TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
freddy
|
7-8-2007 10:40:04
Dag Valerie,
Recentelijk heb ik als videograaf voor het eerst een humanistische viering meegemaakt. Het was een verrijkende ervaring.Ik had het gevoel dat het bruidspaar intenser dan gewoonlijk de viering beleven. Het leek mij dieper en persoonlijker. Het enige waarmede ik het moeilijk had was of het nu echt hoeft dat juist op een trouwdag en in het bijzijn van de gasten wederzijds de plus en de minpunten van de partner werden prijsgegeven.Achteraf bleek wel dat de bruidsparen vrij zijn te bepalen wat zij al dan niet publiekelijk zeggen. Slotsom zeker te overwegen als je naar een alternatief zoekt.
Succes
Freddy
|
|
Tamara
13-11-2010
|
7-8-2007 15:53:35
Hey,
wij hadden ook Norbert Bethune van Rentapriest, maar hebben hem ook afgezegd wegens teveel klachten over hem gehoord en ook nadat we hem eens ontmoet hadden op een huweljksbeurs. Inderdaad ook dezelfde klachten als bij u en ook eens gehoord dat hij de verkeerde misboekjes meehad, dus ook de verkeerde viering gegeven. Toen we hem op de huwelijksbeurs ontmoetten, vonden we hem niet echt vriendelijk, zelfs redelijk bot. Mijn vriend zei toen achteraf tegen mij dat hij niks van hem moest hebben en dat als 'die vent' ons zou trouwen dat het op niet veel ging trekken. We hebben dan ook afgezegd.
groetjes,
|
|
Katrien
8-9-2008
|
7-8-2007 16:12:19
Wij trouwen dus met een vrijzinnige (humanistische) plechtigheid. Aangezien die pas plaats vindt in september, kan ik je nog niet over de ervaringen vertellen. Aan de gesprekken voel je wel dat het heel erg om het koppel zelf draait. De inbreng van familie en vrienden is belangrijk en je bepaalt zelf wie, waar, wat, duur, ...
In juli hebben we een vrijzinnige plechtigheid bijgewoond van een bevriend koppel en dat was dik in orde! Ze hadden gekozen voor een 'luchtige' plechtigheid. Er is veel gelachen, met af en toe een traantje dat weg gepinkt werd.
Wij zien er alleszins erg naar uit!
|
|
wendy
2-6-2007
|
7-8-2007 16:48:41
Hey,
Wij zijn 2maanden geleden getrouwd en hebben onze viering wel door Norbert Bethune laten leiden. Hij komt idd wat nors over, maar onze viering was echt prachtig. We hebben de viering samen met hem in elkaar gestoken, zelf de muziek gekozen, teksten en symbolen. We hebben superleuke reacties gehad nadien. Iedereen vond het een heel originele en mooie viering. Naast Norbert zijn er trouwens nog andere voorgangers bij R-a-P, misschien dat het met hen beter klikt?
groetjes en nog veel succes! Wendy
|
|
mieke
1-9-2007
|
7-8-2007 19:24:35
Ik snap eigenlijk niet goed dat iedereen de beslissing over het hoe, wat en waar van een viering vooral laat afhangen van een mooie locatie of zo in plaats van van overtuiging. Wij gaan persoonlijk voor een humanistiche viering (vrijzinnig dus), omdat dat echt onze overtuiging is. Ik zou nooit voor rent-a-priest gekozen hebben omdat dit volgens mij nog steeds hetzelfde is als in de kerk trouwen: je kiest om voor God te trouwen (of dat nu in een kerk is of in de tuin). Aangezien mij vriend en ik helemaal niet in God geloven, maar ons wel 100% in de humanistische waarden kunnen vinden, hebben we hulp gevraagd bij een centrum voor morele dienstverlening. Samen met de moreel consulente hebben we ondertussen heel onze viering in elkaar gestoken, volledig ONS ding. Ik kan nu nog niet zeggen of het super was of niet (dat kan ik pas binnen 25 dagen), maar ik heb er wel een heel goed gevoel bij. In ieder geval veel succes met het samenstellen van jullie viering, of het nu met R-a-P of de vrijzinnigen is, maak er iets moois van! Mieke
|
|
Katrien
8-9-2008
|
8-8-2007 9:21:01
Mieke,
Wij kiezen ook bewust voor een vrijzinnige plechtigheid. We zijn beiden niet gelovig en staan achter de humanistische waarden. We willen niet hypocriet overkomen en uit traditie of gewoonte voor de Kerk trouwen.
