Terug naar overzicht
Wij hadden gewoon onze identiteitskaart bij. De gemeente doet de aanvraag naar de geboorteaktes (mocht je in een andere gemeente geboren zijn dan waar je trouwt), dus daar moet je niet zelf om gaan.Daarna kregen we een brief thuis, dus nu moeten we "voor echt" gaan tekenen en ook betalen dan. Ik geloof voor ons zo een 107 euro, trouwboekje inbegrepen...Dat doen we vanavond!Nog exact drie maanden voor ons vandaag, want we trouwen op 15 februari!
Jullie moet enkel jullie identiteitskaart meenemen.Sinds 2 of 3 jaar is de gemeente verplicht om jullie geboorte akte op te vragen.Wij zijn maandag geweest en hebben direct mogen tekenen na het betalen van 115 euro, omdat we op een zaterdag trouwen.
Hallo,Je kan hier best voor informeren op de burgerlijke stand bij je gemeente zelf. Bij ons bijvoorbeeld moest ik enkel mijn identiteitskaart meebrengen aangezien ik geboren ben in de gemeente waar we trouwen en zij dus mijn geboorteakte zo konden opvragen. Mijn verloofde moest zelf om zijn geboorteakte gaan in het gemeentehuis van zijn geboortestad. Ze konden dit ook voor ons opvragen, maar dit moet je zeker aanvragen dan bij je gemeente en het kan 2 tot 3 weken duren vooraleer ze de nodige papieren hebben. Wij zijn er dus zelf om gegaan en hadden het document nog diezelfde dag. Wij betaalden ook slechts 17€ voor het trouwboekje e.d., dus dit verschilt ook van gemeente tot gemeente lijkt me.Groetjes,Sofie
ik denk niet dat het gemeentehuis vanavond open is liesje, t is de dag van de dinastie en dat wordt nog steeds gevierd met een dag + morgen brugdag door de gemeentebesturen
Moeten er ook documenten voorzien worden voor de getuigen? Toen ik in oktober belde naar ons gemeentehuis kreeg ik als antwoord dat ze mij in januari een brief gaan sturen om naar het gemeentehuis te gaan voor alle papieren in orde te brengen. Op dat ogenblik moeten we ook zeggen wie onze getuigen zijn en of we trouwen met huwelijkscontract.Sandra12/04/2008
wij moeten onze identiteitskaarten meenemen en een copie van de paspoorten van onze getuigen
Hoi AnneliesIn Antwerpen neem je gewoon je identiteitskaart mee en moet je een document invullen waarop je de gegevens van de getuigen zet.Geboorte-akte en dergelijke kunnen ter plaatse worden opgevraagd als je in dezelfde stad/gemeente geboren bent.Vandaag zijn de districtshuizen normaal gezien open, geen brugdag, want deze dag is geen verlofdag meer voor de ambtenaren. Misschien enkel nog bij Gewest en politie?GroetjesHilde
in lint alles dicht van de gemeente.pfff
Het gemeentehuis was wel open! Ik heb er ook nog aan gedacht in de loop van de namiddag maar ze waren dus open.We hebben 100 euro betaald voor de trouw zelf en 7,5 euro voor het trouwboekje. Alle gegevens nog eens overlopen (ze hadden zich vergist in de geboortedatum van mijn mama 1976 ipv 1946) en een lijst meegekregen waarop we kunnen noteren wie er allemaal een attest nodig heeft voor het werk/school ed...Volgende week nog een laatste keer terug "om te paraferen", ik weet niet goed waarom eigenlijk. Ah ja en nog eens terug de 15de februari he... :-)We hebben ook gevraagd of we de zaal es konden zien waar het ging gebeuren en die hebben we dus ook kunnen zien. Het maakte mij wel echt nerveus... Er zijn trappen te doen en ik hoop dat ik niet op mijne donder ga met dat kleedje en die trappen... hihi
ze moeten weten wie de getuigen zijn om te weten of ze 18jaar en ouder zijn. jongere getuigen zijn ni toegelaten, normaal gezien. in de kerk mogen de getuigen 12jaar en ouder zijn.groetjes,eline
Bij ons zou het zo zijn:- identiteitskaart (gemeente vraag zelf alle andere documenten op waar nodig).- gegevens van de getuigen- betalen: bij ons kost dit (op een vrijdag) 175€, kan volgend jaar iets meer zijn. Omdat het om een praalhuwelijk gaat (en op dat moment (vrijdagnamiddag) kan dat alleen met praal). Wil je nog een toast met een glaasje achteraf is dat nog es 125€ erbij (dat gaan wij niet doen). Weet niet of het trouwboekje daar dan al bij zit, geloof dat dat 13€ is.Is dan toch wel superduur hier!Patricia01/08/2008