Nu Online
Momenteel zijn er 562 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

stortingen komen binnen...een echte teleurstelling

4-8-2009 11:33:54
Pfff,
Ik moet echt ff mijn hart luchten. De stortingen op onze huwelijksrekening beginnen binnen te komen en het valt gewoon ronduit tegen. We hebben een avondfeest met diner dat begint om 18.30 uur, alles erop en eraan. Ons huwelijk kost ongeveer 15 000 euro. Nu heb ik net eens op onze rekening gekregen. Is echt om te huilen. de meesten geven 50 euro per koppel. En dan hebben we nog iemand die 20 euro stort. En een gezin met 3 volwassen kinderen van tegen de 30 jaar, dus die komen met 5 personen en hebben 100 euro gestort. Overdrijf ik nu? Ik vind dat echt niet kunnen. Onze menu's kosten 65 euro pp. Dat weten zij toch ook dat het geen 20 euro kost?? ik begrijp dat gewoon niet. Ben ik echt zo'n ondankbaar mens dat ik dat niet vind kunnen? Dat is familie en die kosten gewoon handenvol geld om ze erbij te hebben. En dan zetten ze als mededeling 'doe er iets leuks mee' pffff, daar kunnen we nog niet 1/3 van hun eten mee betalen. Snappen die dat nu echt niet?
Ja sorry hoor, maar ik moet echt mijn hart eens luchten.

jessica
8-8-2009
Meld misbruik

Reacties: 45 | Gelezen: 1769

Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik4-8-2009 11:39:33

Begrijp je reactie, maar dat is spijtig genoeg realiteit.
Je gaat hier wel wat felle reacties op krijgen denk ik, bereid je maar voor.
Ik vind ook dat als je naar een avondfeest wordt gevraagd je toch wel weet wat de gangbare "cadeau" is, maar blijkbaar voor velen niet.
Er zullen misschien uit onverwachte hoek wel gulle gevers zijn ;-)
Probeer er niet mee in te zitten, is goed om weten he hoe sommigen redeneren...

Groetjes

barbara
17-7-2010
 Meld misbruik4-8-2009 11:47:19

Wij als 'jongeren' weten wat men normaal geeft (wij geven ongeveer 120 per koppel en onze vriendenkring doet dit ook) maar helaas heeft de oudere generatie totaal geen besef van wat een huwelijksmenu kost.
Dit is absoluut niet uit kwade wil maar uit onwetendheid, wij trouwen in oktober en ik heb me reeds neergelegd bij dergelijke zaken. Er zal misschien wel een andere gulle gever tussen zitten ;-). Laat je dag er niet door vergallen...

Mandy
10-4-2010
 Meld misbruik4-8-2009 11:48:28

Zoals Sofie zegt is het jammer genoeg de realiteit... Vind het zelf ook niet kunnen maarjah.
Je hebt er altijd bij die weinig geven, en dan zullen er waarschijnlijk wel enkele bijzitten die dan 'veel' geven...

Je moet geen sorry zeggen, lucht je hart maar ;-)!

Inneke

Meld misbruik4-8-2009 11:48:52

Ik begrijp je teleurstelling zenne, ik zou zelf ook wat beginnen panikeren, want wij rekenen toch ook wel op dat cadeaugeld om de kosten van het feest zelf te kunnen betalen...
Maar misschien weten die mensen echt wel niet wat een trouwfeest kost en hebben ze er geen idee van hoeveel jullie per persoon uitgeven hé...
Ik snap wel dat sommige mensen vinden dat je niet mag uitgaan van het krijgen van geld van de gasten, en ik reken er zelf ook zeker niet op dat we uit de kosten gaan komen met dat geld, maar anderzijds vind ik het ook wel erg dat je je als koppel mega in de schulden zou moeten gaan steken omdat je je familie wilt laten meevieren...

Tineke

Meld misbruik4-8-2009 11:49:06

Dat was bij ons helaas ook zo. 50 € per koppel was de standaard, maar velen gaven ook maar 25 € per koppel. Ik vind dat ook heel weinig, wij geven zelf altijd 100 €.
Ik begrijp je frustratie, ik had dat ook, ik wilde dat geld gebruiken voor onze huwelijksreis. Maar aan de andere kant jij hebt besloten om te trouwen en niet iedereen vindt dat ze daar dan veel geld voor moeten uitgeven.
Laat dit aub je plezier van de voorbereidingen en het uitkijken naar je huwelijk niet vergallen!

Nathalie
4-4-2009
 Meld misbruik4-8-2009 12:01:30

Zoals je helaas al hebt kunnen lezen is het inderdaad de realiteit. Ik heb zelfs van verschillende mensen 0€, nul, noppes zero gekregen. Dat is nog het onbeleefdste van allemaal vind ik; want dat zijn dan ook de mensen die nog voor de nodige last op ons feest hebben gezorgd.
En het ergste van al vind ik de reacties van : 'nu zul je wel het grootste gedeelte van je feest terugbetaald hebben gekregen zeker??'
Probeer het niet aan je hart te laten komen.
En familie is nog het ergste van al.
Geniet toch maar van je mooie feest hoor !!! Het is tenslotte elke cent waard !!

Sylvie
16-10-2009
 Meld misbruik4-8-2009 12:18:22

Vergeet ook niet dat mensen die in de verste verte nog niet met trouwen bezig zijn er absoluut geen flauw benul van hebben hoeveel ze moeten geven en denken dat 50 euro royaal is.
Het is natuurlijk zuur maar niet onbegrijpelijk denk ik.

Sophie

Meld misbruik4-8-2009 12:49:33

Beste Jessica,

Voor wij beslisten dat we gingen trouwen, gaf ik ook 50 euro per koppel. Ik had totaal ook geen idee wat een huwelijk koste.
Mensen geven geld als cadeau... niet met de gedachte hun menu terug te betalen.
Wat zij jou geven, is met liefde en vriendschap geschonken.
Hoewel ik je gelijk moet geven dat bedragen onder de 50 euro wel heel weinig zijn.
Bij mensen die mij minder aan het hart liggen, geef ik ook maar 50 euro. Ik geef geen enveloppe om hun uit de kosten te helpen... maar gewoon als kado. Mensen die mij meer kunnen bekoren, krijgen ook meer.

Dit is niet om een steen naar je te werpen, maar gewoon om je een idee te geven van hoe mensen denken.

Groetjes.

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 13:23:08

Wij zijn zaterdag getrouwd. Inderdaad 50 euro. Dit hebben we van wel zeker 80% gekregen. Er zijn er een paar die hoger gaan. Dit zijn dan meestal vrienden, nichten en neven en enkele tantes en nonkels. Vooral de jongeren die weten wat alles kost. Maar belange na niet van alle tantes en nonkels hoor. Bv. 3 nonkels die alleen kwamen; 25, 50 en 80 euro. Het loopt wat uiteen. Van 1 koppel hebben we nog niets gehad, misschien dat het nog op de rekening gestort word (verwacht bij dit koppel toch wel iets). Het tweede minste is 25 euro voor een koppel een neef van m'n ventje. We hebben wel geluk gehad dat er een paar 'kwieten' hebben afgezegd die anders ook altijd hun envelopjes 'vergeten zijn'. Ah ja, de cadeau van mijn schoonbroer en zus??? Heeft Bart er nog achter moeten vragen bij z'n moeder; ah ja, ze hadden nog geen tijd gehad om iets te storten... ???
Ja het is gene vette maar ik was toch al blij met die 50 euro per koppel. Was al wat verwittigd.
Eén tante en nonkel wist wat het feest per persoon koste; een week op voorhand belde ze om haar cadeau te brengen. Ik vol spanning, wat gaat het zijn als ze het speciaal komt brengen. 80 euro. Schone kado maar ja, net 1 persoon is daar van terug betaald hé.

groetjes, Carolina

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik4-8-2009 13:28:21

Hey,

ik snap je teleurstelling, ik denk dat het echter schering en inslag is. Zelf hadden we hetzelfde voor. Maar langs de andere kant hou ik zelf ook geen rekening met de prijs van de menu als ik geld geef. Ik vind niet dat je ervan mag uitgaan dat de mensen genoeg moeten geven om hun eten te betalen. Ik kijk naar de mensen aan wie ik iets geef en het maakt voor mij geen verschil of het een trouwfuif is, een uitgebreide menu of helemaal niets. Voor sommige mensen is € 50 veel geld en dan kon ik dat zeker appreciëren. Bij anderen was ik dan weer fel teleurgesteld, denk dat zoiets alleen menselijk is.

Wij hebben ook alles zelf betaald en hebben er echt niet op gerekend dat een gedeelte van onze kosten terugbetaald zou worden door de gasten. Dan is alles wat je krijgt extra.

't Is dus heel erg dubbel...

Groetjes,
Lieve

Tine
28-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 13:31:09

Hallo,

Ik begrijp je volledig. Sommige mensen die weten wat het effectief kost geven meestal een guller bedrag. Dit hangt ook een beetje af van goed je die mensen kent denk ik.
Wij hebben van iemand die zelfs niet kon komen naar de receptie (zelfs geen familie) wel 100 euro gekregen.
Voor ons is het ook nog afwachten wat het uiteindelijk zal worden.
Laat het niet aan je hart komen zou ik zeggen, ook al is dat niet gemakkelijk!
Tine 28/08/09

silke
27-2-2010
 Meld misbruik4-8-2009 13:43:40

hoi
amai, daar verschiet ik nu ook wel van. wij hebben tien trouwfeesten dit jaar en geven aan iedereen 100€ per koppel. sommigen van onze vrienden geven zelfs al meer. in onze (klj)kringen is 100 blijkbaar zelfs gewoontjes, terwijl wij ook dachten dat dit toch al mooi geven is.
hopelijk kom ik dit later zelf niet tegen, zou het ook niet leuk vinden.
grts

silke
27-2-2010
 Meld misbruik4-8-2009 13:45:28

oja, nu vroeg ik mij af? is je trouwfeest al gepasseerd? weten de mensen wel dat het met alles erop en eraan is? met diner enzo? want 18u30 is een vroeg uur, waar mensen twijfels over kunnen hebben wat ze mogen verwachten.
grts

jessica
8-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 13:49:54

hey, hier Jessica weer. Amai, ik dacht boze reacties te krijgen maar blijkbaar snappen jullie me wel. En tuurlijk moet niet iedereen zijn eigen eten betalen. Maar iemand die met 20 euro komt kan toch niet serieus denken dat wij daar nog wat aan over houden?
Dat van de jongeren klopt ook wel hoor. Die geven meer dan ouderen, die tellen nog in franks

merci allemaal he!

