Terug naar overzicht
hallo,Ik kan jou niet direct helpen, vrees ik, maar misschien moet je eens kijken op de sites van de belgische overheid.GroetjesCaroline
Hallo,Ik heb de toepasselijke regels voor je opgezocht en de bron aangeduid (Wetboek Internationaal privaatrecht,hierna afgekort als WIPR).Als je Belg bent geldt de 3-maanden regel niet.Neem contact op met de gemeente van de actuele verblijfplaats (art. 63 Burgerlijk wetboek)Dit zijn de artikelen uit WIPR.Bevoegdheid van de Belgische overheden om het huwelijk te voltrekkenArt. 44. Het huwelijk kan in België worden voltrokken indien een van de toekomstige echtgenoten bij de voltrekking Belg is, zijn woonplaats of sinds meer dan drie maanden zijn gewone verblijfplaats in België heeft.Art. 47. § 1. De vormvereisten voor de voltrekking van het huwelijk worden beheerst door het recht van de Staat op wiens grondgebied het huwelijk voltrokken wordt.§ 2. Dit recht bepaalt met name of en volgens welke nadere regels :1° het huwelijk in die Staat vooraf moet worden aangegeven en afgekondigd;2° de akte van huwelijk in die Staat moet worden vastgesteld en overgeschreven;3° het voor een godsdienstige instantie gesloten huwelijk rechtsgevolgen heeft;4° het huwelijk bij volmacht kan plaatsvinden.Bron: http://www.ejustice.just.fgov.be/doc/rech_n.htm