TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
sarah
17-5-2008
|
16-11-2007 7:48:48
gewoon even ingeven op google en je krijgt de volledige juridische uitleg. Ik vind het verstandig om altijd met een contract te trouwen. Maar dat is mijn mening. succes!
|
|
Anneleen
|
16-11-2007 9:01:59
Als je trouwt zonder huwelijkscontract, val je automatisch onder het wettelijk huwerlijksstelstel. Dit houdt in dat alles wat voor het huwelijk gekocht is door u, nog steeds van u is. Alles wat binnen het huwelijk gekocht is, is van allebei (dus ook een huis. Alle schenkingen of erfenissen verkregen tijdens het huwelijk, is alleen van u of uw man. DUS als jullie tijdens het huwelijk een huis kopen en jullie scheiden wordt het normaal gezien verkocht en krijgen jullie allebei de helft.
Ik persoonlijk vind dit de beste oplossing, er is ook nog gemeenschap van goederen of scheiding van goederen (namen spreken voor zich). je kan ook nog een huwelijkscontract zelf opstellen natuurlijk, maar dit zijn de meest courante
hopelijk heeft dit wat geholpen.
|
|
amalia
24-5-2008
|
16-11-2007 9:25:14
Bedankt voor de reacties!
Groetjes, Amalia
|
|
K
7-7-2007
|
16-11-2007 9:48:55
Wij zijn zonder contract getrouwd, leek ons het beste systeem. Wij hadden ons huis wel al gekocht op dat moment, samen.
|
|
Gerlinde
2-8-2008
|
16-11-2007 10:17:55
Hey,
Ook als je nog geen huis hebt is het soms beter van met een huwelijkscontract te huwen. Zo zal er bij ons ook nog in staan dat de kinderen niks krijgen wanneer er een partner sterft. Allé, ze kunnen hun deel niet opeisen vooraleer we allebei gestorven zijn. Zo staan er nog een aantal zaken in. Je zou beter eens een afspraak maken bij een notaris voor de uitleg. Die uitleg, was bij ons toch, gratis.
Groetjes
|
|
lien
16-2-2008
|
16-11-2007 11:07:42
Euh, lieve K, als jij zonder contract bent getrouwd, dan wil dat impliceren dat jullie elk eigenaar zijn van een onverdeelde helft van jullie huis en dat jullie huis dus NIET in de gemeenschap valt. Via een huwelijkscontract had je dit immers moeten inbrengen (ieder zijn helft) in de gemeenschap. Opnieuw dames, jullie correct laten informeren door notaris of advocaat blijft de boodschap. Het recht en de wetten zijn al complex genoeg, laat jullie geen zand in de ogen strooien en bedenk dat een uur informatie vragen er voor kan zorgen dat je veel miserie vermijdt! Lien
|
|
Karen
13-9-2008
|
16-11-2007 11:12:09
het wettelijk stelsel is automatisch van toepassing indien er geen huwelijkscontract wordt afgesloten. dit stelsel houdt in dat alle inkomsten die tijdens het huwelijk worden verdiend, gemeenschappelijk zijn. goederen en inkomsten die partijen voor het huwelijk hadden blijven eigen en schenkingen/ erfenissen tijdens het huwelijk aan één partner blijven eigen (behalve indien uitdrukkelijk aan beide wordt geschonken). het wettelijk stelsel is een prima stelsel en houdt het evenwicht tussen solidariteit (partijen delen in inkomsten tijdens het huwelijk) als autonomie (voorhuwelijkse goederen of goederen uit erfenis/schenking blijven eigen). Ik zie niet in welke meerwaarde een huwelijkscontract (dit kost bovendien ook geld) in jullie geval zou kunnen betekenen...jullie beginnen samen iets op te bouwen. indien jullie zouden scheiden, is elke partij voor de helft eigenaar (hoe groot het inkomstenverschil tussen jullie ook zou zijn) en kan ofwel één partij de woning inkopen door opleg te betalen aan de andere, ofwel wordt de woning verkocht. indien een van beide sterft, kan de langstlevende in de woning blijven wonen want die heeft vruchtgebruik en is zelf ook nog voor de helft volle eigenaar. de kinderen zijn slechts voor de helft naakte eigenaar (volle eigendom= naakte eigendom + vruchtgebruik) en kunnen je er niet uitzetten ofzo...groetjes
|
|
Sofie
16-8-2008
|
16-11-2007 12:48:39
Hey,
wij gaan trouwen met een huwelijkscontract, met scheiding van goederen, maar onze notaris gaat daar allerlei clausules aan toevoegen, zodat het voor ons neerkomt op gemeenschap van goederen. Het grote voordeel is dat als 1 van de 2 aansprakelijk wordt gesteld, ze enkel aan de helft van al je bezit kunnen.
Succes
Sofie 16-08-08
|
|
Nele
20-9-2008
|
16-11-2007 14:49:28
Hallo,
ik zou ook graag willen om met een contract te trouwen waarin staat dat de langst levende partner kan beslissen of de kinderen op dat moment al een deel krijgen ofwel dat ze moeten wachten tot hun beide ouders gestorven zijn. Dat omdat je nooit weet hoe de band met je kinderen zal zijn dus neem je beter het zekere voor onzekere.
