TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
sandra
22-9-2007
|
14-11-2007 15:55:31
ik vind het terecht natuurlijk dat er in jullie akte zal staan dat bij overlijden alles van jouw wordt maar bij scheiding dat het van hem blijft. je moet eens bij je notaris bevragen hoe dat het werkt na een aantal jaren huwelijk, want het lijkt mij vreemd dat je dan helemaal niks hebt, denk dat daar ook wel een clausule voor bestaat hoor... jij hebt dan tenslotte ook al zolang geleefd en meebetaald aan jullie 'overleven' dan. Denk dat het dan zo werkt dat ze prorata gaan berekenen wat jij uitbetaald dient te krijgen. ik geef je de raad mee om je zo goed mogelijk te bevragen hierover bij je notaris. ik denk dat je hier allerlei antwoorden gaat krijgen maar er is er maar ééntje juist, en dat is dat van de notaris!!
|
|
Hilde
14-6-2008
|
14-11-2007 15:57:31
Dag Ilse Je kan best eens een afspraak maken met een notaris. Eerste info-consult is gratis en zij hebben alle kennis, kunnen je ook dingen aanreiken waar je zelf niet bij stilstaat. Succes Hilde
|
|
lien
16-2-2008
|
14-11-2007 16:07:58
Even een correctie in je gedachtengang... Bij zijn vooroverlijden heb jij het vruchtgebruik als langst levende echtgenote! Da's iets anders dan de volle eigendom... Alles hangt dan ook nog af of hij al of niet zou sterven met een testament... en of er kinderen zijn. Dus zeg niet te rap dat alles voor jou zou zijn. Je kan je daar nog ferm in vergissen. Voorhuwelijks de zaken goed bespreken en notarieel vastleggen is de boodschap. Helder nadenken en niet in een roes van verliefdheid beslissingen nemen eveneens. Denk nooit dat het jou niet zal overkomen... Over zoiets moet je kunnen praten! Succes, Lien
|
|
Ellen
21-6-2008
|
14-11-2007 16:09:48
Hey Ilse
Als het echt zijn huis is en er moeten in de toekomst geen kosten meer aangebeuren die je samen zal dragen, lijkt het mij logisch dat hij bij scheiding alles terug krijgt. Verwacht je toch nog samen investeringen te doen, dan is het wijs om de huidige staat van het huis goed te beschrijven en eventueel een schatting te maken van de waarde. Bij eventuele scheiding zal dan nagegaan worden voor hoeveel kosten jullie er samen aan gedaan hebben, jij dan financieel voor de helft van dat bedrag kunnen vergoed worden.
Groetjes Ellen 21-06-08
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
14-11-2007 16:35:35
Hey,
Wij zitten in een soort gelijke situatie. Mijn vriend heeft een huis gekocht dat momenteel gebouwd wordt. Het huis staat alleen op zijn naam, want ik studeerde toen nog en hij was de enige die er zijn spaarcenten ging in stoppen. Ondertussen heeft hij ook al een klein stukje van de lening betaald.
Wij trouwen volgend jaar met scheiding van goederen (voor de trouw) en gemeenschap van goederen na de trouw. Het huis brengt mijn vriend in gemeenschap. Wij moeten samen uitrekenen hoeveel mijn vriend zelf in het huis gestopt heeft en dat bedrag laten wij vermelden in ons contract. Op het moment dat mijn vriend sterft, krijg ik het huis en moet ik geen succesierechten betalen daarop. Stel dat we scheiden dan heeft mijn vriend de eerste kans om het huis terug te kopen.
Stel dat het huis op (om het eenvoudig te maken) 100.000 euro wordt geschat en mijn vriend heeft volgens het contract zelf 50.000 euro erin gestoken, dan zou hij bij een scheiding nog 25.000 euro aan mijn moeten betalen en het is van hem.
Ikzelf kan het huis niet komen, tenzij een rechter dat beslist.
Wij vonden dit de beste methode omdat mijn vriend dan zou recht hebben op hetgeen hij recht heeft, maar ook omdat alles wat wij nadien aan ons huis doen van ons samen is. Nog een voordeel is de situatie wanneer iemand overlijdt.
Groetjes en veel succes
|
|
Katrien
18-8-2007
|
14-11-2007 17:04:51
Hoi,
Hier is het net andersom, ik heb al een appartement. Om deze reden zijn wij met scheiding van goederen getrouwd. Ons huis hebben we wel in de gemeenschap gebracht.
