Terug naar overzicht
Ik zou voor de bescherming op reis gaan omdat hepatitis A ook in het voedsel en water kan zitten, alhoewel je van A wel geneest. Voor de rest: als je geen druggebruiker bent, je niet laat tatoueren in louche achterkamertjes en je een vaste sexpartner hebt die geen hepatitis heeft, is de kans op besmetting toch vrijwel nihil?Veel plezier alleszins!
En wat zegt het tropisch instituut?Ik ken iemand die malaria pillen had genomen en zwanger is geraakt en toen waren de dokters toch in paniek...Ik zou persoonlijk dan voor de eerste gaan (die niet levenslange) als je daarmee zekerder bent.Want de gezondheid van je kind moet eigenlijk boven alles gaan. Zelfs al ben je dan nog niet zwanger.Anders ga je je hele zwangershap ongerust maken. (zo zou ik toch zijn)
Ja, ik zou het mezelf nooit vergeven moest er dan iets zijn aan ons baby'tje...Mss toch eens naar het tropisch instituut bellen ook. Da's een goeie tip!De vraag is natuurlijk ook: als ik nu een inspuiting neem, hoelang kan dat invloed hebben op een mogelijke zwangerschap... stel dat ik volgende maand dan toch zwanger ben en nu die spuit laat zetten!Hmmm... moeilijk!
Je eigen gezondheid moet boven dat van je eventuele baby gaan, hoe kan je anders een gezonde baby ter wereld brengen? Een vaccin geeft antistoffen=bescherming, kan toch geen schadelijke invloed hebben op een latere zwangerschap. Bvb Rubella is gevaarlijk als je zwanger bent, daarom ben je daar als kind voor ingeënt. Voor Toxoplasmose kan je ook maar beter al antistoffen hebben. Je kan enkel maar beter niet zwanger zijn op het moment van de vaccinatie, want heel je lichaam reageert na een vaccin, in welke mate is afhankelijk van vaccin tot vaccin en persoon tot persoon. Laat je goed informeren door tropische dokters over het risico van je wel of niet te laten inenten.
Het instituut voor tropische geneeskunde zegt dat het geen probleem zou zijn! Deze vaccinaties kan je krijgen, ookal ben je zwanger.Wel ambetant dat mijn huisarts en het antigifcentrum die info niet hadden! Alleen maar onduidelijke info: er dient voorzichtig te zijn!Toch de gynaecoloog nog eens raadplegen ook!
Wij zijn vlak na onze huwelijksreis begonnen met zwanger te worden en het was van de eerste keer raak. Ik heb de eerste twee inentingen gehad. Mijn dokter vond het geen goed idee om die derde tijdens mijn zwangerschap te geven. Na mijn zwangerschap ben ik de derde toch nog gaan halen. Hoogstwaarschijnlijk is dit voldoende, maar wanneer ik nog eens bloed laat nemen, gaat mijn dokter nakijken of ik genoeg anti-stoffen heb.In ieder geval, ik was beschermd tijdens onze huwelijksreis, maar heb me niet laat inenten tijdens mijn zwangerschap.
Bedankt voor je reactie Kirsten! Ik denk dat ik nu de eerste twee zal laten zetten (en er dus voor zorgen dat ik nu nog niet zwanger ben) en dan de derde eventueel na de zwangerschap.
Was het trouwens ook 'twinrix'?
Hoi Lien,wij gingen normaalgezien op huwelijksreis naar Mexico (is uiteindelijk de Dominicaanse geworden door de griep daar) en hebben op voorhand allebei de twee eerste spuiten gekregen voor hepatitis A en B (in maart en april, reis was in mei). Wij zijn ook voor een kindje aan het gaan en heb dit met de dokter besproken, maar die zag geen probleem. Ze zei alleen van misschien nog wat te wachten met de derde spuit tot nu de zwangerschap.Groetjes en succes!Liesejurgenenliese.bruiloftsite.nl
Oja, dus ook voor je man wachten tot na de zwangerschap, Liese?Ben je al zwanger? :-)
Nee mijn man kan zijn derde spuit binnenkort al gaan halen. Ik wil hier niet te veel uitwijden over of ik al dan niet zwanger ben, maar je mag mij altijd mailen :) -> liesevoets@hotmail.com!
Ik heb ondertussen mijn gynaecoloog aan de lijn gehad en ze stelde voor om nu de eerste twee spuiten inderdaad te laten zetten en de derde pas na een mogelijke zwangerschap. Zoals bij Liese dus.