Terug naar overzicht
Hoi Eveline,ik heb mijn onderrok ook zelf gemaakt. In de winkel waar ik mijn stoffen ben gaan halen hebben ze me 2 dingen meegegeven; baleinen en "superbeton". De balijnen kan je ook in de veritas kopen, vragen naar balijnen op de meter. Ook bij de limbutex stoffenwinkel hebben ze baleinen en daar hebben ze ook stevige plastic baleinen. Die zijn de stevigste. Die superbeton waar ik het over had is een soort plastic geweven stof dat enorm stijf is. Het lijkt van uitzicht op tulle, maar dan enorm stijf. Ik had met deze 2 zaken mijn hoepel gemaakt (2,60m omtrek beneden) maar was echt niet tevreden van het resultaat. Door de superbeton bleef mijn rok als een lampenkap staan als ik ging zitten en hij sloeg in zodat hij ovaal stond ipv rond. Nu maak ik als hobby ook historische kostuums, waaronder ook brede crinolines. Daar gebruik ik "trekveer" voor electriciteitsdraden. Dit kan je in de gamma kopen. Dit is een soort klein rondgewonden draad die erg sterk maar superbewegelijk is waardoor ja rond echt goed rond blijft staan, maar wel soepel mee beweegt. Als iemand tegen je komt staan duwt hij gewoon in en springt weer terug als die weer aan de kant gaat. Bij andere hoepelrokken gaat je rok als een bel aan de andere kant omhoog, verschrikkelijk gewoon!Ik heb dus de baleinen er gewoon terug uit gehaald en de trekveer erin gestopt. Je moet hem wel dubbel nemen, dan is ie het stevigst. Groetjes, Mara.