Nu Online
Momenteel zijn er 533 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

geldzaken

14-8-2007 17:01:05
hallo brides to be!
Ik ben ook bij de gelukkigen, maar ik zit met een vraag. Eigenlijk een heeeel onbeleefde...
Aangezien een huwelijk veel kost (en wij graag alles erop en eraan willen), hoe bekostig je zoiets? Als wij onze bruiloft willen doen zoals we willen, dan moeten we eerst 2jaar sparen. Hoe plannen jullie dat? Zijn er koppels die een persoonlijke lening hebben afgesloten?
Ik vind het gewoon raar dat de meeste koppels een huwelijk op een jaar tijd regelen, en ook nog eens kunnen betalen. Ik maak me gewoon beetje zorgen. Wie heeft er tips of adviezen uit eigen ervaring?
Alvast hartelijk bedankt!
xxx

Amber
9-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 564

evelien
8-12-2007
 Meld misbruik14-8-2007 17:13:41

Hey,

ik vind je vraag ook heel terecht. Voor mijn vriend mij ten huwelijk vroeg, had ik er geen idee van hoeveel zoiets kost. Mijn god, wat ben ik geschrokken van heel de commercie rond het huwelijk! Het toppunt is dat ze zelfs voor goedkope dingen stukken van mensen vragen als het om een huwelijksaccessoire gaat. Zot word ik ervan! Gelukkig hebben mijn vriend en ik voor de optie: niet echt met alles erop en eraan gekozen. Let wel: het is allemaal onze volledige goesting, maar we hebben bijv. een goedkope bruidsjurk uit de vorige collectie, geen ceremoniemeester, een oldtimer van vrienden ipv gehuurde auto's, enz. Mijn ouders betalen een deel van het feest en de receptie, wij betalen de rest. Ik schat dat ons huwelijk ons in totaal iets van een 6000 euro zal kosten. Wij hadden spaargeld staan, dus hoeven daarvoor geen lening af te sluiten.
We weten ook al een hele tijd (een jaar en drie maand op voorhand) dat we gaan trouwen en hebben de kosten een beetje gespreid, zodat er telkens kleinere budgetten van de rekening gingen.

Ik hoop dat het je lukt je droomhuwelijk te realiseren... Goed op tijd beginnen en goed uit je doppen kijken is de boodschap (laat je niet verleiden door verkoopspraatjes, maar probeer de 'echte' waarde van dingen te weten te komen)!

Groetjes,

Evelien
08-12-2007

Angie
14-7-2009
 Meld misbruik14-8-2007 17:18:49

Hey,

Eigenlijk hangt het er vooral vanaf wat je graag wil. Wij hebben ons huwelijk gepland op basis van ons budget. Eerst een schatting gemaakt van wat we tegen dan zouden kunnen sparen aangezien je het grootste deel toch pas achteraf moet betalen. En van daaruit zijn we dan op zoek gegaan naar fotograaf, dj, en dergelijke. Ik moet wel zeggen dat mijn moeder mijn outfit heeft betaald en dat zij en mijn schoonvader de factuur van eten en drank samen hebben betaald. Dat scheelt natuurlijk al veel. Maar om paar voorbeelden te geven: mijn man heeft zijn kostuum en onze ringen betaald van zijn verlofgeld (dat krijg je eind mei en we trouwden in juli)de fotograaf betalen we van wat we gekregen hebben als cadeau, de dj heb ik betaald van de verkoop van mijn kousenband, de drukker heeft nog steeds geen factuur gestuurd dus die betaal ik wel gewoon van mijn volgend loon, kledij van bruidskindjes en meisjes gekocht begin juli in de solden, pastoor en notaris waren elk 200€ dat kon gewoon van ons maandloon af. Als je lang op voorhand begint te plannen heb je natuurlijk wel het voordeel dat je je betalingen wat kan spreiden en dan kun je ze meestal gewoon uit je loon halen. Voor onze huwelijksreis heb ik er zelf voor gekozen dat ik dat ietsje extra wou dus daar hebben al mijn spaarcenten moeten aan geloven. Maar zoals ik al zei, je moet zelf maar zien wat je er juist van verwacht van je huwelijksfeest. Hopelijk heb je hier iets aan.

Groetjes,

Angie
31 dagen getrouwd

Annelies
6-9-2008
 Meld misbruik14-8-2007 17:24:12

Hoi,
Ik ben blij dat ik niet de enige ben die niet kan trouwen met 'alles er op en er aan'. Natuurlijk had ik het ook liever anders gezien, maar we moeten roeien met de riemen die we hebben. We zijn ook volop bezig met de bouw van ons huisje, ook daar hebben we moeten besparen op een aantal zaken. Het is altijd anders dan in je dromen. Maar het belangrijkste is dat je er iets van maakt waarbij je als koppel het gelukkigst bent. En ik ben er zeker van dat dit bij ons zeker het geval zal zijn.