Nu heb ik dit al eens proberen aanbrengen bij mijn toekomstige man, helaas had ik de details van het wettelijke rechtstelsel niet goed bekeken dus bij geloofde mij niet en reageerde nogal furieus omdat hij dacht dat ik niet in gemeenschap van goederen wou trouwen. Iemand een tip hoe ik dit goed kan uitleggen zodat hij begrijpt dat dit systeem toch gemeenschap van goederen inhoudt en voor iedere partner het beste is?
Alvast bedankt, Nele
|
|
Karlo
8-8-2008
|
16-11-2007 20:17:02
Wij zijn enkele jaren geleden gaan samenwonen en hebben ineens een huisje gekocht. Omdat we volgend jaar pas trouwen, hebben we toen besloten om een tontine te laten opstellen. Da's een contract waarbij de langstlevende automatisch alles "krijgt" (wel nog registratierechten op te betalen). De kinderen krijgen dus niks zolang een van beiden nog leeft, want het is uit de nalatenschap gehaald. Het zal ons meer kosten indien één van beiden wegvalt (erfenisrechten op de gezinswoning zijn meestal 0), maar je bent zeker dat de langstlevende altijd in het huis kan blijven en ermee doen wat hij wil, zonder dat de kinderen (en vooral de schoonkinderen) er iets aan kunnen doen.
Mvg, Karlo www.080808.tk
|
|
sarah
17-5-2008
|
16-11-2007 22:35:04
Onder welke vorm je ook trouwt, de langstlevende echtgenoot krijgt het levenslange vruchtgebruik op de gezinswoning. Dat kan je niet afnemen of beperken. Als je geen testament opmaakt, dan erft hij de hele nalatenschap als er geen kinderen zijn. Zijn er wel kinderen dan erft hij het vruchtgebruik en de kinderen de blote eigendom. Je kan dit vruchtgebruik beperken tot de helft van het vermogen. Als je niet wil dat jouw erfdeel bij je schoonfamilie komt, dan moet je een testament laten opmaken, met daarin specifiek wat je wil. Het beste kan je een testament + een huwelijkscontract laten opmaken. Het is misschien niet zo romantisch om er tijdens uw huwelijksvoorbereidingen over te praten, maar toekomstgericht wel HEEL belangrijk. In principe moet je bij het afsluiten van een huwelijkscontract gaan samenzitten en worst case scenario's opmaken. Wat als je uit elkaar gaat? wat als je komt te overlijden? wat als...? Je moet elkaar eventjes bekijken als zakenpartner. (heel cru he, maar realiteit) Ik kom beroepsmatig heel veel in contact met 'gedupeerden' uit een huwelijk, en ik ben daar dus heel realistisch door geworden.
|
|
sarah
17-5-2008
|
16-11-2007 22:38:45
hoe kan je zeker zijn dat je echtgenote beschermd is tegen de kinderen? de langstlevende echtgenoot is beschermd door de wet. de kinderen kunnen hun deel van de gezinswoning nooit opeisen door het akkoord van de langstlevende echtgenoot. echtgenoten kunnen via het huwelijkscontract hun eigen kinderen verbieden om de omzetting van het erfdeel te vragen. ten opzichte van kinderen uit een vorig huwelijk is dat niet mogelijk
|
|
sarah
17-5-2008
|
16-11-2007 22:41:21
onderstaande tekst komt van site www.notare.be Het stelsel van de algehele gemeenschap Zoals de benaming van dit stelsel het reeds aangeeft, is alles in dit stelsel gemeenschappelijk. Ongeacht de wijze waarop de goederen verkregen werden, ze zullen steeds voor de gelijke helft toebehoren aan beide echtgenoten. Bij ontbinding van het stelsel (echtscheiding of overlijden) zal alles gedeeld moeten worden. In het stelsel van algehele gemeenschap heeft het geen enkel belang wie wat gekocht of betaald heeft, op wiens naam de bankrekening staat, op wiens naam de factuur staat, of men de goederen reeds had voor het huwelijk, of tijdens het huwelijk gekocht heeft: alles is gemeenschappelijk. Bij ontbinding moet alles gedeeld worden. Het feit dat alles verdeeld moet worden, komt vooral bij echtscheiding soms hard en onrechtvaardig over. De vrouw die van haar ouders een woning en een som geld geërfd heeft, zal niet opgelucht zijn indien zij deze goederen voor de helft "cadeau" moet doen aan haar man, van wie ze gescheiden is omdat deze haar ontrouw was! Doch dat is de werking van het stelsel van algehele gemeenschap.
|
|
Cathy
24-5-2008
|
17-11-2007 10:31:45
Officiele info hieromtrent kan je vinden op de Site van de Belgische federatie van notariaat: www.notaris.be
Wij weten niet goed wat doen...
|
|
Liesbeth
1-1-2008
|
18-11-2007 19:43:55
Als je niet weet wat je moet doen, ga dan zeker eens langs bij een notaris: advies is gratis, je moet enkel betalen als ze akten opmaken.
Je kan dus "gewoon" eens langsgaan en je deftig laten informeren. Waarschijnlijk ga je dan beter weten wat jullie verkiezen.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|