Nu Online
Momenteel zijn er 517 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerk, gemeente en kleed

30-5-2007 17:14:00
Hallo iedereen,

Wij trouwen eind maard 2008. Maar ik vroeg me af hoelang vooraf moet je kerk, gemeente en kleed 'bestellen'?

Wat is eigenlijk die ondertrouw.

Lieselot

Lieselot
15-3-2008
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 791

Ilse

Meld misbruik30-5-2007 18:45:36

Hey Lieselot,

Ik ben ook nog maar net begonnen met de voorbereidingen, maar mijn kennis tot nu toe is dat:
- je de patoor vastlegt vanaf je weet wanneer je gaat trouwen (hoe rapper hoe liever e)
- voor je kleed moet je toch best zo'n 9 maanden rekenen
- bij ons in de gemeente kan je pas je wettelijke trouw vastleggen als de trouw binnen de 6 maanden gaat plaatsvinden (dus daar heb je nog tijd voor)

Groetjes
Ilse

Caroline
15-9-2007
 Meld misbruik30-5-2007 20:00:03

Hallo,
Wij hebben de kerk vrij vlug vastgelegd (wat bij ons niet echt nodig was, bleek nadien) om toch zeker op het uur te kunnen trouwen dat wij wilden. In Gent kan je ook het gemeentehuis een jaar op voorhand reserveren, maar dat is niet in alle gemeentes zo. Best eens informeren bij jouw gemeente.
Ik trouw zelf half september en ben in december in verschillende winkels gaan passen. Uiteindelijk heb ik begin januari beslist om mijn kleed te laten maken...

In ondertrouw gaan, is volgens mij de trouw gaan aangeven bij de gemeente, bij de pastoor is dat een gesprek (denk ik)
Veel succes en vooral heel veel plezier met de voorbereidingen!
Groetjes
Caroline
15/09/2007

Tine
20-10-2007
 Meld misbruik31-5-2007 10:24:04

hey lieselot

wij trouwen op 20/10/2007 en ik heb nog geen kleed... dus je hebt nog een beetje tijd :)

wij zijn vorig jaar in augustus naar de pastoor geweest. De datum die we wilden (september) was niet meer vrij. Vandaar dat het nu oktober geworden is. we hebben uitleg gekregen over hoe je de mis kan opstellen, hebben boekjes meegekregen van andere koppels en we hebben meegedaan aan de verloofdenontmoeting. Dit was een initiatief van onze priester om alle koppels die trouwen in hetzelfde jaar van ons samen te brengen. er werden gesprekken gevoerd maar ook spelletjes gespeeld en tips gegeven. Ik vond dit zeer interessant want we hebben nog contact met andere koppels en zo kunnen we ideeën uitwisselen.

We werden dan ook uitgenodigd om in september langs te gaan bij de priester om de laatste zaken te bespreken en zodat hij het misboekje eens kan inkijken. Volgens mij is dit de ondertrouw.

Veel succes nog!

-xxx-
20/10/2007

Jessika
27-7-2007
 Meld misbruik31-5-2007 11:06:42

hoi, wij trouwen op 27-07-07 en deden het zo:
wet: kon maar vanaf 6 ma op voorhand vastgelegd worden, (hebben wel al vroegfer een datum en uur doorgegeven maar hebben er toch geen rekening mee gehouden) zijn dus rond 27 jan geweest, 14 dagen later waren onze papieren klaar en zijn we in ondertrouw geweest.
kerk: staat reeds vast van vorige zomer, zijn dan in maart ergens de papieren gaan ondertekenen en wanneer het boekje af was gaan tonen.
kleed: besteld 5 januari.

Succes! Jessika

Ann
10-5-2008
 Meld misbruik31-5-2007 12:32:46

Hallo,

Ik trouw op 10 mei 2008 en een tweetal weken geleden zijn wij de datum gaan vast leggen op het gemeentehuis en de kerk.
Voor mijn kleed ga ik in oktober-novermber kijken.

Nog veel plezier met de voorbereidingen.

Groetjes Ann
10 mei 2008

Anke
29-3-2008
 Meld misbruik21-6-2007 21:10:33

Wij trouwen 29 maart 2008. Het enig wat vastligt is de feestzaal. De datum is afgesproken met de pastoor maar nog geen uur want dat weten we nog niet. Voor de wet hebben we ook nog niets gedaan (maar ik denk dat het tijd begint te worden). Tijdens de zomer ga ik een aantal bruidswinkels bezoeken en daar inlichtingen vragen wanneer we ons kleed het best bestellen (nieuwe collectie).

Groetjes Anke

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...