Veel succes.
Groetjes,

Annelies

Marijke
16-8-2008
 Meld misbruik14-8-2007 17:39:17

hoi Amber,

Wij zijn verloofd van eind januari (dus ook al een heel tijdje). Toen wij gaan kijken zijn voor de zaal, hebben wij alles al eens opgeschreven wat wij graag zouden willen. Toen hebben wij even bekeken hoeveel wij elke maand konden sparen. Dan hebben wij overbodige dingen geschrapt(dingen die wel tof zouden zijn om te hebben, maar niet echt noodzakelijk zijn). En zo zijn wij dan op zoek gegaan naar een gulden middenweg... .
Misschien kan je eens nagaan tot hoever je in de familie wil gaan uitnodigen op het feest (ons budget liet toe om ook de neven en nichten uit te nodigen, maar niet hun kindjes) want dit is de grootste kost van je trouwfeest.Bij ons is dit toch het geval...

Dus... veel overleggen met je partner en realistische verwachten stellen en dan lukt het je zeker en vast wel...

Veel succes
Marijke
16/08/2008

Veerle
18-8-2007
 Meld misbruik14-8-2007 17:40:30

Hallo Amber,

wij hebben het geluk dat mijn ouders de helft van de trouw betalen dus moesten we maar de helft sparen en dat is ons gelukt op een jaar tijd. Alle extra's (vakantiegeld en dergelijke) gingen direct naar onze trouwrekening.

Maar het ligt natuurlijk niet zo simpel dat bij iedereen de ouders meebetalen (van mijn vriend zijn kant kunnen ze het bijvoorbeeld gewoon niet).

Als je van plan bent om geld te vragen ipv cadeau's zou je daar normaal gezien ook wel een aardige som moeten krijgen die je eventueel voor de trouw kan gebruiken (al kan je natuurlijk op voorhand niet speculeren hoeveel dat gaat zijn). Bij ons staat er al 3000 euro op de rekening aan geschenken en da's nog van minder dan de helft van de mensen.

En onbeleefd is die vraag zeker niet hoor! Iedereen die gaat trouwen denkt daar over na.

Veel succes!
Veerle
18/08/07

Anne
21-9-2007
 Meld misbruik14-8-2007 18:28:32

Hallo,

Is eigenlijk een goede en interessante vraag :)
Wij betalen ook alles zelf, en hebben pas over 5 maanden beslist om te trouwen. Een deel komt van ons spaarcentjes en op die 5 maand hebben we ook heel wat bijeen gespaard. Vakantiegeld enz .. zonder op vakantie te gaan. De luxueuse dingen hebben we achterwegen gelaten zoals huurauto's, ceremoniemeester enz. We hebben ook eerst een budget opgemaakt en hebben ons daar geprobeerd aan te houden, wat niet gemakkelijk is. Videograaf is een vriend, chauffeur is de broer, bloemen worden ook door vriendin gemaakt, verder de bedankingen, ringkussen, gastenboek, uitnodigigen enz heb ik zelf in elkaar geknutseld, wat heel veel geld uitspaard hoor want zoals ik hier las, voor die dingen vragen ze stukken van prijzen. Ik heb wel mijn droomkleed gekozen en onze trouwringen hebben we ook niet echt op de prijs gekeken, je draagt dat toch wel elke dag hé. Wat ook handig is zijn de geld cadeau's maar daar hebben we geen rekening mee gehouden, je weet nooit wie wat geeft en ik vind dit redelijk gevaarlijk van een huwelijk te hebben die je meer kost dan je je kan permiteren. Natuurlijk zullen de centjes welkom zijn en misschien daarvan kunnen we op huwelijksreis want die hebben we wel opgegeven, maar kan volgend jaar ook nog hé.

Succes zou ik zeggen
Liefs
Anne
21.09.07

Cindy
12-9-2008
 Meld misbruik14-8-2007 20:07:55

hoi hoi
wij stelden ons ook die vraag. ik had tot twee maand geleden geen enkel flauw idee hoeveel het allemaal kostte. tot je de prijzen ziet. ff slikken natuurlijk. wij plannen om maar te trouwen binnen een goei 13 maand. ten eerste, we krijgen zware belastingen volg jaar in april. ten tweede, er zit dan nog tijd genoeg tussen om verder te sparen.

