Nu Online
Momenteel zijn er 641 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Huwelijksvoorbereiding

9-10-2007 17:12:36
Hey,

Deze week zijn we bij de pastoor langsgeweest om onze datum vast te leggen en toen gaf die mij zo een blad over een cursus huwelijksvoorbereiding. Dat is een ganse dag samen met andere koppeltjes waar je ook opdrachten moet doen enzo en deze dan moet delene met de andere maar wij zien dit helemaal niet zitten!! Kan er mij soms iemand vertellen als dit verplicht is of niet?

Groetjes
Kim

kim
29-8-2008
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 492

marie
12-7-2008
 Meld misbruik9-10-2007 18:09:20

hoi, bij ons in buizingen is dit verplicht, heb mij ook al goed ingelicht. Zonder het attest van de huwelijksvorming trouwt de priester ons niet voor de kerk! erg he, wij zijn al 12 jaar samen en dan moeten we daar nog een dag gaan zitten nadenken over onze relatie!
groetjes marie

kim
29-8-2008
 Meld misbruik9-10-2007 18:25:40

Kunnen ze ons hiertoe wel verplichten? Als we volgend jaar gaan trouwen zijn we ook al 8 jaar samen dus ik weet echt niet wat wij daar moeten gaan doen, wat opdrachten gaan doen en dan delen met anderen. Het zijn wij 2 die trouwen en persoonlijk vind ik niet dat andere koppels daar zaken mee hebben, ik hoef ook niet te weten wat zij van hun relatie vinden of hoe ze denken over trouwen. Maar morgen zal ik meer weten als het hier verplicht is of niet. Bovendien kost het ook nog eens 35 euro voor iets waar ik geen zin in heb.

Groetjes
Kim

Anneleen
6-9-2008
 Meld misbruik9-10-2007 19:16:24

Ik vind het helemaal niet zo erg, die huwelijksvoorbereiding. Als je ervoor kiest om voor de Kerk te trouwen dan kies je ervoor om aan je huwelijk een extra dimensie te geven. Door die huwelijksvoorbereiding sta je eens bewust stil bij alles, iets wat trouwens veel te weinig gebeurt. Trouwen voor de Kerk mag niet iets "uit gewoonte" zijn, maar moet een bewuste keuze zijn en dankzij die huwelijksvoorbereiding word je daar op gewezen. Ik vind het zelfs erg dat dit als een "verplichting" wordt gezien, zie het meer als een begeleiden naar je huwelijk de geloften die je die dag ten opzichte van elkaar zal afleggen.
Groetjes,
Anneleen

dorien

Meld misbruik9-10-2007 19:38:08

Ik vind ook wel als je voor de kerk trouwt, je er iets voor moet over hebben!
Het geeft toch een extra betekenis.
Als je daar niet achterstaat, trouw dan alleen voor de wet!

kim
29-8-2008
 Meld misbruik9-10-2007 19:42:03

Als je daar naartoe gaat of niet moet een vrije keuze zijn vind ik en als je ernaartoe moet gaan is dit volgens mij een verplichting.Er zijn ook andere manieren om je erop voor te bereiden. Het is niet omdat ik niet achter die cursus sta dat ik niet voor de kerk zou mogen trouwen. Die cursus heeft niks van betekenis voor mij en zal me ook niks bijbrengen dus waarom zou je er dan naartoe moeten gaan. Een babbel met de pastoor kan je ook al veel helpen, daarom hoef je nog niet op cursus te gaan.

LEEN
6-9-2008
 Meld misbruik9-10-2007 20:41:31

hoe kan je dat nu al vooraf weten als je er nog nooit eentje gedaan hebt.
bij ons heeft de pastoor zelf gezegd dat we het niet moeten doen omdat we het goede voorbeeld van thuis hebben meegekregen (beide ouders zijn nog gelukkig getrouwd en nooit gescheiden geweest)
hangt af van pastoor maar zou er niet te zwaar aan tillen

kim
29-8-2008
 Meld misbruik9-10-2007 22:48:12

Dus ik heb geen goed voorbeeld meegekregen omdat mijn ouders gescheiden zijn? Ik denk dat dat gewoon ieder zijn mening is, de ene vind het niet erg om te doen en de ander doet dat nu liever niet, dat is je eigen keuze vind ik maar daar gaat het niet om. Ik wou enkel weten als dit verplicht is of niet.