Tina
6-2-2010
 Meld misbruik4-8-2009 13:53:19

hey,
sorry, ma ik vind het toch een beetje overdreven... voor ik trouwplannen had, had ik eerlijk gezegd ook geen idee wat dat allemaal kostte. 50€ per koppel lijkt mij toch niet schandalig weinig.. k bedoel, misschien hebben sommige het gewoon niet zo breed en kunnen ze niet meer missen? dat kan toch ook? ik verwacht in ieder geval niet dat het eten betaalt wordt van de envelopjes... k bedoel het niet slecht, maar zoals lieve zegt, voor sommige is 50€ veel geld en de meeste zullen het echt met de beste bedoelingen geven...

Sofie

Meld misbruik4-8-2009 14:03:01

Oei, ik vind dat toch ook weinig hoor! Allé ik zal me maar al voorbereiden voor onze trouw dan ;-) Ik gaf vroeger altijd 100 euro per koppel en sinds ik weet hoeveel zo'n feest kost soms zelfs 150 euro (zeker voor familie en goede vrienden). Niet dat je nu al je eten zelf moet betalen als gast maar je kunt toch tenminste de helft teruggeven als cadeau (80-100 euro per persoon=40-50 als cadeau)

Ik kan jou reactie dus héél goed begrijpen hoor. En het is idd zoals de meesten zeggen: sommige mensen zijn in de jaren 70-80 getrouwd toen het eten nog 200 fr de man kostte wss ;-)

Probeer er toch nog van te genieten hé!!
Sofie
15/05/10

Valérie
3-12-2009
 Meld misbruik4-8-2009 14:46:39

amaai dat is weinig!!!! ik zou helemaal in shock zijn als dat het gemiddelde was.
Wij trouwen zaterdag en hebben dus al vrij veel cadeaus binnen en 50 is denk ik bij ons het gemiddelde voor de receptie.
Voor het avondfeest zijn er veel die rond de 80 euro geven, rond de 100 is het gemiddelde en dan ook een deel 150 per koppel. tantes en nonkels zit rond de 200 euro en van sommigen hebben wij zelfs 300 en een keer 500 euro gekregen. Dat was zelfs geen familie... je mioet wel rekeing houden met mensen die het niet zo breed hebben. Bij ons zit er ook een ker 55 euro tussen hoor...

Misschien dat er nog veel mensen bij jullie een apart cadeautje meebrengen?

Sofie
19-9-2009
 Meld misbruik4-8-2009 14:48:29

@ carolina
dat koppel dat nog niets gegeven heeft...
ik moet eerlijk toegeven dat ik soms rijkelijk te laat de storting doe...
voor de trouw denk ik er niet aan, dan is t feest en ineens paar weken verder.
heb wel altijd gestort uiteraard, maar ook rijkelijkk te laat met de mededeling, beter laat dan nooit... proficiat met jullie huwelijk !
foei aan mezelf ik weet het ;-)

daisy
3-9-2010
 Meld misbruik4-8-2009 15:07:10

hey,
wij trouwen volgend jaar september, dus ik weet wat een trouw kost. wij besloten daarom een feest te geven maar niet met een menu of in een sjieke zaal. dus onze kosten gaan bepertkt blijven. plezier primeert. ik ga niet wakker liggen van wat de mensen gaan geven.
je gaat toch niet naar een trouwfeest om het koppel hun menu terug te betalen??
wij zorgen ervoor dat we geen kater overhouden aan ons huwelijkfeest.
familie en vrienden van ons zijn ook maar gewone werkmensen, dus kan ik er toch geen 100 euro van verwachten??
een trouwfeest geven om je geld terug uit te halen vind ik er toch wel wat over.

groetjess

Imke
4-4-2009
 Meld misbruik4-8-2009 15:55:55

Hey daar,

Ik ben zelf getrouwd dit jaar en ik blijf 50 euro per koppel niet meer als normaal vinden. Ik ga zelf dit bedrag niet veranderen. Uiteindelijk draait een feest nog altijd om: ik ben getrouwd en ik nodig zoveel mensen uit om dat mee te vieren en niet zoals vele hier... ik trouw en betaal een feest maar diegene die komen moeten het bekostigen. Uitendelijk kunnen de genodigden er niet aan doen dat je voor zo'n duur feest kiest. Je kan er hen niet voor laten opdraaien. Wil je uw feest eruit hebben, dan moet je voor een goedkopere formule kiezen.
Wij hebben van sommige mensen geen stortingen gekregen (zelf van eigen broers/zussen) en dit vind ik eigenlijk ook niet kunnen.

Groetjes

Imke

Katrien
5-9-2009
 Meld misbruik4-8-2009 16:30:42

Sorry maar ben het eigenlijk eens met Imke. Ik heb het afgelopen jaar geen enkel moment gedacht van "hoeveel ga ik hier terug verdienen". Wij hebben een budget vooropgesteld, wij weten heel duidelijk wat de kosten zijn (we hebben er ook zelf voor gekozen uiteindelijk) en verwachten niet deze kosten terug te "verdienen". Sorry.
Ik ben zelfs beschaamd als mensen mij zo zeggen "we hebben al een mooi sommetje gestort hoor". Het gaat ons totaal niet om wat we krijgen maar om de dag zelf te delen met de mensen die wij gekozen hebben.
Als die mensen voor zichzelf beslist hebben om "maar" 50 euro te storten en zich daar goed bij voelen, dan is dat hun eigen keuze.
Uiteindelijk hebben jullie zelf beslist om te trouwen en een feest te geven, dan is dat maar het risico dat je erbij neemt.
Je geeft toch geen feest om je kosten -die je zelf gekozen hebt- te compenseren?
Sorry, das mijn mening.

Wendy
12-6-2010
 Meld misbruik4-8-2009 17:11:36

Jessica, ik ben het met je eens.. Ik zou toch ook verschieten hoor..

Wij trouwen ook niet om er aan over te hebben. We hebben een budget vooropgesteld dat we er zelf aan kunnen/willen besteden zonder dat de spaarboek weer helemaal op nul zou staan. Maar het zou wel leuk zijn dat die spaarboek dan met cadeaus weer een deeltje terugziet..

Wij geven altijd 100 euro per koppel, ook bij trouws in de vriendenkring en dus bij gezamenlijke cadeau's is dit het gangbare tarief. Voor receptie 40-50 euro. Voor heel dichte vrienden zelfs meer..

Ik verwacht natuurlijk niet dat gasten die het niet zo breed hebben evenveel geven, maar zou het wel leuk vinden mocht het gemiddelde daarrond draaien. (zal dus mijn visie mogen aanpassen..)

Onze menu zal rond de 75 euro pp zitten, dus weet ik al op voorhand dat we ons avondfeest helemaal niet zullen 'terugverdienen' in cadeau's, maar dat vinden we ook niet erg (hebben er zelf voor gekozen é)

Toch vind ik sommige bedragen die je noemt triestig weinig hoor..

Ludo
10-10-2009
 Meld misbruik4-8-2009 17:18:48

Hallo,

Misschien ligt het aan mij, maar trouwen doe je nog altijd uit liefde. Je wil je liefde voor elkaar bezegelen voor altijd en dat wil je vieren met je familie en vrienden.
Wij hebben een budget voorop gesteld en uiteindelijk gekozen voor een hopelijk spetterend dansfeest omdat voor ons de sfeer en het plezier veel belangrijker is dan zo chique mogelijk te tafelen.
Wij hebben ook een rekening geopend en al wat hierop wordt gestort is een CADEAU, of het nu 10, 20, 50, 100, 500 of 5000euro is!Dit geld gaan we gebruiken voor ons huisje, kindjes en wat we maar willen voor ons tweetjes. Iedereen heeft niet evenveel dat hij kan missen, uiteindelijk is het het gebaar dat telt vind ik. Het is toch veel belangrijker dat de mensen komen en in je vreugde delen, niet?
Dat je van dichte familie meer verwacht (al naargelang hun kunnen) dan van verdere kennissen vind ik wel normaal.
Nu jullie hier toch zo over geld bezig zijn om je feest te bekostigen: denk even verder...de babyborrel: het geld dat je dan krijgt, ga je toch niet gebruiken om het feest te betalen, maar dat wordt toch gestort op de rekening van het kindje! Of ben ik abnormaal?!
Wij gaan het gekregen geld zeker niet gebruiken om ons feest mee te bekostigen!
volgens jullie moeten we binnenkort dus op de uitnodigingen gaan schrijven: het feest kost zoveel, dus als je wil komen eten, moet je zoveel storten! Geef dan geen feest hé als je geen kosten wil maken.
Sorry maar dit is mijn gedacht!
Inge
nog 67dagen!

Heidi
4-7-2009
 Meld misbruik4-8-2009 17:59:37

Hey,
zal mijn mening ook nog maar eens geven zeker.
Ben het volledig eens met Inge hier beneden.
Enne geld maakt niet gelukkig, de liefde en vriendschap van je medemens wel, allez mij toch.
Wij hebben alles wat we gekregen hebben op een gemeenschappelijke rekening gezet en het feest was al op voorhand betaald met onze EIGEN centjes.
De meeste hun gedachtengang vind ik egoïstisch maar dat is nu eenmaal een eigenschap van ons ras.
Prettig huwelijk nog!
Groetjes.

mieke

Meld misbruik4-8-2009 18:20:28

Wij geven normaal een 30pp voor receptie en een 50pp voor een avondfeest waarvan we "alles erop en eraan" verwachten...

