Terug naar overzicht
Fooien? Voor wie, wat? Mvg
Is dat niet gebruikelijk dat er fooien worden gegeven aan de dj of fotograaf, chauffeurs, ceremoniemeester,... ?
Ik zelf heb er nog niet van gehoord dat daar fooien wordt voor gegeven.. normaal hebben die mensen hun vast bedrag dat je moet betalen..
Hier eerlijk gezegd ook nog niet van gehoord.. Wat ik wel al gezien heb, is dat ze soms een bedanking krijgen, zoals wanneer er een juiste klik is met de fotograaf en je jouw fotoalbum gaat afhalen, dat je een flesje en of pralines meebrengt maar een fooi...
Het geven van fooien is meer iets die toegepast wordt in Amerika, voor zover ik weet niet in België.
Ikzelf heb, in mijn 15 jaar als DJ, nog nooit een fooi ontvangen, maar ik heb dit ook nog nooit verwacht. Mensen betalen een prijs die allesomvattend is. de meeste diensten die worden verzorgd voor een trouw, zijn zelfstandigen zonder personeel. De prijs die je betaald, gaat (na aftrek van btw en kosten) volledig naar deze mensen. Hier dient dan ook geen fooi bovenop te komen. Een fooi is meer voor situaties (buiten een huwelijk), waar er met personeel wordt gewerkt (vb op restaurant, een taxi, een gids, ...).Wat wel geregeld achteraf toekomt is een simpel bedankkaartje. Dit doet steeds deugd en is ook steeds een bevestiging dat de mensen tevreden waren van mijn diensten.Je hoeft je dus zeker geen zorgen te maken over fooien. Een huwelijksfeest kost zonder fooien al meer dan voldoende.Veel succes met de verdere voorbereidingen.