TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Rebecca
11-8-2007
|
18-7-2007 12:00:32
Hoi Elke
Wij zijn geen van beiden echt heel gelovig, maar we zijn wel allebei christelijk. We vinden het dan ook vanzelfsprekend om ook voor de kerk te trouwen.
Groetjes Rebecca 11.08.07
|
|
Mieke
22-9-2007
|
18-7-2007 12:21:02
ik ben helemaal niet gelovig, dus wij trouwen niet voor de kerk. Zelfs moest mijn vriend katholiek zijn zou ik het er erg moeilijk mee hebben om voor de kerk te trouwen. Indien ik het toch voor de kerk zou doen zou ik een handschoen dragen als teken dat ik niet katholiek ben
|
|
Kirsten
9-6-2007
|
18-7-2007 12:31:14
Hoi,
Wij zijn ook voor de kerk getrouwd. Voor ons huwelijk zijn we naar drie huwelijksvoorbereidingsavonden geweest samen met andere koppels uit de buurt die voor de kerk gingen trouwen. Daaruit blijkt dat de meesten die voor de kerk trouwen niet zozeer in een 'God' geloven, maar zich wel kunnen vinden in de Christelijke waarden. De mensen die de huwelijksvoorbereidingsavonden begeleidden vonden dat ook een hele goeie reden om voor de kerk te trouwen. Het belangrijkste is dat je het niet alleen voor de 'show' doet.
Groetjes, Kirsten 09/06/2007 www.kirstenchristoph.bruiloftsite.nl
|
|
Wendy
|
18-7-2007 12:43:58
Hey,
Ik wilde ook eerst niet trouwen voor de kerk, maar mijn -intussen- man persé wel. Achteraf ben ik héél blij dat we voor de kerk getrouwd zijn. We hebben samen heel veel tijd gestopt in de voorbereidingen voor onze mis en het was écht het hoogtepunt van de dag. Achteraf gezien vond ik het eigenlijk nog belangrijker dan het feest (dat nochtans ook megasuper was!).
Wel een groot voordeel als je een priester hebt van wie je je eigen ding mag doen. Wij hebben nummers gedraaid in de kerk waar veel priesters niet mee akkoord gingen gaan (David Guetta, Bob Sinclar, ...) (er stond een DJ in de kerk) en we hebben achteraf ook hele mooie complimenten gekregen over onze mis, ook omdat het zo persoonlijk was (we hebben alle teksten zelf geschreven).
Ik zou haast zeggen: 't was voor herhaling vatbaar maar aan de andere kant... ik houd het toch liever bij deze keer!!
www.wendy-jonathan.be
|
|
Marie
13-6-2009
|
18-7-2007 14:25:14
Wij trouwen voor de kerk omdat dat een traditie is hier in Vlaanderen. Het katholicisme zit diep geworteld in veel dingen die we hier doen. Je groeit met al die verhalen en tradities op en dus is het stuk van jezelf. Ik vind dat op zich al voldoende reden om voor de kerk te trouwen. Trouwens, niemand zal dezelfde vraag stellen bij bv. een begrafenis. Dat is gewoon zo de gewoonte.
't Is maar mijn persoonlijke mening, he.
Groetjes!
|
|
annemie
4-8-2007
|
18-7-2007 14:35:57
wij trouwen niet voor de kerk omdat we ons er niet verbonden mee voelen. Ik deel de christelijke waarden en geloof in een "god", maar ik ben geen voorstander van het instituut kerk.
|
|
nathalie
1-9-2007
|
18-7-2007 14:57:02
Hey,
Wij trouwen ook niet voor de kerk. Mijn vriend is niet gedoopt en wou dit wel laten doen voor mij, maar ik vond dat hij als hij zich zou laten dopen, dat hij het voor hem moest doen en niet voor mij. Ik had graag voor de kerk getrouwd, maar hebben nu het voordeel dat we een langere ceremonie krijgen in het gemeentehuis. Mss doen we het nog wel met een huwelijksverjaardag ofzo.