Bij ons was het dus ook omgekeerd: eerst de keuze voor de vrijzinnige plechtigheid, daarna op zoek naar de locatie.
|
|
annick
|
20-8-2007 18:53:09
Beste,
Ben ook opzoek naar een locatie + rent a priest. Kan u me eventueel het email adres doorsturen Wendy en Mieke om wat te communiceren hierover?
Groetjes, Anja
|
|
Gwendy
8-8-2008
|
26-8-2007 15:59:09
Wij kiezen ook voor een vrijzinnige viering omdat wij beiden niet gelovig zijn. Of je een vrijzinnige dienst doet of een Christelijke (wat rent-a-priest toch is) moet volledig afhangen van jullie overtuiging.Ben je gelovig en wil je trouwen voor God ? Ga dan voor rent-a-priest ben je niet gelovig? Kies dan een vrijzinnig huwelijk.
Ik was zelf ooit eens aanwezig op een dienst gedaan door rent-a-priest.Ik weet niet of hij de genoemde priest is.Dat was gewoon schandalig.Die heeft gewoon heel de dienst de bruid Nadia genoemd in plaats van Tania!!!! Leerlingen (de bruid was juf)die een dansje wilde komen doen mochten niet (dit was nochtans op voorhand afgesproken). En last but not least de grootmoeder van de bruidegom werd getrakteerd op de woorden:'Hou jij de kaars des levens maar vast,want jij gaat niet meer lang onder ons zijn.' De bruid vertelde me later dat haar het huilen nader stond dan het lachen en het waren zeker geen tranen van geluk.
Groetjes Gwendy
|
|
Valerie
8-12-2010
|
2-9-2007 17:35:39
Hallo,
bedankt voor de reacties, ik heb ondertussen geleerd dat rent-a-priest dan toch katholiek is (iets wat nochtans op de site zo niet wordt uitgelegd) en we waren er dan ook snel uit om voor de vrijzinnige humanistische beweging te kiezen, we hebben ons eerste superaangename gesprek achter de rug...
bedankt voor de input.
groetjes Valerie
|
|
Johan
|
24-9-2007 17:19:37
het is niet omdat het niet klikt met Norbert Bethune, dat alles moet opgeblazen worden. Er zijn nog voorgangers die willen instaan voor een mooie, zinvolle ensterke viering! Surf eens naar www.goedeherder.be
|
|
Kathleen
|
3-12-2007 14:38:26
Dag Valerie,
Misschien ben ik al een beetje te laat, maar mag ik je toch even het initiatief dat ik samen met mijn man opgestart heb voorstellen? 'Eens in je leven' (www.eens-in-je-leven.be ) is een bureau dat vieringen, plechtigheden en rituelen op maat uitwerkt voor alle grote momenten in een mensenleven. Uiteraard hoort een huwelijk bij die grote momenten! We zijn in principe niet-confessioneel, maar staan wel open voor elke levensovertuiging. We merken trouwens dat we voor koppels, waarbij de ene helft van de familie gelovig is en de andere niet (en dat komt relatief vaak voor) als compromis kunnen fungeren en een viering uitwerken waarbij iedereen zich goed voelt.
Veel succes en plezier bij de verdere voorbereiding!
Groetjes, Kathleen
|
|
|
|
Bijzondere muziek voor die bijzondere dag
in Antwerpen |
Lillee's Land
in Tienen |
in Hasselt |
Rituelen voor mensen van nu
in Tielt |