Terug naar overzicht
Hallo, Een huwelijksplechtigheid met het centrum voor morele dienstverlening is gratis en voor niks. k ben zelf op 8 september getrouwd en had ook zo een viering. Dat is echt zo speciaal en zo persoonlijk, ik kreeg heel veel positieve reacties. Echt veel intenser als een kerkelijke viering. Gewoon doen !Sofie
een kerkelijke viering kan ook heel intens zijn hoor. HEt hangt gewoon af van jezelf waar je je goed bij voelt
Ja, het is inderdaad gratis. Maar wij zullen wel een gift schenken ter ondersteuning van hun werking en vrijwilligers.
Ja, wij ook met hen gewerkt en ze zijn inderdaad gratis omdat zij subsidies van de staat krijgen. Omdat we een scheiding hebben van kerk en staat is de staat dan ook verplicht niet-religiueze diensten op te richten zoals vrije CLB's, staatsscholen, onafhankelijke ziekenhuizen, ... Het CMD is dan ook voor mensen die niet voor een verzuilde instelling willen kiezen. Wij hebben een prachtige ceremonie gehad, heel persoonlijk en warm. Ik ben ervan overtuigd dat een kerkdienst dit ook kan zijn, maar als geen van beide katholiek is, ben je naar mijn mening maar hypocriet om dan een kerkelijk huwelijk te houden. En dan kom je goedkoper uit bij het CMD. Trouwen is al duur genoeg!
Ook ik ben getrouwd met een vrijzinnige plechtigheid (ook op 8 september ;-) en het is inderdaad gratis. Wij hebben een 3-tal gesprekken gehad en op basis daarvan en een vragenlijst, maken ze de teksten.Het was heel persoonlijk, emotioneel en met veel inbreng van familie en vrienden.We hadden een beetje schrik dat sommigen wat 'geshockeerd' zouden zijn, omdat het geen kerkelijke viering was, maar iedereen was zeer tevreden en erg positief.Veel van de gasten hebben laten weten dat ze zoiets ook wel zagen zitten. Ik zou het zo opnieuw laten doen door hen!
Waar vind zo'n plechtigheid plaats? Besteed je veel geld aan de inkleding?
Marijke,Onze plechtigheid ging door in het (ontwijde) kapelletje op het domein van onze feestzaal.Bij vrienden ging in het feestzaal door, dus je kan zelf een beetje kiezen waar je het wil laten plaats vinden.De inkleding werd bij ons gedaan door de mensen van de zaal, dus daar hadden we geen extra kosten aan. Moet je dat in de kerk ook niet zelf doen / betalen?