Groetjes Nathalie 01/09/07
|
|
Franciska
28-7-2007
|
18-7-2007 15:21:01
Wij trouwen wel voor de kerk. Omdat we daar beiden nog veel waarde aan hechten. Ik ben ook altijd heel erg betrokken geweest vroeger bij de jeugdvieringen door muziek te spelen (viool) in de kerk en later ben ik nog voorzanger geweest. Onze pastoor is al 65, hij was daar maar net pastoor toen ik werd gedoopt, maar hij is nog steeds jong van geest. Hij staat er op dat je je viering heel persoonlijk maakt, zo persoonlijk mogelijk. En dat je mooie muziek zoekt, liefst live. Ik vind dat toch nog belangrijk. Ik ben al voor de wet getrouwd, maar voor de kerk trouwen, maakt het voor mij echt definitief. Een soort afscheid en een nieuw begin. Amai, ik wist niet dat ik zo filosofisch kon zijn.
|
|
Natacha B
|
18-7-2007 21:19:07
Hier geen kerkelijk huwelijk, zelfs geen beloften-ceremonie of iets dergelijks. Ben niet zo aan de kerk (is al goed genoeg dat de begrafenis gelijk 'per se' daar moeten doorgaan) en aan hele ceremonieën. Het wettelijk huwelijk is uiteindelijk het échte en voor ons genoeg (en t zal met een korte drink erna zijn). Kortom waarom? Geen band, geen behoefte, geld gespaard.
|
|
tamara
15-9-2007
|
18-7-2007 21:47:57
Wij trouwen niet voor de kerk. We hebben daar zelfs niet eens over nagedacht. Ik denk dat geen van ons beide nog sinds onze plechtige communies naar de kerk is geweest, buiten voor begrafenissen. Als we niet "moeten" komen we er niet dus het maakt ook geen deel uit van ons leven. En om dan voor de kerk te trouwen omdat het een traditie is, sorry maar dat is in mijn ogen hypocriet. Er zijn tal van alternatieven voor handen.
We doen een vrijzinnige ceremonie in de feestzaal omdat het gemeentenhuis zo onpersoonlijk is. Toen ik belde om het uur vast te leggen kreeg ik echt het gevoel dat het bandwerk is. Vlak voor en na ons zijn er andere koppels, dus dat zal snel, snel geregeld worden.
Mara
|
|
Tania
3-5-2008
|
19-7-2007 12:45:07
Ik ben niet katholiek opgevoed, dus niet gedoopt etc, mijn vriend wel. Ik geloof wel, maar op een andere manier. Dat maakt dat wij ervoor gekozen hebben niet voor de kerk te trouwen. Ik wil trouwens ook niet voor de kerk begraven worden, zoals ik dat hier lees. In onze familie is er dan een ceremonie in het crematorium zelf geweest telkens er een overlijden was. Persoonlijk zou ik het nogal hypocriet vinden om te trouwen voor een instituut waar ik zelf niet achter sta. Gelukkig vindt mijn verloofde dat ook niet zo belangrijk. We hebben de gulden middenweg gekozen en trouwen daarom enkel voor de gemeente. Maar ik merk wel dat heel veel mensen nog wel voor de kerk trouwen, uit een soort van traditie, en dat kan ik ook wel begrijpen. Het heeft zo net dat iets meer he. Voor mij zou het een onaangename ervaring zijn, omdat ik nooit een kerk gewoon ben geweest, dus vandaar.
Groetjes nog, Tania
|
|
Cindy
12-9-2008
|
22-7-2007 10:38:57
Hallo Wij hebben beslist om niet te trouwen voor de kerk, gewoon voor de simpele reden: wij gaan niet graag naar de kerk, we gaan ook nooit. dan vind ik niet dat we voor die ene keer ook moeten gaan. wij trouwen voor de wet. volgens mij is het zeker niet nodig om voor de kerk te trouwen. een feest komt er toch! lol grts
|
|
Katrien
8-9-2008
|
6-8-2007 17:49:21
Wij kiezen er bewust voor om niet voor de kerk te trouwen. Zowel mijn vriend als ik zijn niet-gelovig en het zou nogal hypocriet zijn om dan plots katholiek te huwen. Wij laten een vrijzinnige plechtigheid in elkaar steken, met veel persoonlijk en creatieve inbreng van onszelf, familie en vrienden.
Katrien 08/09/07
|
|
Buelens
9-8-2009
|
8-8-2007 11:06:27
Wij wouden eerst wel trouwen voor de kerk, aangezien we achter de christelijke waarden staan. Wij zijn echter al lang niet meer naar de kerk geweest en zijn de religieuze rituelen wat ontgroeid en wouden daarom eerder een dienst dan een eucharistieviering. Jammer genoeg zijn de pastores in onze omgeving niet ruimdenkend genoeg en zien een preek en een gebed (in de strikte zin) als een voorwaarde. Wij trouwen dus maar niet voor de kerk, want verplichtingen op ONZE dag, daar bedanken wij voor.
Karlien (09/08/08)
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |