Nu Online
Momenteel zijn er 784 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Kies ik haar al getuige?

4-10-2007 15:06:42
graag had ik zo wat reacties gekregen van jullie. Ik schets even de situatie. Wij trouwen volgend jaar in mei en mijn partner heeft bijna onmiddellijk zijn getuige gevraagd. Die heeft ja gezegd en daardoor is daar alles ok, maar ik heb wel een probleem. Ik heb één zus maar die heeft een , excuseer me het woord, eikel van een partner. Die wil met mijn ouders en de familie niks of bijna helemaal niks te maken hebben. Hij heeft het niet zo voor ons om het zachtjes te zeggen. We zien die dan ook maximum ééns op een jaar. ( door een lichte dwang van mijn zus veronderstel ik) Voor de rest is enkel mijn zus alleen van de partij. Ik zie dat dan ook helemaal niet zitten om met hem aan tafel te gaan en te feesten. Ik heb dus besloten om hem niet op de feest te vragen. Ik heb daar absoluut geen behoefte aan! Dus ik heb haar dat al eens voorzichtig aangebracht. Haar heftige reactie van "als hij niet komt, kom ik niet", bracht me wel met mijn twee voetjes op de grond. Vooral omdat ik haar ging vragen als getuige. Ik had dat dus wat laten rusten en was onlangs terug in het gesprek verwikkeld geraakt en nogmaals gezegd dat ik hem niet zou vragen. (de eerste reactie van haar zou ik nog door de vingers hebben gezien; ik weet, ze ziet hem graag en dat was misschien wel een logische reactie van haar) Nu liet ze me dus duidelijk verstaan dat ze zeker niet gaat komen als hij niet wordt gevraagd. Tja, zo kan ik haar dus niet als getuige vragen. Zelfs als ze nu nog moest terugkomen op haar beslissing, heb ik zoiets van : je hebt me twee keer duidelijk laten aantonen dat je je vriend verkiest boven het huwelijk van je enige zus; hoe kan ik haar nu nog als getuige vragen. Ze weet niet eens of ze nu nog zou komen.
Hoe denken jullie erover?

Katia
10-5-2008
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 738

LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik4-10-2007 15:44:18

hey, geen gemakkelijke situatie maar kan ze me wel inbeelden . probeer je even in haar plaats te stellen en te denken hoe jij zou reageren als ze tegen u zegt, jij mag komen maar je man niet. dan zou ik me ook niet meer gewenst voelen en niet komen, ook al is het mijn zus. je bent als koppen1 en vind niet dat je maar een helft kan uitnodigen

ik kan heel goed de reactie van je zus begrijpen en ik zou in haar plaats hetzelfde doen
in u plaats zou ik zeker je zus niet vragen, daar komen alleen maar problemen van uiteindelijk en de getuige moet de persoon zijn waar je je hart kan luchten en met alles terecht moet kunnen

kies een heel goede vriendin van je als getuige maar nodig zeker wel je zus en haar partner uit. bij de tafel indeling moet je ze niet aan jou tafel zetten en zet ze gewoon bij de rest van de familie zo ben jij gerust dat je er niet teveel tegen moet zeggen en is toch je zusje op je trouw aanwezig

succes en probeer af en toe in het hart van je zus te kruipen en haar te verstaan

Evelien
30-8-2008
 Meld misbruik4-10-2007 16:00:14

Ik kan Leen alleen maar bijtreden. Indien iemand mij voor de keuze zou stellen: alleen komen of niet zou ik ook verkiezen om niet te gaan. Je kan iemand niet vragen om te kiezen tussen haar familie of haar vriend, dat kan je niet maken, zelfs al klikt het niet met die vriend. Maar zie wel dat je met haar en hem op je trouwdag niet te veel contact hebt, zet ze bij nonkels en tantes of neven en nichten, zodat jij je alvast niet moet ergeren aan de situatie.
Ik zou ook liever een goede vriendin als getuige kiezen in jouw plaats. Je zegt zelf dat je je zus nog maar een keer per jaar ziet, dus kies iemand waar je veel contact mee hebt en waar je je altijd goed bij voelt.

Ilse

Meld misbruik4-10-2007 16:03:31

Hallo!
Helemaal akkoord met Leen en Evelien! Kies een goede vriendin als getuige, het zal veel gemakkelijker zijn! Veel succes nog!
Ilse

Patricia
17-2-2007
 Meld misbruik4-10-2007 16:50:26

Ik vind het wel jammer voor je zus. Je zegt toch zelf dat zij wel komt naar de familie. Dat wil toch zeggen dat de familie veel voor haar betekent, anders zou zij ook niet meer komen. Zij kan er waarschijnlijk niks aan doen dat haar partner zo afstandelijk is. Op die manier laat je haar eigenlijk ook vallen naar mijn mening.
Groetjes

Karen
24-11-2007
 Meld misbruik4-10-2007 16:55:07

Dag Katia,

Ik kan erin komen dat je de vriend van je zus niet leuk vindt, maar je mag niet vergeten dat je zus voor die jongen kiest.
Zij heeft recht op haar eigen keuze en je mag haar niet vragen te kiezen tussen je trouw en haar vriend!
Nodig haar en haar vriend zeker uit. Als je het niet doet en je zus komt niet naar het huwelijk dan zal je daar altijd spijt van hebben, denk ik....
En dat zou toch maar al te jammer zijn!

Succes met de verdere voorbereidingen, groetjes Kaz

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik4-10-2007 16:56:47

ik vind eigenlijk niet dat je het kan maken om haar vriend niet uit te nodigen. Hoe zou jij je voelen, als jouw man niet mee mag naar een feest????
Mijn getuige (mijn beste vriendin) heeft ook een 'rare' partner. Ik heb hem ondanks mijn bedenkingen wel gevraagd en hij heeft zelf beslist om niet te komen. Want hij kent er toch niemand. Dat heeft zichzelf dus opgelost.
Als ik jou was, koos ik een goede vriendin. En zette ik mijn zus + aanhang bij de tantes en nonkels ipv aan de eretafel.
Mijn neef zijn vrouw is op zijn minst gezegd en del van formaat, waar niemand van onze familie iets mee heeft. Maar ook haar nodigen we uit, want ik zou absoluut mijn neef niet willen kwetsen. Hij heeft haar gekozen, dus dat moeten we maar accepteren.

leslie
1-1-2008
 Meld misbruik4-10-2007 17:20:54

heyhey

ocharme,wat een vreselijke situatie. zeker als je zus zo belangrijk is voor je dat je ze als getuige kiest.
Misschien kan je aan je zus proberen uitleggen dat je haar vriend zelf niet zou vragen en vooral de reden waarom. Misschien dat ze dan meer zal openstaan naar uw redenering (ook al kent ze die misschien wel, het kan nooit kwaad het nog eens te zeggen). ik vrees dat ik in uw situatie wel haar vriend zou uitnodigen, want als ze hem graag ziet, dan moet je er ook op vertrouwen dat daar een reden voor is. ook al zie je dat nu even niet. Voor haar is ze niet allees 'die persoon die met haar familie niets wil te maken hebben'. ik snap u ook wel. je wilt je zus gelukkig zien, maar ze zal wel oud en wijs genoeg zijn om haar keuze te maken.
Wees blij dat je nog met je zus kan praten over zulke dingen.

veel moed!

Sylvie

Meld misbruik4-10-2007 17:23:06

Hey Karen,

Dit is idd geen gemakkelijke situatie, maar
moest 'k in je zus haar plaats zijn, zou 'k ook niet komen. Zij heeft voor hem gekozen en wil haar leven met hem delen, dus moet je hem er ondanks alles ook bij nemen vind 'k. Daarom hoef je er nog niet veel aandacht aan te schenken hé op je trouwdag.
Er zullen genoeg mensen zijn, die je liefhebben, dat je nog niet zal merken dat hij er ook bij is.
K zou hem erbij vragen, alleen maar voor je zus en 'k denk dat je achteraf spijt zal hebben als je zus niet bij je trouw aanwezig zou zijn.
Wat getuige betreft, zou 'k ook iemand anders nemen, er zal waarschijnlijk wel een vriend of vriendin je nauw aan het hart liggen, dat je hem of haar als getuige kan nemen.

Alvast veel succes gewenst en trek 't je niet té veel aan, zoiets mag je trouw niet verpesten.

Groetjes,

Sylvie

Hanne
30-8-2008
 Meld misbruik4-10-2007 19:47:00

Ik vind dat een logische reactie van je zus... Impulsief roep je in zo'n situatie toch zoiets. Achteraf zou er dan wel spijt van hebben, maar in welke situatie duw je haar ook.
Nodig je schoonbroer uit en negeer hem gewoon... dan heeft iedereen zijn zin

Katia
10-5-2008
 Meld misbruik4-10-2007 20:40:48

Kijk, ik begrijp jullie standpunten ook, maar er zijn zoveel redenen die ook mijn zus kent, waardoor ik het niet over mijn hart krijg om hem uit te nodigen. Daarbij komt ook nog eens dat mijn ouders hem daar ook niet willen zien. Dus aan mij de keuze. En natuurlijk was ik wel van plan om mijn zus uit te nodigen. Er is geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om er haar buiten te laten. Ze is te belangrijk voor mij en ik zie haar doodgraag, maar hij is ook haar man of samenwonende partner niet he. Het is een partner met wie ze al jaren een relatie heeft, maar die zelf geen initiatief neemt om die relatie naar het volgende niveau te brengen. Ik ben misschien hard geweest om dat uit mijn mond te laten komen, maar ik heb eigenlijk nog nooit eens opgekomen voor wat ik ervan denk en nu deed ik dat voor het eerst wel met haar. Daarom ook dat ik dan hier nog eens mijn hart kom uitstorten. Om te zien of ik er nu wel goed aan heb gedaan. Voor mij was het zo wat een persoonlijke overwinning op mezelf, maar nu krijg ik eigenlijk nog wat afwijzende blikken. pfffffffffff, ik weet het allemaal niet meer hoor.

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik5-10-2007 3:10:04

tja katia, je vraagt een mening en krijgt die dan ook he.
Ik denk dat je toch had kunnen inschatten dat ongeveer 9 op de 10 zou antwoorden dat je het niet kan maken om hem niet uit te nodigen.
Als er zelf iemand bij jou ten rade kwam met dit verhaal, zou je waarschijnlijk ook gezegd hebben dat je hem wel zou uitnodigen. Het is omdat het bij jou momenteel zo hoog zit, dat je er denk ik niet meer objectief bij nadenkt.
Als jij en jouw ouders je zus graag zien, dan denk ik dat je hem beter uitnodigt. Want anders komt ze niet en dat verpest zowiezo de sfeer. Misschien wel veel erger dan dat hij de sfeer zou verpesten. Hem kan je gewoon 6 tafels verder achter een paal of bloemstuk zetten. Het feit dat je zus er niet is, dat kan je niet oplossen. En die lege plek in je fotoboek zal je daar telkens op wijzen....

Melissa

Meld misbruik5-10-2007 9:55:05

Hey Katia,

Naast al deze negatieve reacties hier wil ik toch ook nog even de zaken objectief bekijken hoor. Mensen oordelen hier blijkbaar zeer snel over zaken waar wij waarschijnlijk nog maar een klein stukje van te lezen gekregen hebben. Het is niet Katia die de slechte is maar haar zak van een "toekomstige"(?) schoonbroer. Nu vind ik namelijk ook wel dat als jouw zus haar vriend het totaal niet heeft voor jullie en dat ook laat blijken dat zij ook gerust wat ballen aan haar lijf zou mogen hebben en hem daar ook eens mag op wijzen. Ik denk echter dat door het haar zo cru te zeggen je een verkeert signaal kan gegeven hebben. Ze zal dit uiteraard aan hem verteld hebben en hij zal dit aanhalen als een excuus van "Zie je wel dat ik gelijk heb over je familie". Je had beter gezegd van kijk ik nodig jouw en je vriend uit omdat ik mijn zusje graag als getuige wil op mijn feest. ... Maar kan je er voor zorgen dat je vriend zich wat vriendelijk opsteld anders verpest hij de avond voor ons, onze ouders en jou. Als hij zich dan nog als een zak zou gedragen op het feest, dan zal jouw zusje misschien zelf wat initiatief nemen aangezien het toch de trouw is van haar zus. Nu denk ik dat het misschien inderdaad het beste is van eens kalm met je zus te praten en te vertellen dat het je spijt ten opzichte van haar maar dat het niet enkel van jullie kant komt. Dat je haar er graag had bij gehad en dat je haar vriend ook wel uitnodigt als ze je garandeert dat hij zich die avond niet te veel laat opvallen. Indien zijn afkering tegenover jouw familie zo opvalt zal ze dit zeker verstaan. Vraag haar wat ze het liefste doet, getuige zijn en bij jullie aan tafel of bij de rest van de familie. Indien ze er voor jullie een gezellig feest wil van maken zal ze wel zelf voorstellen dat je een goede vriendin ofzo neemt. Mijn vriend moest vroeger ook totaal niet hebben van mijn vriendinnen en omgekeerd ook niet. Je zus moet echter ook eens haar op haar tanden hebben hé, tis niet enkel de vriend/vriendin die telt.

Melissa
12/01/08

Katleen
6-9-2008
 Meld misbruik5-10-2007 11:28:20

Hey Katia,

Als ik dit zo allemaal lees wou ik ook even mijn reactie kwijt.
In eerste instantie begrijp ik de reactie van je zus wel want zij voelt zicht door het niet uitgenodigd zijn van haar partner ook afgewezen. Ik heb zelf ooit 5 jaar lang een relatie gehad met iemand die helemaal niet in mijn familie paste, steeds depressief was, rare uitspraken deed... enfin, iedereen (ikzelf incluis) wisten wel dat dit niet ging blijven duren. Stel dat in die periode mijn zus was getrouwd en ik om die reden het huwelijk zou gemist hebben (want ik zou ook niet gegaan zijn moest mijn toenmalige vriend niet uitgenodigd geweest zijn), dan zou ik daar nu héél hard spijt van hebben. Want die relatie is nu gedaan en ik trouw volgend jaar mijn mijn échte droomprins die door iedereen in mijn familie graag gezien is.
Denk je dat die relatie van je zus gat blijven duren???
Daarbij wou ik ook nog even kwijt dat mijn toekomstige schoonvader ook eigenlijk niet zo heel erg gewenst is op ons huwelijk: hij is nooit een vader (laat staan goeie)geweest voor zijn kinderen. Hij heeft nu een vriendin die ons helemaal niet ligt en bovendien heeft mijn vriend schrik dat die de functie van z'n moeder zal vervangen (z'n moeder is nl vorig jaar gestorven).
Maar ik vind dat we hem niet kunnen uitsluiten en dus loopt hij mee in de suite en zit hij bij ons aan tafel maar niet naast ons bijvoorbeeld. Onze ceremoniemeester regelt de manier waarop we hem erbij hebben maar toch niet te kort bij ons. Zo is iedereen tevreden.
In jouw plaats zou ik dus mijn zus en partner wel uitnodigen maar iemand anders als getuige nemen.
Volg je hart, maar denk aan de toekomst en blijf tactovol.
Veel succes!
Katleen

Sissi
26-5-2007
 Meld misbruik5-10-2007 12:39:09

Hey,

Eerst en vooral wil ik zeggen dat dit een heel moeilijke situatie is en dat JIJ uiteindelijk zal moeten beslissen.

Ik snap wel dat je blij bent dat je voor een keer je gedacht hebt kunnen zeggen maar de manier waarop was misschien niet zo geschikt.

Ik vind het alleen raar dat je je keuze voor je zus als getuige laat afhangen van haar vriend. Het gaat toch om je zus en niet haar vriend?
Stel dat zoals Katleen zegt ze later een andere vriend heeft, ga je dan geen spijt hebben dat je haar niet als getuige gevraagd hebt?
Vandaar dat het me een beetje verbaast dat de meeste mensen zeggen dat je een vriendin moet nemen. Het blijft wel je zus en voor zover ik kan begrijpen heb je wel een goede band met je zus.

Ik vind net als de rest dat je iemand niet kan laten kiezen tussen haar vriend of de familie. Tenslotte kan voor haar die vriend plots haar man (en familie) worden ook al lijkt dat nu niet het geval.
Het is niet omdat zij niet zou willen komen zonder haar vriend dat jouw huwelijk niet belangrijk is voor haar hé, maar je stelt haar voor een hartverscheurende keuze. Een keuze die ik niet graag zou maken trouwens.
Familie kies je niet maar je vriend wel dus is die toch ook belangrijk voor je.
Ik denk dus niet dat je zus haar vriend verkiest boven jullie huwelijk maar jij dwingt haar als het ware in die richting door haar voor een voldongen feit te zetten.
Ik moet hierbij een beetje de rest volgen door je te vragen of jij zou gaan indien je vriend niet gevraagd werd. Misschien is dat moeilijk om je dat in te beelden omdat jouw vriend wel met je familie overeenkomt.

Ik heb een beetje de indruk dat hier het spreekwoord 'liefde maakt blind' van toepassing is op je zus. Maar is dat een reden om haar te straffen door haar niet als getuige te vragen?
In jouw plaats zou ik proberen een keuze te maken los van haar vriend hoe moeilijk dat ook is.

Groetjes, Sissi
(132 dagen getrouwd)

Katia
10-5-2008
 Meld misbruik5-10-2007 14:05:46

blijkbaar roept dit vraagje vele argumenten en discussies op. Ik zie mij dan ook wat verplicht om iets meer te vertellen. Ik had haar namelijk in het begin van de planningen beiden uitgenodigd, rustig en sereen, maar wel gevraagd dat hij wel de ruzie en strubbelingen met ons wat zou bijleggen, kwestie van op het feest geen discussies of ruzie te hebben. Blijkbaar is er geen bereidheid en hierdoor mijn reactie tov mijn zus. Ik wil hier dus ook vermelden dat ik niet van slechte wil ben of geweest ben hoor! Met dank aan Melissa voor het opbeurender bericht. ; )
De vele reacties hebben me wel terug doen nadenken over mijn beslissing en ik hoop dat het zichzelf gaat uitwijzen wat ik moet kiezen. Ik heb ondervonden tijdens de voorbereidingen van een huwelijk dat alles draait om compromissen sluiten en dat is niet altijd even makkelijk of leuk. Dat was ook de reden waarom ik zo lang heb getwijfeld of we wel een feest zouden geven of niet. Soms denk ik dat we beter een heel bescheiden feestje zouden nemen of helemaal geen en gaan trouwen in het buitenland. Maar ik wil dat feest mij nu ook weer niet laten afnemen. Ik hoop dat alles toch nog goed gaat verlopen.

Marie
5-10-2008
 Meld misbruik5-10-2007 16:08:17

Hey Katia, amai amai je vraag heeft veel reacties uitgelokt. In eerste instantie begrijp ik ook de reactie van jouw zus, wellicht zou ik ook zo reageren want ik zou mijn partner ook door dik en dun verdedigen. (Al zou ik hém ook wel de les spellen, maar dan als we alleen zijn). Maar ik begrijp jou ook: iemand die totaal geen enkele moeite doet om zijn best te doen er iets van te maken, dan heb je wellicht zoeits van: seg, de pot op he! En dan heb je nog eens de druk van je familie die hem daar ook niet wil..Zéér moeilijk!! Maar ik vrees dat het OF alletwee uitnodigen wordt OF geeneen. En in het geval van het laatste ga je de relatie met u zus voor altijd op de helling zetten. Ik denk dat je jezelf achteraf niets kan verwijten als jij als verstandigste die etter uitnodigt.
Groetjes, Marie

davida
7-9-2008
 Meld misbruik6-10-2007 17:13:14

hey

wij zijn vorig jaar getrouwd en mijn schoonbroer zijn vrouw is ook iemand die wij niet kunnen luchten en omgekeerd ook niet.Ik had ook gezegd tegen mijn man we vragen haar niet maar langs de andere kant vond ik dat we dat niet konden maken hij zou ook niet gekomen zijn zonder haar.ik zou ook niet gaan moest mijn man niet gevraagd zijn.we hebben hem natuurlijk niet als getuige genomen en hadden hen ook niet aan de eretafel.ik zag er echt tegenop maar ik heb echt geen last gehad van haar.ik zou in jouw plaats je zus niet als getuige vragen maar ik zou het toch overwegen om haar partner erbij te vragen als je echt wil dat je zus erbij is .

grtjs

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...