Maar...
Het is tegen mijn principes om het feest te helpen meebetalen. Ik geef zoveel omdat ik zoveel wil geven (de huwelijken waarnaar ik al geweest ben waren van goeie vriendinnen en van mijn nicht). We proberen er ergens wel een lijn in te trekken, maar als beginnende zelfstandige is het financieel niet altijd even makkelijk en dan ga ik ook niet meer geven omdat het zogezegd een chiquer feest zal zijn. Had mijn nicht een tuinfeest gegeven, dan had ze ook 50euro gekregen, omdat ik haar zoveel wil geven... Ik weet dat een feest in een feestzaal veel kost, maar tenslotte kies je hier zelf voor...

Hopelijk maak ik mijn punt hier duidelijk, want het is misschien nogal chaotisch geschreven ;-)

Wendy
28-8-2010
 Meld misbruik4-8-2009 18:27:30

Trouwen doe je idd niet om er rijk van te worden. Maar persoonlijk ben ik ook niet zo nobel om te zeggen dat het mij volledig om het even is of de mensen mij een mooi cadeau geven of niet. Ik heb persoonlijk ook nog nooit een uitnodiging gekregen waarop stond: "Wij hoeven geen centen of geschenken want wij trouwen niet voor het geld."
Bij trouwfeesten van vrienden of familie zal men van mij niet kunnen zeggen dat ik op hun kosten mijn buikje ben komen rondeten. Ik geef steeds een mooie som centen cadeau. Niet om die mensen uit de kosten te helpen maar uit respect en dankbaarheid dat ik op hun feest aanwezig mag zijn en getuige mag zijn van hun liefde en geluk.
Iedereen krijgt graag een mooi cadeau. Dat wil toch nog niet zeggen dat je trouwt om er rijker van te worden. Een huwelijksdag is toch een moment waar stilgestaan wordt rond waarden als liefde en respect voor een medemens? Persoonlijk vind ik dan dat het van weinig respect getuigt als je ter gelegenheid van het huwelijk van een familielid of vriend nog niet eens de moeite kan doen om een mooi cadeau te geven. Dat is dan mijn mening.
Jessica, ik zou er zeker mijn dag niet door laten vergallen. Geniet er maar met volle teugen van!

Groetjes,
Wendy

patricia
26-7-2008
 Meld misbruik4-8-2009 20:09:29

Hey,
Ik snap wat je bedoelt! Bij ons waren er ook die echt een heel laag bedrag gaven. Er was er zelfs ééntje bij en die had niks bij, geen kaartje, geen cadeautje en ook geen envelopje, gewoon niks!
Er was zelfs een koppel die een fles champagne bijhadden (zonder meer) eens goed komen eten hebben op ons feest en gewoon met de noorderzon verdwenen! Nu, een jaar later hebben we nog altijd niks van hen gehoord!Geen mercie, niks.
Sommige giften maakten de tegenslagers goed, het is de bluts met de buil. Bij mijn zus haar huwelijk gaf haar beste vriendin 50 euro en die kwamen ook met 4 mensen!
Ik zou het niet durven in ieder geval!
groetjes

Carolina
1-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 20:12:10

Ik ben er nog is. Ja Jessica ik zou op een 50 euro per koppel rekenen. Dan kan het alleen maar meevallen. Bij ons was 50 euro het meest gangbare (zoals ik hieronder al had gezegd) Maar ik heb ondertussen nog centjes binnen gekregen van mensen die niet konden komen. Dit was dan vaak ook 50 euro. Daar heb je dan ook niets voor moeten betalen. Dit trekt de rest ook wel wat omhoog. Bedragen zoals Valérie hieronder heb ik niet gehad hoor. 35, 50, enkele 75, zelden 80 dan grote uitzonderingen 125 en 150. De ouders en broers en zussen zitten hier dan wel niet bij hé. Daar hebben we wel wat meer van gehad. Maar laat dit je dag niet vergallen. Je weet het nu wat op voorhand. Dan kan je je al wat voorbereiden. Dan kan het alleen maar meevallen.
Oh, en het is niet omdat iemand veel geld heeft dat die ook veel geeft. Hebben we ondervonden hoor. Maar andersom is dit ook zo. De grotere bedragen kregen we vaak van mensen die er wat minder goed voorzitten. Die willen precies niet onderdoen voor de rest.

groetjes, Carolina

Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik4-8-2009 20:25:04

Hey,

nu wil ik toch ook even reageren. Wij zijn ondertussen al meer als een jaar getrouwd - en ja ik kom nog steeds af en toe een kijkje nemen - en heb nooit verwacht dat de mensen gingen geven hoeveel het koste!

Wij hebben een budget bepaald, gezien wat we konden betalen & dan een feest gegeven zoals wij dat wilde. Bussen, diner met alles erop en eraan. We hadden een geschenklijst en een rekeningnummer. Ik moet zeggen, ik heb nooit verwacht dat mensen 100 euro zouden storten, 50 is toch al heel wat? Veel van mijn vrienden zijn net afgestudeerd, eerste jaar aant werk enzo, huisje aan het kopen, ieder geeft toch wat ie zich kan permitteren? Een enkeling heeft idd niks cadeau gedaan, maar dat is dan waarschijnlijk te wijten aan vergeetachtigheid en daar ga ik die mensen niet vies voor aankijken. We gaven een feest omdat we graag wouden vieren dat we elkaar graag zagen, natuurlijk is een cadeautje leuk, maar het is en blijft een cadeau en geen verplichting!