Good luck, Katrien
|
|
Hilde
14-3-2008
|
14-11-2007 18:27:54
hoi
bij ons is het net andersom. wij trouwen nu in gemeenschap van goederen maar met behoud van eigen spaargelden (vriend wil nog als zelfstandige in bijberoep werken). het huis zal gewoon in gemeenschap worden gebracht. bij scheiding zal ik het bedrag dat ik reeds investeerde kunnen terugeisen. Hilde
|
|
sarah
17-5-2008
|
14-11-2007 19:50:26
lien heeft daarin volkomen gelijk! Wisten jullie dat je zelfs met scheiding van goederen het volledige vruchtgebruik van de nalatenschap van je echtgenoot hebt. Daar zijn denk ik nogal wat misverstanden over! Je kan daar wel van afwijken in de vorm van testament + huwelijkscontract. Als je ruzie maakt is het belangrijkste wat hij kan verliezen: jou! En als dat voor hem zijn huis is, dan is er iets goed mis...
|
|
Lieve
1-9-2006
|
15-11-2007 9:38:07
Hey,
ik ga volledig in tegen de mening van de andere dames hier... Ik vind het niet meer dan logisch dat je het huis niet zou krijgen bij een scheiding, onder welke omstandigheden ook. Je hebt er toch ook niets voor betaald? Ik zou dat zelfs niet willen...
Groetjes, Lieve
|
|
sandra
22-9-2007
|
15-11-2007 17:02:30
euhm, dat vind ik ook helemaal niet correct wat sarah daar zeg. Als voor hem zijn huis eventueel verliezen belangrijk is dat is dat helemaal niet het teken dat er iets goed mis is! integendeel, het getuigd gewoon van realisme dat er iets kan gebeuren en van een hoop gezond verstand. een huis is geen paar schoenen he, dat heeft wel wat meer waarde!! het is wel zo dat je niet na 15 jaar huwelijk op straat mag komen te staan zonder iets, maar dat moet je inderdaad beter met een notaris bespreken hoe en wat mogelijk is! een eerste consult is gratis en helpt ge heel goed onderweg. Bovendien kost een huwelijkscontract maar 300 euro, als ge het voor je huwelijk afsluit! succes ermee!
|
|
sarah
17-5-2008
|
15-11-2007 17:15:07
ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen hebben. Ilse stelt dat ze bang heeft dat hij geen moeite gaat doen om het na een ruzie goed te maken omdat hij niks te verliezen heeft. Ik bedoel dus eigenlijk dat hij toch moeite gaat doen, omdat zij de persoon is om wie hij geeft. Ik bedoel dus niet dat hij zomaar zijn huis moet afgeven ofzo. Je doet toch niet meer of minder moeite voor een relatie omdat je al een huis hebt??? Ik ben trouwens ook van mening dat je geen recht op het huis waar hij voor betaald heeft. Beetje misverstand denk ik..
|
|
sarah
17-5-2008
|
15-11-2007 17:15:12
ik denk dat jullie mij verkeerd begrepen hebben. Ilse stelt dat ze bang heeft dat hij geen moeite gaat doen om het na een ruzie goed te maken omdat hij niks te verliezen heeft. Ik bedoel dus eigenlijk dat hij toch moeite gaat doen, omdat zij de persoon is om wie hij geeft. Ik bedoel dus niet dat hij zomaar zijn huis moet afgeven ofzo. Je doet toch niet meer of minder moeite voor een relatie omdat je al een huis hebt??? Ik ben trouwens ook van mening dat je geen recht op het huis waar hij voor betaald heeft. Beetje misverstand denk ik..
|
|
Melissa
|
15-11-2007 17:54:20
Ik vind inderdaad ook dat degene die ervoor betaald heeft het goed moet terugkrijgen na scheiding. Enkel in het geval van Gerlinde is er een maar.... Het huis is namelijk nog niet afbetaald. Dit is iets heel anders want in dat geval is het huis ook helemaal niet van hem maar van de bank tot binnen 20 jaar of meer wanneer het inderdaad afbetaald is. Wanneer Gerlinde dus bij hem gaat wonen en mee begint aan de afbetaling van het huis zal zij bijvoorbeeld na 15 jaar ook een redelijk stuk bezitten. Dan moet hij haar inderdaad dat stuk terugbetalen of bij eventuele werken aan dat huis die ze samen betaald hebben, zal hij die ook moeten vergoeden. Dat is nu iets dat we van Ilse niet weten. Is het reeds volledig afbetaald of niet? Ik en mijn vriend zijn nog niet getrouwd maar hebben vorig jaar samen een bakkerij gekocht en baten die nu samen uit. Steken er evenveel werk in dus betalen we samen de lening af. Ik had nog geen spaargeld en mijn vriend slechts een habbekrats. Via zijn mama hebben we ook wat geld geleend en dat betalen we nu ook samen af. Ik denk dat je hier gewoon samen moet over praten en zeer zeker ook eens met een notaris. Die zal je alle uitleg wel kunnen verschaffen.
