel iets meer in het mandje :-)Voor alle vragen over de misviering kan ik www.misboekjemaken.be en dat boek echt aanbevelen, superhandig om je weg te vinden!
Offerande moet je inderdaad bespreken met je voorganger.
Ik ben eens in een viering geweest waar het bruidspaar vertelde voor welk goed doel de omhaling was; dan leg je wel iets meer in het mandje :-)
Voor alle vragen over de misviering kan ik www.misboekjemaken.be en dat boek echt aanbevelen, superhandig om je weg te vinden!