Nu Online
Momenteel zijn er 589 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

ruzie met ouders bij voorbereiding trouw

27-8-2007 14:10:09
hey, ik wil even mijn beklag doen: mijn verloofde en ik hebben ongeveer één maand geleden aangekondigd dat we gaan trouwen in mei 2009 en het is inmiddels al 3x ruzie geweest met mijn ouders...alles wat wij in gedachten hebben is niet goed: ofwel feestzaal té ver, ofwel kerk in de verkeerde gemeente, ofwel niet akkoord dat we trouw voor de wet en de kerk op 2 verschillende dagen willen (het lijkt ons praktisch onhaalbaar om alles op één dag te doen wegens te ver uit elkaar)...is er iemand die dergelijke bemoeienissen uit ervaring kent én een mogelijke remedie? ik heb er stilaan genoeg van! maar het blijven natuurlijk mijn ouders...

Karen
13-9-2008
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 563

Sylvie

Meld misbruik27-8-2007 14:15:23

Hey Karen,

Bij ons was het juist hetzelfde, we trouwden té vroeg, de zaal was niet goed,... niets wat wij in gedachten hadden was goed genoeg.
Toen heb 'k eens goed m'n gedacht gezegd en gezegd dat 't onze trouw is en dat wij beslissen wat wij willen en niet willen. K moe eerlijk zeggen, 'k heb 't een paar keer moeten herhalen en mij echt kwaad en druk maken en nu hebben zij zich erbij neergelegd en al wat we doen is goed nu.
Ze zijn er nu zelfs gelukkig mee dat we trouwen, dus 'k zou zeggen geef vooral de moed niet op en laat je niet manipuleren door wat zij zeggen.
Ga jullie eigen gang en volg je hart en je mening.

Hopelijk ben je er iets mee.

Groetjes,

Sylvie

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik27-8-2007 14:19:48

Hey Karen,

ik denk dat er heel wat ouders en schoonouders zijn die zich (goed bedoeld, daar niet van) veel te veel mengen. Ik kan je maar een raad geven, wees eerlijk tegen hen en zeg dat jullie trouwen. (jij tegen jouw ouders, hij tegen je schoonouders, mochten die ook moeilijk doen) Wat bij mij ook geholpen heeft is minder vaak langs gaan ... Dan zijn ze blij als ze je zien. Je geeft hen een update en daar blijft het bij. Als je elkaar meer ziet, dan gaan ze meer zagen en geven ze sneller commentaar.

Geef niet toe!! Het is jullie trouw, niet die van hen!!! Doe wat jullie willen (je kan wel raad vragen natuurlijk).
veel plan-plezier!
Elke

Dany
24-5-2008
 Meld misbruik27-8-2007 14:44:07

Hier was het in begin ook van dat hoor... Menu was of te duur, dan weer te uitgebreid, de ene kant wil soep de andere niet... Dan vonden ze ceremoniewagens en een ceremoniemeester weer weggegooid geld... Heb ik dan beslist om zelf te betalen...

Maar inderdaad... Eens zeggen dat het jouw feest is had bij ons toch ook het effect.. Ze staan ons nog wel een bij met goede raad maar het echte bemoeien is er toch af...

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik27-8-2007 14:46:30

het is natuurlijk moeilijker om te zeggen dat ze zich niet mogen moeien als ze alles (of toch veel) betalen. heb dus liever dat (schoon)ouders niet meebetalen ...

Leen
26-6-2009
 Meld misbruik27-8-2007 15:08:42

hier hebben we daar zo geen probleem mee, wel grotendeels omdat we eigenlijk alles zelf betalen, wij gaan trouwen en wij beslissen maar wij betalen dan ook! alleen als de ouders bijvoorbeeld bepaalde mensen naar receptie en dergelijke willen moeten ze ervoor betalen! al de rest komt van ons. Wel zwaarder voor ons, maar t spaart ons heel wat troubles en stress

Karen
13-9-2008
 Meld misbruik27-8-2007 15:14:01

tja ouders en schoonouders (maar die mensen moeien zich niet) betalen alles...
ik sta dan ook (nu al :-)) stilaan op het punt om te zeggen dat we alles zelf wel zullen betalen...liever dat dan dat ze ervan uitgaan dat zij alles mogen regelen omdat zij alles betalen...
karen

Karlien
9-8-2009
 Meld misbruik27-8-2007 16:04:12

Wij rapporteren gewoon alles wat we al vastgelegd hebben, de dingen waar we nog niet zeker over zijn, vraag ik wat zij er van denken, maar ze dringen niets op. Mijn moeder wou eigenlijk geen groot feest (dat is van den ouden tijd, en nu woont gijle toch al samen). Mijn vriend zijn ouders geven een bepaald bedrag en we mogen er mee doen wat we willen. Mijn ouders kijken de kat nog wat uit de boom, maar ik vermoed dat ze niet alles betalen, maar ook gewoon een som geven.
Doe gewoon waar jullie zin in hebben, en ik zou alleen de dingen zeggen die al vastliggen, zodat ze zich niet kunnen moeien.

Toch nog veel succes!

Karlien
9/08/08

Karen
10-10-2007
 Meld misbruik27-8-2007 16:13:39

Karen,

Dit is normaal hoor.Bij ons was er ook discussie omdat wij alleen voor de wet gaan trouwen nu en na den bouw voor de kerk gaan trouwen.Het waren vooral mijn ouders (papa) die er moeilijk over deed.Zij betalen dus zij beslissen :s Maar wij hebben nu al alles beslist en ik regel wel met mama verder, hij legt er hem wel bij neer! 'k Zie wel wat ik krijg en de rest leggen we zelf bij.