wij spreiden ook de uitgaven. bv mijn trouwkleed is één van collectie 2008 maar is één van de goedkoopste (wil niet zeggen dat het er niet sjiek uiziet natuurlijk). het trouwkleed word betaald met mijn eindejaarspremie, juist genoeg krijg ik dus. de eindejaarspremie van mijn vriend dient voor zijn kledij + ringen en accesoires. daarbij komt dus dat er nog congé geld komt van mij en men vriend. daarmee hopen we een groot deel van het feest te kunnen betalen.

natuulrijk sparen we ondertussen veel en houden we een klein beetje rekening met de cadeautjes..
fotograaf kost ons maar 300 euro in totaal. vervoer is van iemand die we kennen met een toffe mercedes. de kerk doen we niet, dus weer kost uitgespaard, uitnodiging maken we zelf.
mijn ouders spnseren ook niet. aangezien ik al een jaar niet meer thuis woon. dus alles alleen doen. valt best mee, je moet gewoon goed rondkijken.
grts
http://cindyenyoni.bruiloftsite.nl/

saskia
7-9-2007
 Meld misbruik15-8-2007 9:47:31

wij hebben iets meer dan een jaar vooraf beslist dat we zouden trouwen en hebben gewoon ook alles van ons spaargeld kunnen betalen. moet er wel bijzeggen dat ik uren hier en op andere sites heb doorgebracht om niet van alles het duurste te hebben, je moet er wel een beetje zoekwerk in steken. we hebben ook voor alles ons gedacht gedaan maar soms kan het goedkoper als je effe rondkijkt (fotograaf, dj, zaal,...) bij velen is het zo als ze horen dat het om een huwelijk gaat dat de prijs omhoog gaat! dus opletten!we zijn ook enkel voor de wet getrouwd en dat kostte ons 17 euro. feest had alles erop en eraan maar we hebben veel zalen vergeleken.veel zalen zijn ook bereid om een (klein) stukje in t zwart te doen, maar je moet het wel durven vragen.
uiteindelijk hebben we van de 'opbrengst' wel volledig onze feest kunnen betalen, maar dat is inderdaad iets waar je niet kan op rekenen...

veel succes en plezier met het plannen!
sas

Nele
20-9-2008
 Meld misbruik16-8-2007 8:25:52

Dag Amber,

wij schrokken ook wel erg toen we de kostprijs zagen. Maar om nu een lening aan te gaan zou ik wel heel verregaand vinden. Wij gaan dan ook voor de gulden middenweg: de feestzaal is echt super met een uitgebreide receptie en dessertbuffet, maar voor de andere zaken gaan we het heel goedkoop houden: viavia kunnen we aan vervoer geraken en goedkope fotograaf, kledij ook niet te duur, geen bloemen in de kerk (of misschien 1 bloemstuk) etc. Verder hebben we een jaar om alles te betalen, nu voor het voorschot van de feestzaal moesten we eens aan ons spaarcentjes zitten maar verder zou ik zoveel mogelijk gewoon van ons loon willen kunnen betalen.

Alvast nog veel succes ermee.

Nele

Ilse
17-5-2008
 Meld misbruik16-8-2007 11:18:32

hey Amber,

Ik had ook echt graag een bruiloft gehad met alles erop en eraan,...maar ik heb me er na 4maand verloofd te zijn bij neer moeten leggen dat het om financiele redenen niet zal lukken. Wij zullen meer dan de helft betalen met spaargeld (we werken beide al ongeveer 2jaar en voorhuwelijksspaargeld CM). Mijn moeder zal mijn kledij betalen , mijn vriend zijn ouders zullen een bedrag geven (dat niet extreem hoog is). De som van die bedragen is hetgeen wat we kunnen uitgeven en dus zullen we op enkele zaken moeten besparen: we huren geen wagens, bloemen kopen we bij de groothandel en doen we zelf, muziek in de kerk wordt gedaan door een vriend, uitnodigingen en ander drukwerk zal mijn zus doen...
Een lening aangaan vindt ik ook te ver gaan, dat zullen we al moeten doen voor ons huisje dat we willen bouwen binnen 2jaar. De bruiloft uitstellen is ook geen optie , vindt ik, we kennen mekaar volgend jaar 10jaar en vind dat het ideale moment om te trouwen...

Als je echt een grote bruiloft wilt zonder je diep in de schulden te steken (en je ouders kunnen niet helpen, wat niet abnormaal is)dan denk ik dat het het beste is nog een beetje te sparen...

Hopelijk raken jullie der uit!succes!