Wij hebben dan ook al het geld gebruikt om een trouwservies en wat tuinmeubelen mee te kopen, niet om het feest zelf ermee te betalen. En als er nu mensen op bezoek komen zeggen we 'bedankt, dit hebben we kunnen kopen dankzij jouw bijdrage!' en zo genieten we na van wat we kregen :)

Denk er allemaal niet te veel over na & geniet gewoon van je mooie dag. Je zal die dag waarschijnlijk ook nog mooie kaarten en bloemen krijgen, waar je ook veel geniet van hebt!

Groetjes

Cathy

Ineke
22-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 20:41:08

Ik vind dat je blij moet zijn met elke cent die je krijgt. onthoud dat andere mensen heel hard moeten werken voor het geld dat ze aan jou kado doen.
Ik heb zelf ook al wat centen gekregen maar het doet er niet toe hoeveel. het is het gebaar dat telt. niet de hoeveelheid

Prinses
17-4-2010
 Meld misbruik4-8-2009 21:12:19

Hey,
Ik begrijp je teleurstelling wel maar langs de andere kant is het ook wel jullie keuze om een groot feest met eten voor de hele familie te geven. Je kan in zo'n geval niet verwachten dat je familie heel het feest terugbetaald met het geld dat ze kado geven.
Veel mensen weten niet hoeveel een trouwfeest met alles erop en eraan kost en vinden 50€ dan een mooi kado.
Ik weet niet wat het gangbare 'tarief' is om te geven voor een trouw want ben nog maar naar 2 feesten geweest met avondfeest bij.
Het eerste feest heb ik een senseo gegeven (was toen net uit en koppel wou die heel graag) en het andere feest was van men schoonbroer en die hebben we 150€ gegeven.
Het is jammer als je hierdoor heel wat minder spaargeld overhoud maar je kan niet verlangen dat je gasten een groot deel van je feest terugbetalen door het geld dat ze geven.
Groetjes

Vera
22-8-2009
 Meld misbruik4-8-2009 21:59:25

Ik vind de reactie van Wendy wel erg goed: "ik heb nog nooit iemand gezien die op de uitnodiging had gezet dat ze geen cadeaus wilden" :-)
Niemand trouwt voor het geld, want daar is volgens mij nog nooit iemand rijk van geworden. Maar ergens zal iedereen toch wel een beetje in het achterhoofd houden dat een stuk(je) van het feest of de huwelijksreis hiermee bekostigd kan worden.
En het is ook altijd erg moeilijk om uit te maken hoeveel je aan een pasgetrouwd koppel of bij een babyborrel geeft; ik heb het hier eerlijk gezegd ook moeilijk mee. De ene geeft standaard €50, de andere kijkt dan weer naar de locatie van het feest, nog iemand houdt rekening met het feit dat hij het getrouwde koppel al dan niet goed kent en ga zo maar door.
Wat ik vreemd vind, is dat toch vrijwel iedereen spreekt over lege envelopjes/gasten die helemaal niets geven; dat blijf ik een raar fenomeen vinden ;-)

sarah
17-5-2008
 Meld misbruik5-8-2009 8:41:59

ale cathy, je kan toch niet echt serieus menen dat geen cadeau geven een vergeetachtigheid is???

Ik zou wel een beetje teleurgesteld zijn hoor, als mijn beste vriendin of iemand van mijn familie "vergeet' om iets te geven

Sofie

Meld misbruik5-8-2009 8:58:09

Ik vind de reactie van Wendy ook heel goed.
Bovendien heeft het één niks met de ander te maken: je trouwt inderdaad omdat je elkaar graag ziet maar het is schijnheilig om te zeggen dat geld niet uitmaakt. Geld maakt niet gelukkig maar geen geld hebben maakt zeker ongelukkig dus ik vind het maar normaal dat je ontgoocheld bent als je lege envelopjes krijgt. Dat heeft niks met egoïsme te maken, maar wel met egoïsme van de gasten. Ik verwacht zeker niet dat mijn hele feest terugbetaald is en de mensen moeten niet voor hun eigen menu betalen maar als het echte vrienden zijn, geven ze gewoon een mooie cadeau uit respect. En zoals hieronder gezegd zijn het soms de armste mensen die het meest geven en omgekeerd dus denk ik niet dat het iets met "breed hebben" te maken heeft maar eerder met ingesteldheid

hopelijk heb je toch een supertrouw en trek je er niet teveel van aan!

Sofie

Geert
4-7-2009
 Meld misbruik5-8-2009 9:43:39

Ik begrijp je reactie supergoed! Ik viel soms ook van mijn stoel hoor... Ons feest kostte 75 euro pp en dan dichte familie, tantes en nonkels, extra receptie van 20 euro pp. En dan krijg je van mensen die stoefen en maar geld uitgeven en nog eens stoefen idd een povere som. En mensen waarvan je het niet verwacht had of zelfs wou, die de eindjes aan mekaar moeten knopen of die bvb net een huis gekocht hebben of zo, of enkel naar een receptie komen of zo of helemaal niet, daar krijg je dan keiveel van. Snap het ook allemaal ni zo goe, waarom mensen dat doen...
En dat je geen feest geeft voor de cadeaus, dat is zo, maar je moet ook niet naïef zijn hé, wij hadden ook op meer gerekend, gewoon als spaarpotje voor als er een baby'tje komt en voor onze huwelijksreis te betalen. Niet gelukt dus. En trouwen om er rijk van te worden, is al helemaal naïef. Maar een deeltje van de kosten terugbetaald hebben, is wel leuk.
Eigenlijk heb ik het niet over bedragen dat mensen geven, maar gewoon wat in verhouding is met hun levensstijl en gedrag tgo ons en anderen. Dat klopt niet.
Chaotisch geschreven, maar hopelijk toch een beetje duidelijk?

