Nu Online
Momenteel zijn er 627 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Aan Bieke - 18/05/07

21-3-2007 11:11:49
Dag Bieke,
Ik zie dat jullie worden getrouwd door een diaken. Ik had het ook al gehoord van een collega die ook was getrouwd door een diaken. Kunnen zij een volledige mis doen of maar een deeltje? Zijn zij iets losser dan een conservatieve priester en mogen jullie voor een groot deel de mis zelf bepalen?
wij trouwen in een kapelletje waar we onze eigen priester moeten meebrengen...en zijn op zoek naar iemand die een luchtige en leuke persoonlijke ceremonie wil doen.
Waar trouwen jullie en is de diaken van de streek zelf?

Groetjes en alvast bedankt,
Jennifer
(15/09/07)

Jennifer
15-9-2007
Meld misbruik

Reacties: 7 | Gelezen: 598

Peggy
23-6-2007
 Meld misbruik21-3-2007 12:03:38

Hey,
Wij hadden ook eerst gekeken voor te trouwen met een diaken.
Deze mag eigenlijk de volledige viering doen, behalve de concecratie. Als we dit er graag bijhadden moesten we op zoek gaannaar een priester om dit gedeelte te doen.
We hebben deze week beslist om er een eucharistieviering van te maken dus de priester gaat het brood en de wijn wijden. al de rest gaat onze bevriend diaken op zich nemen.

23/06/07
http://www.pieterenpeggy.bruiloftsite.nl

Tine
14-7-2007
 Meld misbruik21-3-2007 12:57:59

Hallo, wij trouwen ook met de diaken van de kerk, dit omdat wij trouwen met de handschoen, ttz, een gelovige met een niet-gelovige... ik ben namelijk wel gedoopt, maar voor de rest niet katholiek opgevoed...Ik wil dus geen communie, anders zou het maar hypocriet zijn. Ik ben me wel heel bewust van mn keuze, misschien wel meer dan anderen die wel 'katholiek' zijn opgevoed, maar misschien hypocrieter het huwelijk voor de kerk aangaan. Ik vind het wel nodig dat je daar eens bij stilstaat, want in deze tijd van hoge scheidingsaantallen wordt er toch nog heel vaak getrouwd (kijk maar naar deze site!) en het is weleens goed om stil te staan bij de grote stap die we nemen, en niet enkel ad jurk en het feest te denken...
Amai, nogal filosofisch allemaal maar ja, dat is ook eens goed!
Succes verder,
Tine 140707
www.14juli.bruiloftsite.nl

Tine
14-7-2007
 Meld misbruik21-3-2007 13:01:49

Nog eventjes erbij zeggen dat onze diaken echt ook wel een toffe peer is, hij doet dus idem als de pastoor, uitgezonderd de echte eucharistieviering (dus wijding vd ringen, brood en wijn). Onze dienst heet dan ook een woorddienst, met heel wat eigen, persoonlijke teksten, leuke hedendaagse muziek enzovoort...ik wil een echt toffe mis, en daarin gaat onze diaken voorlopig mee...
Ze mogen huwen, en kinderen hebben, en dat alleen al zorgt er in mijn ogen voor dat die mens meer met zn voeten in t leven staat...
Groetjes, Tine

Jennifer
15-9-2007
 Meld misbruik21-3-2007 13:24:44

Tine,
Mag ik weten waar jullie trouwen? Hetgeen jullie doen lijkt mij idd het leukste, een persoonlijke viering, met leuke teksten voorgelezen door vrienden en familie...Mag ik je de gegevens van je diaken vragen?

Thanks!
Jennifer
(15/09/07)

Sylvia
10-9-2011
 Meld misbruik21-3-2007 13:34:40

Sorry maar ik wist eigenlijk niet dat dit kon... dit lijkt mij voor mij en mijn vriend ook een goede oplossing.
trouwt die Diaken je dan gewoon in de kerk maar zonder eucharistieviering of???
Alvast bedankt voor de verdere uitleg

bieke
18-5-2007
 Meld misbruik21-3-2007 14:37:32

oei oei,
heb hier precies iets losgelaten. En ik heb het niet zo bedoeld: wij zijn in ondertrouw gegaan. En hier in Oud-Turnhout (Oosthoven) doet de diaken de ondertrouw. Ons huwelijk wordt wel ingezegend door een priester. Dus ik kan jullie niet helpen dames. Wij heben wel een priester die ervan houdt dat je mooie vrije teksten neemt. Dus dat is een heel goede meevaller. Maar als je voor een eucharistieviering kiest, moet je de communie doen en ook een evangelische tekst nemen (mag wel een vrije interpretatie zijn). Als je dat niet wil, dan kan je een woorddienst doen. Maar hoe dat zit, weet ik ook niet precies.

veel succes met de zoektocht!
Bieke

Kelly
6-6-2008
 Meld misbruik21-3-2007 17:03:35

Hey Jennifer,

Wij hebben gekozen voor een viering en geen mis.
Bij een viering valt heel het eucharistisch gedeelte ( communie, offerande, dankgebed, ... ) weg.
Voor een viering mag je kiezen of je een diaken of een priester neemt.
Wij hebben gekozen voor de diaken.
Die van ons is daar heel soepel in, welke teksten je neemt en zo mag je zelf kiezen ( als het niet te extreem is natuurlijk ).
Enkel "Ja" moest er duidelijk instaan, voor de rest mogen we zelf kiezen.

groetjes,
Kelly

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info