Groetjes,

Ilse
17 mei 2008

Katrien
15-12-2007
 Meld misbruik16-8-2007 14:32:14

Hey Amber,
Wij hebben het geluk dat onze ouders flink sponseren, maar ondanks het feit dat ik het amper zelf voel in mijn portemonnee probeer ik op zoek te gaan naar goedkopere alternatieven, alles is idd vreselijk duur!
Dingen waar wij idd op besparen zijn de ceremoniemeester (vriend van de familie), pastoor (familie), auto's (vrienden met mercedes verzorgen de suite), fotograaf (collega van mijn tante) en dan ook snoeien in de gastenlijst! Je kan nooit iedereen vragen dat kost stukken van mensen!
Ook heb ik voor uitnodigingen gekozen die binnen het normale formaat vallen, één ipv twee postzegels (buitenformaat) maakt ook al, hoe klein die uitgave ook lijkt!
Veel succes ermee!
Groetjes,

Katrien

Lieselot
5-7-2008
 Meld misbruik16-8-2007 21:09:05

Hoi meisje!

Het is inderdaad allemaal heel duur he. Ik was ook best geschrokken van de prijzen..!!
M'n toekomstige en ik hebben het geluk dat onze ouders bijna alles bekostigen. Wij betalen enkel de voorschotjes op alles.
Mijn zus heeft als cadeau voor een visagiste gezorgd. Die moet ik dus al niet betalen. Kan je niet zoiets vragen als cadeau van een broer/ zus/ goeie vriendin?
Mijn kapster en bloemiste zijn twee vriendinnen en doen alles dus aan een vriendenprijsje!
Voor de rest klus ik nog wat bij om een deel van mijn trouwkleed zelf te betalen..

Veel succes!!

Groetjes
Lieselot
5/07/08

Veel succes

Tania
3-5-2008
 Meld misbruik16-8-2007 21:59:08

Hey,

Wij staan ook best vaak eens stil bij de kostprijs van dat alles... We wonen nu een jaar samen in een huurhuis, ik ben nu pas in juni afgestudeerd, dus het was al een kostelijk jaar, waarin mijn ouders gelukkig al wat bijsprongen. Voor ons huwelijk wilden we wel iets moois, maar niet te duur. Nu is het wel zo dat onze beide ouders spontaan voorstelden ieder een deel te betalen (bvb ieder de helft van het avondfeest, en mijn mama betaalt mijn trouwkleed,...), sommige dingen betalen we zelf. We proberen hoe dan ook onder de 10 000 euro te blijven, we mikken op 9000 euro lol. In elk geval een aantal dingen waar we op "besparen": grootste is dat we maar ongeveer 65 personen voor het avondfeest zullen hebben, verder budgetvriendelijke fotograaf en videograaf, het vervoer is een cadeau van mijn broer, en we trouwen niet voor de kerk (gingen we sowieso niet doen, maar dat bespaart toch ook wat geld en dat is dus mooi meegenomen lol). De kunst is vooral heeeeeel goed rondkijken, want voor hetzelfde vind je heel uiteenlopende prijzen...

Groetjes, en veel succes nog,

Tania

Hannelore
14-9-2007
 Meld misbruik20-8-2007 2:32:20

Wij hebben lekker geleend, ervan uit gaande dat we voor altijd bij elkaar blijven, dus samen de lening af zullen lossen hahahaha!!

Nee zonder gein, wij hebben in totaal 11.000 euro geleend, omdat wij een bruiloft wilden met ALLES erop en eraan, gewoon zoals wij dat in onze dromen zagen. Daarbij hebben wij ook nog ong. 4000 a 5000 euro zelf betaald. Het huwelijk is al over 3 weken, en ik kijk er ECHT naar uit!!

Ik begrijp heel goed dat sommigen sparen of een low-budget huwelijk kiezen, het is maar net waar je voor kiest!!!
Wij kunnen toevallig de maandelijkse aflossingskosten missen, sommigen kunnen dat niet of kiezen er niet voor.

In ieder geval veel succes met je voorbereiding!!

XXX

Patricia

Meld misbruik21-8-2007 10:44:42

Wij hebben in 2006 beslist om te trouwen en dan gekeken wat dat zou kosten, mr dan wel een datum in de toekomst gekozen (01/08/2008). We hadden ook een aantal voor ons minder belangrijke dingen geschrapt van de lijst (bvb ceremoniemeester, ...) en dan een budget opgesteld en zo op zoek gegaan naar alles wat daarbinnen past. Wij gingen bvb aan mn vriend zijn broer vragen om foto's te nemen (hij is nogal artistiek), mr ondertussen hebben we toch voor een fotograaf gekozen omdat ons budget het toch zal aankunnen.

Wij sparen dus al een jaar (niet op reis, vakantiegeld aan de kant, eindejaarspremie ook, ...) en doen dat nog tot we trouwen. Dan zouden we aan ons budget moeten geraken met nog overschot voor een huwelijksreis (wat misschien gesponserd gaat worden, dat zou tof zijn).

Wij hopen met een 8000€ rond te komen.

Patricia

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...