TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Isabel
11-8-2007
|
22-8-2007 19:24:07
Hallo,
wij zijn getrouwd voor de kerk omdat dat voor ons het hoogtepunt van de dag was. Voor ons was het belangrijk om ook onze belofte te maken voor God.Eigenlijk is dat misschien het simpelste dat je je moet afvragen.Wil je die belofte ook op die manier maken of als dat niet hoeft is het niet echt nodig om voor de kerk te trouwen. Je moet doen waar je je het beste bij voelt.
Groetjes, Isabel
al 11 dagen getrouwd
|
|
Evelien
30-8-2008
|
22-8-2007 19:29:39
Hoi Joke,
ik twijfelde hier eerst ook over, want voor mij moet dit echt niet. Maar mijn vriend is meer gelovig als ik en voor hem betekent het wel veel, dus gaan we er toch voor gaan. Doen waar je jezelf best bij voelt zou ik zeggen!
|
|
mieke
1-9-2007
|
22-8-2007 20:05:53
Ik denk dat Isabel gelijk heeft. Je moet niet denken aan locatie of zo, maar wel aan je overtuiging. Als jullie het belangrijk vinden om voor God te trouwen, trouw dan voor de Kerk (of eventueel voor rent-a-priest). Ben je meer te vinden voor de vrijzinnige overtuigingen, ga dan bij een moreel consulente langs. Of wil je helemaal niets van speciale overtuiging, juist jullie ding, ga dan naar Het Moment of vraag een goede vriend of zo om jullie viering aan elkaar te praten. Wij hebben voor een vrijzinnige viering gekozen en laten die doorgaan in een bijzaaltje van onze feestzaal. Maar qua locatie was uiteindelijk alles mogelijk hoor... Alvast veel succes! Mieke (nog 10 dagen...)
|
|
an
28-7-2007
|
23-8-2007 0:52:20
Hallo Joke,
Als ik jou was zou ik voor de vrijzinnige dienst gaan. Gezien jullie twijfel zijn jullie waarschijnlijk niet echt gelovig. Dan kies je beter voor een persoonlijke vrijzinnige viering of voor rent-a-priest. Dat is eerlijker tov de gelovige gemeenschap en zelf heb je er minstens evenveel aan. Ik ben niet zo goed op de hoogte maar rent-a-priest schijnt wel vrij duur te zijn. Ik heb het wel gelezen naar aanleiding van het huwelijk van Kim Clijsters (die dit gedaan heeft) in Kerk en Leven, dus misschien is dit niet geheel objectief. Een kerkelijk huwelijk is anders ook niet zo goedkoop: 200 à 250 euro. succes! succes!
|
|
Marijke
2-8-2008
|
23-8-2007 9:39:18
Dag Joke,
Mijn vriend en ik twijfelden ook enorm. En de enige reden die we konden bedenken om in de kerk te trouwen was de romantiek van het gebeuren. Na enig speurwerk hebben we toch besloten om een vrijzinnige dienst te houden. Zo een dienst kan je een beetje overal houden, wijzelf hebben gekozen voor de tuin van de feestzaal (of bij slecht weer een aparte zaal binnen). Je kan zo een dienst eigenlijk overal houden: in je eigen tuin, feestzaal (even vragen daar of zij speciale mogelijkheden hiervoor voorzien) maar er zijn ook enkele ontwijdde kerken waar je een dienst kan houden. Gewoon contact opnemen met de moreel consulent in je buurt. In antwerpen heb je het moment, in gent is het fenix en er bestaat ook nog de elfenkring heb ik vernomen. Van Gent weet ik dat de dienstverlening gratis is.
groetjes,
marijke 02-08-08
|
|
Dany
24-5-2008
|
23-8-2007 9:59:49
Ik blijf voor de kerk trouwen sowieso het hoogtepunt van de dag... Ben niet echt gelovig maar ik vind het een erg mooie gelofte die je daar aan elkaar doet... Onze pastoor is echt een droom... Alles kan zolang er maar volk naar zijn kerk komt.