Melissa 12-01-2008
|
|
Anneleen
1-1-2020
|
15-11-2007 18:06:54
Ik zou eens langs gaan bij de notaris. je moet daar niet voor betalen voor info. Wij zijn gisteren geweest en trouwen onder het wettelijk stelsel, al het geen van voor de trouw blijft van jou, al het geen er na komt in een gemeenschappelijke pot. Je kan er wel nog een clausule in nemen en dat hebben wij gedaan. Een bepaald bedrag gaat van het huis af. Dat is het geen hij er zelf heeft ingestoken en al reeds heeft afbetaald. Zoals Gerlinde hier onder al uitgelegd heeft. Onze notaris zei dat er niet zoveel mensen meer trouwen in gemeenschap van goederen, omdat risco's met zich meebrengt. Er zijn 3 stelsel waaronder je kan huwen, vraag me niet meer welke en hoe het in elkaar zit, best wel ingewikkeld. Mr je notaris zal zeker raad weten.
Groetjes
Anneleen
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
18-11-2007 13:21:59
Hey,
Ik ben niet akkoord met Lieve. Als hij voor het huis betaald heeft, dan krijgt de andere niets. Wat doe je dan met verbouwingen die misschien binnen 10 jaar komen? Of als er gezamelijk nog een lening wordt afbetaald? Of herstellingen? En moet jij dan altijd zijn huis poetsen? De notaris zei bij ons dat als er een huis is, dat het beter is van alles vast te laten leggen. Zo voorkom je miserie!
Groetjes en veel succes.
|
|
Lieve
1-9-2006
|
19-11-2007 8:48:51
Gerlinde,
Dat bedoelde ik ook hé. Als hij alles betaald heeft, vind ik niet dat de partner er recht op heeft. Het is een heel ander geval als vanaf nu alles samen betaald wordt, of als verbouwingen uit de gezamelijke pot komen.
Dat je het huis waar je samen in woont ook kuist, vind ik maar normaal... Ik wil daar niet voor betaald worden.
Groetjes, Lieve
|
|
Caroline
|
25-11-2007 15:54:21
Hallo hallo,
mijn vriend en ik hebben momenteel een gelijkaardig probleem. Dat brengt de nodige stress met zich mee en ik wil het zo vlug mogelijk opgelost...
Onze situatie : mijn vriend heeft ons appartement in ruwbouw gekregen via een schenking van zijn ouders. De lening (die op zijn naam staat!) die we hebben om van de ruwbouw een mooi bewoonbaar appartement te maken, betalen we reeds twee jaar samen af. Ook andere kosten om de keuken, badkamer, meubeltjes, terras, ... aan te kopen hebben we samen betaald. Nu voel ik me al heel lang niet prettig bij deze situatie. Als alles goed blijft gaan voor altijd, prima. Maar wat als hij bij mij weggaat? Dan heb ik niets. Ik heb nergens bewijzen van... (dit is indertijd allemaal nogal vlug gegaan, ik was pas 21 en mijn ouders waren pas gescheiden... toen een noodoplossing, nu een gouden kooi...)
Ik weet niet wat ik het beste kan doen... Ik stelde voor om me in te kopen en het appartement op onze naam samen te laten schrijven, maar zijn ouders willen dat niet. (staat klein vermeld in de akte van de schenking dat zij het laatste woord hebben) Als we samen iets willen kopen, moet hij mij dan uitkopen zodat we samen een nieuwe, gelijkwaardige start kunnen nemen??? Maar het appartement moet nog 8 jaar afbetaald worden en dus kunnen we niet meteen samen iets kopen...
Grrr... rotte situatie... iemand raad aub??? Wat is logisch? wat is correct? wat is aangewezen voor ons???
Bedankt! Caroline
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|