Griet
2-2-2008
 Meld misbruik9-10-2007 23:31:18

Heb ik even het omgekeerde meegemaakt!
Toen wij naar de pastoor stapten verwachtten wij al zoiets of een soort retraite. Hij vroeg of we wisten waar we aan begonnen (Ja dus, ons woord in de kerk heeft meer betekenis voor ons dan het gemeentehuis voor een politiek verkozen pipo) Toen we navroegen over de cursus of bezinning mompelde hij dat dat nog uit Jeezekes tijd stamde!!

Kirsten
9-6-2007
 Meld misbruik10-10-2007 8:44:30

Hoi,

Bij ons was dat niet verplicht, maar wij hebben dat wel gedaan en dat is heel goed meegevallen. Ik vind eigenlijk dat je het een kans moet geven, anders kan je er niet over oordelen. Als je voor de Kerk wil trouwen, hoort dat erbij. Wij waren ook al 11 jaren samen, hoor, maar dat doet eigenlijk niet ter zake.

Groetjes,
Kirsten
09/06/2007
www.kirstenchristoph.bruiloftsite.nl

silvy
4-4-2008
 Meld misbruik10-10-2007 11:22:12

Hey Kim,

Bij ons (Maasmechelen) bestaat zo een cursus of retraite ofzo zelfs niet. Je moet wel op gesprek komen bij de pastoor om te zien of je wil huwen voor de kerk voor de juiste reden.
Dus: het hangt af van pastoor tot pastoor.

Vele groetjes
Silvy

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik10-10-2007 14:47:22

Hey kim,

Wij hebben, zelfstandig (dus zonder andere koppels) een boekje van Ilse Cornu doorwerkt ... (en ik bedoel echt werken!!) En de pastoor was hier heel tevreden over. Misschien kan je vragen of je zoiets kan doen ipv met andere koppels samen komen? Tenslotte kies je bewust om voor de kerk te trouwen, je moet dit niet doen!!

groetjes,
Elke

Elke
13-10-2007
 Meld misbruik10-10-2007 14:49:06

ivm verplichting:

de pastoor moet op de huwelijksacte aanduiden of jullie jullie bewust zijn van je keuze en of jullie aan huwelijksvoorbereiding gedaan hebben. Hij kan hier dus aanduiden dat jullie dit niet gedaan hebben ... (wat de consequenties hiervoor zijn weet ik niet)

Elke

mieke
1-9-2007
 Meld misbruik11-10-2007 12:10:27

hey,

bij ons was er een (zaterdag!)avond voorzien (niet verplicht maar wel warm aanbevolen ...) en wij zagen dit ook helemaal niet zitten. Dan toch geweest, en ik moet zeggen: het viel heel goed mee. Er kwamen een paar mensen (kort) spreken over het huwelijksleven, combinatie werk-privé, ... Je krijgt wat vraagjes om samen eens over na te denken en - wie dat wil - kan daar luidop iets over zeggen. Niks om je zorgen over te maken. En je voelt je eigenlijk wel snel verbonden met de andere koppeltjes. Wij zijn ook al tien jaar samen maar vonden het best gezellig. Het hoort er allemaal bij ... enne ... trouwen voor de kerk draait eigenlijk ook wel om het uitspreken van je geloften voor de 'gemeenschap van gelovigen'. Het is niet echt bedoeld voor enkel jullie tweetjes ... (mijn mening toch). Wij hebben pas beslist te huwen voor de kerk op het moment dat we onze trouw voor elkaar ook echt wilden 'tonen' en bevestigen ten aanzien van anderen.

groetjes,
Mieke
40 dagen gehuwd

Selma
8-9-2007
 Meld misbruik12-10-2007 9:31:08

Volgens mij verschilt dat per priester. Ik vermoed dat er wel priesters zijn die je niet trouwen als je de voorbereiding niet gedaan hebt. Bij ons was dat niet nodig, omdat we allebei actief zijn binnen de kerk. Pastoor vond dat voldoende.

En ach, zo erg kan het toch niet zijn. Ik denk dat het wel eens goed is om op zo'n manier met elkaar en je relatie om te gaan. Het is gewoon weer een bevestiging dat het goed is wat je doet.

Groetjes!!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info