Hij was echt blij dat we als jong koppel nog voor de kerk willen trouwen... Ik ben 25 en mijn aanstaande 21 dus ja... Voor mij een bewuste keuze enkel en alleen al voor de symboliek zou ik er voor trouwen.
|
|
Jasmijn
3-6-2006
|
23-8-2007 10:35:33
Hoi Joke,
Als je twijfelt zou ik zeker niet voor de kerk trouwen. Ik vind het zelfs een beetje hypokriet als je niet gelovig bent, want tenslotte trouw je wel voor 'god'he! De meeste koppels doen het uit traditie en voor de romantiek, maar niet echt uit geloofsovertuiging, want zeg nu zelf, hoeveel jonge mensen gaan er tegenwoordig nog regelmatig naar de kerk? Wij hebben ook zelf een persoonlijke vrijzinnige dienst gedaan en ik ben heel blij dat we dat gedaan hebben (het was ook heel romantisch en met alles er op en er aan). Als je je e-mailadres geeft wil ik je het verloop ervan wel doorsturen om je enkele ideetjes te geven hoe het is. Zo een plechtigheid kan je volledig zelf in elkaar steken naar je eigen wensen zonder dat je rekening moet houden met een pastoor of zo, want die zal er toch nog altijd zijn ding (=god) willen in verwerken en vaak gaat de dienst dan meer over god dan over het koppel zelf. Maar ik wil zeker niet de mensen aanvallen die het wel doen hoor, dat is iedereen zijn keuze, maar dit is mijn mening.
Veel succes met je beslissing
Jasmijn
|
|
Karlien
9-8-2009
|
23-8-2007 13:14:43
Marijke, heb je misschien meer gegevens van fenix? Wij zijn ondertussen zeker dat we niet voor de kerk zullen trouwen, we hebben er ook even aan gedacht, maar uiteindelijk zou het zeer hypocriet zijn moest ik voor de kerk trouwen, maar we willen wel zeker een dienst om meer inhoud te kunnen geven aan onze trouwdag. Als locatie zouden we graag op de binnenkoer van onze feestzaal gebruiken, opvoorwaarde dat het goed weer is. Wij kunnen eventueel nog naar binnen, maar anders kan je ook een tent zetten bijvoorbeeld. Niet over panikeren, na een tijdje wijst het zichzelf wel uit.
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
23-8-2007 14:11:19
Hey,
Als je trouwt voor de kerk dan moet je dat doen vanuit je geloofsovertuiging en niet voor de romantiek en zo. Dat laatste daar kun jezelf voor zorgen door een ander soort viering te kiezen. Gelijk welke viering kan je zo romantisch maken als je zelf wilt.
Nog veel succes
|
|
Natalie
29-12-2007
|
|
|
Joke
25-6-2008
|
23-8-2007 17:32:51
bedankt voor de reacties, maar jullie mogen niet denken dat ik niet gelovig ben! Ik zou het een stuk voor de show doen dat geef ik toe, maar ook om de gelofte aan God! Ik ben wel christelijk opgevoed, zij het niet streng katholiek. Ik wilde het ook al altijd, maar mijn vriend ziet het niet zo zitten en daardoor twijfelen we een beetje. Ik ben bang dat als ik het niet doe ik er spijt van zal hebben... Maar toch bedankt voor de reacties
|
|
Katrien
8-9-2008
|
27-8-2007 9:06:44
Wij trouwen niet voor de kerk, omdat we beiden niet gelovig zijn. Mijn vriend is nooit gedoopt, ik ben zelf wel katholiek opgevoed, maar heb voor mezelf uitgemaakt dat ik niet geloof.
Onze vrijzinnige plechtigheid gaat wél door in een kapel (die weliswaar ontwijd is), niet om een religieuze reden, maar wel om de esthetische en historische waarde van het gebouw.
|
|
Joke
25-6-2008
|
27-8-2007 14:54:03
Vorig weekend is een koppel dat mijn vader kent getrouwd en zij hielden een a - typische dienst! Ik heb mijn vader de opdracht gegeven om vooral goed te kijken en te luisteren en hij zag het nadien volledig zitten om ons te helpen ook zo een viering in elkaar te steken. Dus het wordt waarschijnlijk geen kerkelijk huwelijk, maar wel een dienst! waar we die laten doorgaan weten we nog niet, maar alle tips (in en rond tielt, west vlaanderen) zijn welkom!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|