Valerie
1 maand en 1 dag getrouwd

Katrien
15-5-2010
 Meld misbruik5-8-2009 10:17:57

Hey,
Ergens snap ik je teleurstelling wel. Ons trouwfeest kost ook 80 euro/pp. Ik weet al dat op mijn werk 20/pp gegeven wordt. Al moet ik zeggen dat iedereen dat geeft (we zijn met 25 op de dienst) en niet alleen diegenen die komen. Binnekort moet ik naar de trouw van mijn nicht. Nu ik weet wat het allemaal kost geef ik ook meer hoor. Ik moet heel eerlijk toegeven dat ik hiervoor geen id had van hoe duur alles was en dat we ook maar 50 euro voor ons twee gaven. Ik denk dat sommige mensen zich hier echt niet van bewust zijn. Probeer je dag hierdoor niet te laten vergallen! Je trouwt met de liefd van je leven, dat is toch ook al een prachtig kado!!!

Succes ermee!
Katrien

Cathy
24-5-2008
 Meld misbruik5-8-2009 10:19:25

@Sarah, misschien is dat idd naïef van mij, van die vergeetachtigheid, maar ik kan mij ook wel voorstellen dat je denk - ik moet nog storten en dat een paar keer denkt & dan vergeet, bij ons was er toch zo iemand, die heeft mij al 20 keer gezegd dat ik nog iets tegoed heb maar hij blijft het vergeten (en tis nu toch al wel lang geleden), dus van die persoon is dat zeker geen kwade wil, tis een beetje een 'scatterbrain', maar dat is misschien zeer persoonlijke situatie ;) Als iemand een lege enveloppe geeft is dat wel iets anders, dat is dan idd de indruk wekken dat ge iets geeft terwijl dat ge dat duidelijk niet doet & dat kan idd niet op vergeetachtigheid gestoken worden!

Nathalie
4-4-2009
 Meld misbruik5-8-2009 11:28:48

Ik kom hier ook nog eens op terug want ik vind zo'n lange reacties wel heel erg leuk.
Ik moet zeggen dat ik voor bijna alle reacties begrip heb hoor; en inderdaad je trouwt zeker niet voor het geld of voor de cadeaus en het is inderdaad de beslissing van het koppel om een feest te geven voor veel mensen, met of zonder alles erop en eraan.
MAAR een cadeau of attentie geven is nu eenmaal één van de geplogenheden die erbij horen. Gewoon naar het iemands feest gaan, alles opeten en (helaas meestal is het zo) opzuipen is niet enkel de bedoeling. Het gaat inderdaad om plezier en liefde maar het hoort erbij ! Ik zou mezelf bijzonder onbeleefd vinden als ik niets zou geven.
Dat het wanneer er geld 'gevraagd' wordt kleine bedragen zijn, alle begrip daarvoor maar dan mag er ook niet van de 'gulle gevers' gegist worden naar hoeveel er nu uiteindelijk is gegeven en of het feest is terugbetaald. Dat is mijn punt.
Wij hebben onze centen meegenomen op huwelijksreis als zakgeld. Er helemaal niks van facturen mee betaald. Dat was ook inderdaad niet de bedoeling.
Evengoed begrijp ik de teleurstelling van Jessica en had ik hetzelfde, vooral omdat je het van veel mensen niet verwacht en komen de grotere bedragen uit de hoekjes die je niet verwacht !

Geniet er gewoon van !!
Nathalie
al 123 dagen getrouwd

beynen
12-9-2009
 Meld misbruik5-8-2009 11:52:38

hallo,

ik zou het ook triestig vinden hoor, vooral omdat we dan alles zelf bekostigen...

maar wij hebben dan ook maar een schooltje gehuurd en doen gewoon een grote bbq wat alles gemakkelijk betaalbaar heeft gemaakt.
wij krijgen dan van sommige 500€ en van sommige bijna niets...

maar als je het per peroon gaat rekenen bij ons komt alles wel in evenwicht. het is uiteraard zelf je keuze geweest hoe je het wou aanpakken en kan daarom ook eigenlijk niet gaan verwachten dat de genodigden 100€ per koppel gaan geven of dergelijke

vindt het alleen laag dat ze 20€ geven en zullen voortaan bij ons dan ook 20€ krijgen en ni meer of minder...

