Terug naar overzicht
Ik zou toch voor de kerk trouwen. Ik heb een kennis gehad die in een identieke situatie zat (lerares in katholieke middelbare school). Er werd haar ook verzocht te trouwen voor de kerk. Haar vriend die echt anti-katholiek was, heeft het toch gedaan, om haar geen moeilijkheden te bezorgen. Ze zeiden allebei zelf dat het de moeite niet was om herrie over te trappen omdat ze hoedanook van elkaar hielden. En dus zijn ze maar voor de kerk getrouwd en heeft zij haar werk kunnen bewaren. (Ze zijn trouwens nog altijd gelukkig getrouwd :) Op zichzelf is het pure chantage hoor en kan je er boos om worden maar is het echt de moeite om uit geloofsovertuiging een tof werk met supercollega's te moeten opofferen ?... Je vriend zou heus de eerste niet zijn die voor de kerk trouwt hoewel hij niet gelovig is, hoor. Dus ja, ook al geloof ik niet maar omdat m'n vriend z'n job er anders aanhangt, toch maar voor de kerk. Groetjes
Hallo,Dat is idd een heel moeilijke situatie. Langs de ene kant heb ik zoiets van ze kunnen u toch niet 'dwingen' voor de kerk te trouwen, maar langs de andere kant is je werk kwijtspelen ook geen optie. Mss kan je kiezen voor een huwelijksviering zonder eucharistieviering in de kerk? Dan heb je een beetje de gulden middenweg, mss dat je vriend er dan meer achter staat. Zo'n viering is veel persoonlijker vind ik. Zou eens bij je vriend horen wat hij ervan vindt.Wij zijn ook in de kerk getrouwd zonder eucharistieviering. Hebben hier veel positieve reacties over gehad.Groetjes,Katrien75 dagen getrouwd!
wettelijk en kerkelijk huwelijk op aparte dag.Dan heb je een trouwdag zoals je toekomstige het wil zonder kerk.En omdat jij en je werk het met kerk willen, doe je dat een weekje later.
Heb je er eigenlijk al met je vriend over gepraat? Want uiteindelijk gaat het toch om jullie verdere leven samen. Mijn man is ook anti-kerk, en zou het niet doen, zelfs al hangen er consequenties aan. Maar misschien is jouw vriend wel heel begrijpend en doet hij het uit liefde voor jou.
Goh echt niet gemakkelijk. Had het eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Wel erg dat ze op die manier invloed uitoefenen op jullie dag. Als je vriend het er echt niet bijwilt die dag, zou ik doen zoals S. schreef, het een beetje erna. Wij gaan ook voor een viering zonder de communie. Ons hebben ze het bij de kerk zelfs aangeraden omdat een diaken het dan kan doen. En het is even geldig dus daar kan weinig op gezegd worden. Als je je werk echt wilt houden en je toekomstige man wil dit voor jou doen zou ik het echt doen. Het is tenslotte een uurtje en als het niet op de dag zelf is, is het toch wel wat anders he...
Gewoon jou gevoel volgen ,en als jou ventje heel die heisa niet zie zitten niet doen ,ze kunnen je tenslotte van het werk uit niet verplichten om voor de kerk te huwen.als dat een reden is voor ontslag of geen vast contract stap je naar de vakbond ,is ook discriminatie.veel geluk met job en huwelijkLinda
@Lindaik wil toch heel even reageren op jouw berichtje omdat het natuurlijk evident is dat, als Petroeska zou ontslagen worden omdat ze voor de kerk niet trouwt, ze naar de vakbond kan stappen wegens discriminatie maar het ligt toch voor de hand dat Petroeska nooit om DIE reden ontslagen zal worden (het zal wel op herstructurering neerkomen of iets dergelijks, iets waar zelfs de vakbond geen speld tussen krijgt). Maar intussen ben je toch maar je werk kwijt, hé. Ga jij dan instaan voor haar levensonderhoud of voor haar een nieuwe job vinden ? Het is makkelijk praten voor wie niet in die situatie zit. Ik vind het even schandalig dat men je tot kerkelijke trouw kan verplichten maar het is nu eenmaal zo. En als dat in het arbeidscontract staat... Je houdt aan een huwelijksmis nu ook weer geen levenslang trauma over, hé ? Groetjes
Ik zou ook op zeker spelen... Trouwen voor de kerk dus... Je kan dit ook op een eenvoudige manier doen zonder veel tralala als je dit niet wenst...