Groetjes Karen
5/10/2007 - Gent

Marie
13-6-2009
 Meld misbruik27-8-2007 16:47:48

Ik heb in het begin mijn stoute schoenen aangetrokken en gezegd dat IK (ik bedoelde wij ;-) ) alles regel en beslis. Als de ouders een deel van het feest wilden betalen vonden we dat een mooi cadeau, maar we verwachtten dit niet. Het gaf hen ook geen beslissingsrecht. Gelukkig heb ik gemakkelijke schoonouders en ze hebben gewoon het bedrag genoemd dat ze gaan geven (gebaseerd op vorig huwelijk in het gezin).

Voor de rest nemen we alle beslissingen zelf en delen we ze gewoon achteraf mee. Mijn vriend is wel wat dilplomatischer en brengt het wat zachter aan: hij vraagt eerst hun mening (waar we dan geen rekening mee houden :-p ).

Misschien is dat wel een tip: geef de ouders het gevoel (en niet meer dan dat) dat ze mee mogen beslissen. Dat kalmeert hen waarschijnlijk wel.

Groetjes!

Kim
2-5-2008
 Meld misbruik27-8-2007 17:07:56

Hallo,

ik ben zo blij dat dit hier door jullie gepost wordt want bij ons is er ook al veel ruzie door geweest. Bijna tot op het punt dat ik het zou willen laten voor wat het is.

Blijkbaar helpt het als je de mensen die zich moeien een specifieke taak geeft (jij stelt de menu samen, jij stelt een tekst op voor de viering, jij kijkt voor een mooi ringkussentje, ...), ze zich niet meer moeien en zich gewoon op hun taakje werpen.

Ik vind het inderdaad ook vooral moeilijk omdat de schoonouders meebetalen en dus hun zeg willen hebben, er niet bij stilstaand dat zij hun trouw gehad hebben en het nu aan ons is...

Iemand nog andere oplossingen?

groetjes
Kim

Lieven
12-9-2008
 Meld misbruik27-8-2007 19:57:27

Hey,

Toen wij de ouders op de hoogte brachten van onze verloving, hebben we er even later bij vermeld dat alle beslissingen door ons worden gemaakt. Raad geven of meedenken mag altijd (graag zelfs), maar van het moment dat we merken dat een mening wordt opgedrongen of er strubbelingen komen, kappen wij ermee, gaan we op verlof in het buitenland, en huwen we daar met z'n tweetjes. Dit hebben we tweemaal op zeer serieuze toon gezegd, en ze weten dat we dit menen. Wij hebben nog geen problemen gehad, en verwachten ze ook niet. Ik moet wel zeggen dat bovenstaande waarschuwing waarschijnlijk niet nodig was, onze ouders weten dat we ons eigen ding willen doen.

mvg,
Lieven

Natacha B

Meld misbruik27-8-2007 21:43:26

Wij hebben hier echt wel chance met onze (schoon)ouders geloof ik. We mogen doen wat we willen, waar we willen enz.

Wij betalen ook alles zelf (heb ik meteen duidelijk gemaakt) en zij geven gewoon achteraf een cadeau. Da's achteraf de minste miserie!

We hebben ze wel eens de zaal laten zien, en die vonden ze ook zeer speciaal en aangenaam, dus dat viel goed mee. Ze weten dat we gene chiqué willen, en ze zijn er wsl nog zo blij mee. Ze mogen dragen wat ze willen ook. Iedereen moet zich bij dit huwelijk goed voelen, de hele dag, da's mijn motto. Mijn vriend & ik denken daarin echt hetzelfde en da's echt fijn om zo een trouw te regelen!

k Zou me, moest ik in jullie situatie zijn, toch niet te veel laten doen hoor. Ok, voor de lieve vrede geef ikeens toe zou je soms denken, maar het is wel jullie trouw en als je dan later spijt zou hebben van zaken die je eigenlijk anders wou ... dat zou zich ook maar wreken later en mss dan tot latere ruzies ontwikkelen ... mss beter dan maar meteen zeggen waar het op staat en ze mss vooral doen herinneren aan hun eigen trouw en gedachten.

Het ergste zijn de mensen die te veel denken als "wat zal iedereen er van vinden" en "ik heb geen droomhuwelijk gehad zoals ik het wou, k zal dat van mijn kind als dat van mij beschouwen"!

Thierry

Meld misbruik28-8-2007 8:14:31

---

eline
5-9-2008
 Meld misbruik28-8-2007 10:59:09

Ik heb redelijk veel geluk met mijn ouders en schoonouders.
Maar toch vooral dan de schoonouders omdat deze hun familie die op het ovondfeest komen gingen betalen, er werden dus mense uitgenodigd waarvan wij vonden dat dit niet hoefde ook om tegenover mijn ouders die niets betalen eerlijk te kunnen blijven.
We hebben dan nog maar eens met de schoonouders gepraat en beslist dat ze niets betalen en wij alles zelf betalen en dat ze de som maar achteraf moeten schenken als kado.
Nu houden we zowel ouders en schoonouders op de hoogte en proberen we allen even veel er bij te betrekken.
En dit is niet atlijd even eenvoudig want daar komt nog bij dat mijn ouders gescheiden zijn en ik alles in het dubbel heb dus 3 paar ouders.

Gewoon op je strepen staan en als ze willen betalen en ze denken dat ze recht hebben op inspraak dan is het zelf betalen en achteraf een kado krijgen misschien een oplossing.

groetjes Eline en Stijn

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...