Truus
29-5-2010
 Meld misbruik5-8-2009 14:06:19

Je vraagt mensen toch niet op je trouwfeest voor het geld dat ze je gaan geven? En je kan zeker niet verwachten dat ze evenveel zullen geven als het kost voor jou! Het is toch de bedoeling om deze mooie dag te delen met mensen die je dierbaar zijn? En met het geld dat je krijgt kan je nog iets leuks kopen voor de uitzet of zo, of een ciytripje mee doen of zo.
Ik vind het een beetje naïef om te denken dat je de kosten van je huwelijksfeest kan recupereren met het geld dat gasten je geven.
Ik wens je toch een mooie dag en een goed huwelijk.

Kim
18-9-2010
 Meld misbruik6-8-2009 16:22:02

Hoi,
Ik ben het volledig eens met Wendy.NATUURLIJK kan je je kosten niet volledig dekken met je cadeaugeld, dat weet Jessica waarschijnlijk ook wel! Maar hoe zit het inderdaad met het respect voor de mensen die trouwen?Ok, iedereen geeft wat hij kan, maar ik denk dat er tegenwoordig veel mensen niet meer van deze wereld zijn en ben ook wel geschrokken van de vele "nobele"(in mijn ogen hypcriete) reacties.
Niemand trouwt voor het geld, dat doe je uit liefde. Maar zeggen dat het je niet kan schelen of je al dan niet iets krijgt, of hoeveel je krijgt...maak dat de kat wijs! Ik heb inderdaad ook nog nooit een uitnodiging gehad zonder "envelopje" als cadeautip.Dit is mijn mening.
Dus Jessica, je hebt groot gelijk !! Laat ze hier maar zeggen.
In ieder geval veel plezier op je trouwdag !

evy
1-3-2009
 Meld misbruik7-8-2009 14:35:46

Denk dat dit volledig normale bedragen zijn hoor. Wij gaven ook avondfeest met diner. Het gemiddelde was bij ons ook 50-60€/koppel hoor. Nonkels en tantes gaven 80€/koppel, broers en zus 150€/koppel.
Wij huwden omdat we elkaar graag zien, niet voor de cadeaus! De centjes die we cadeau kregen(al zijn die bedragen volgens velen schandalig laag) zijn gewoon mee op vakantie gegaan. Allemaal goed welkom, maar niet noodzakelijk om ons feest mee te betalen, daar hadden we op voorhand al voor gespaard!!

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik8-8-2009 13:13:12

Ik durf hier bijna niet op te antwoorden...

Wij zijn vorige week getrouwd en hebben, naar vergelijking met de reacties hieronder, véél geldcadeaus gekregen. Gemiddeld €50 p.p... dus niet per koppel, wat hier wordt aangenomen. Heel uiteenlopende cadeaus ook...

Eén neef met samenwonende vriendin heeft helemaal niks gegeven (maar is wel als laatste vertrokken bij onze schieting - goed in de wind - en was bij de eersten op ons avondfeest) en van een andere neef hebben we een lantaarntje gekregen met een kaarsje in (that's it), anderzijds hebben we dan weer héél grote bedragen gekregen van nonkels en tantes (€250, €350,...). Dus ja, wij zijn 'uit de kosten', om het zo lelijk te zeggen... Wat trouwens nooit onze bedoeling was!!! Wij hadden vooropgesteld alles zelf te betalen, dus dit eindtotaal is héél verrassend!

Groetjes,

Véro

http://robbyenveronique.bruiloftsite.nl/

Sabine

Meld misbruik8-8-2009 16:31:18

Ik zou toch nog wel eens even willen reageren op het feit dat jullie nog nooit een uitnodiging hebben gekregen zonder een rekeningnr of envelopje erop.

Wel, wij hebben zo'n uitnodigingen verstuurd... En we hadden onlangs een trouw waar we naartoe zijn gegaan waarbij ook niets van dit vermeld stond op de uitnodiging. Misschien is het tegenwoordig normaal gevonden om zomaar geld te vragen. Wij deden dit bewust niet. Het minste dat wij hebben gehad is een kaartje met daartussen twee 'win for life-kasloten' en het meeste 150 euro van een tante. Wij waren oprecht blij met elke kleine of grote attentie van de mensen en wij hebben een klein feest met 40 mensen gedaan, volledig naar onze smaak en budget, zonder rekening te houden met het feit of we dit al dan niet zouden terugverdienen met cadeaus etc. Het kan dus ook anders hoor, mensen!

Shana
13-8-2016
 Meld misbruik8-10-2012 13:22:10

Ook ik wil even reageren..

Als ik naar een huwelijk moet gaan (of eender welk feest), dan zorg ik er ALTIJD voor dat 'mijn eten' toch betaald is..
Vorig jaar is mijn nicht getrouw (ik heb hier een goede band mee), we zijn de hele dag erbij geweest, dus ik heb 200 EUR gestort (voor mijn partner en mij).

Ik trouw nu volgend jaar ook, ik reken niet op de cadeau's om mijn trouw mee te betalen, want als je dit doet kan het helemaal tegenslagen! Dus alles cadeau's die ik krijg zijn mooi meegenomen..

En mensen die helemaal niets geven, of bijna niets (zoals die 20 EUR), sorry maar dat vind ik echt schandalig.. Als je gevraagd wordt is dat toch het minste dat je doet?

Voor trouw van vrienden, een avondfeest geef ik 80 EUR (40 EUR p.p)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...