Nu Online
Momenteel zijn er 739 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

(kanon) schieten op vooravond huwelijk

2-7-2007 22:16:35
hallo,
in onze regio (kempen) is het een steeds minder voorkomende traditie om op de vooravond van het huwelijk nog te "schieten".
wij zijn nog op zoek naar info (reden, welk materiaal, waar halen, vergunning?) om dit zelf te doen... (trouwdatum 04-08)

alvast bedankt !
T. & H.

Tony
4-8-2007
Meld misbruik

Reacties: 3 | Gelezen: 3561

Sarah
15-9-2007
 Meld misbruik2-7-2007 22:48:38

Hey Tony

Wij zijn van het waasland (sint-niklaas) en hier is dit ook nog de gewoonte.
Ik heb me laten vertellen dat het oorspronkelijke gebruik was om de "boze geesten " weg te jagen ...
En ook voor vreugdeschoten te lossen.

Wij gebruiken een kan op op basis van buskruit (met nog iets anders bij ...)
Als je de vergunning hebt kan je dit poeder bij de apotheek verkrijgen.

Voor de vergunning te bekomen heb ik gewoon naar de plaatselijke politie gebeld, dan geef je het beginuur op en dan sturen ze dat op...

Makkelijk he ...

Wel opletten met vuur (zeker in combinatie met "dronken" mensen ...)
Wij laten dit doen door mensen die dit reeds gedaan hebben.

Het kanon kunnen wij gebruiken van een plaatselijke boer...

Voila, hopelijk ben je hier iets mee !

Succes (en voorzichtig he !)

Groetjes, Sarah en Tom
15.09.2007

marjolijn
11-8-2007
 Meld misbruik3-7-2007 15:47:43

Ik ben van West-vlaanderen en hier is dat wel nog de gewoonte van schieting.
Best doe je dat wel niet de avond voor je huwelijk, maar een paar dagen vroeger. Er wordt (bij ons toch) op een schieting tamelijk veel gedronken en als je de dag erop trouwt en het is wat uitgelopen, dan ben je moe op je trouwdag.
Hiervoor heb je nodig:
Een vergunning van je gemeente.
Een soort treinbalk die speciaal gemaakt is met gaten erin om het kruid erin te doen.
En zware hamer (geen kleine, anders krijg je de terugslag in je gezicht). Maar dit moet je bekomen bij iemand die het heeft en je neemt er best iemand bij die er iets van kent omdat het allemaal nogal gevaarlijk is als je er niets van kent. Kruid kan je normaal halen bij een apotheker. Je moet dit mengen en ver weg houden van vonken of vuur.
Het is dus wel iets gecompliceerder dan je denkt. Vraag eens rond in je gemeente of streek of er mensen zijn die dat hebben.
Bij mijn schoonbroer hadden ze ook een kanon gebruikt die ze op het veld plaatsen om vogels weg te houden. Daaraan hadden ze ijzeren buizen bevestigd en het ging om de tien minuten keihard af!
Veel succes.

greet
5-4-2008
 Meld misbruik3-7-2007 16:34:54

goeiemiddag, ik ben apotheker en je zal niet gemakkelijk een apotheek vinden waar je nog schietpoeder, zoals ze dat noemen, kan krijgen. Vroeger mochten we dat zelf mengen en afleveren, daarna mochten we nog de 2 poeders apart afleveren, maar aangezien daar geregeld bij het mengen ongelukken mee gebeurden werd ook dit verboden. Over een politievergunning om het poeder te mogen kopen bij de apotheek, heb ik nog niets gehoord. In ieder geval, als je het kan kopen, wees er voorzichting mee, het is nl. geen speelgoed en er gebeuren geregeld ongelukken mee.

Vele groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...