Nu Online
Momenteel zijn er 517 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kerk of geen kerk ?

1-9-2009 21:44:22
Hallokes allemaal

Ik heb eventjes jullie mening nodig.

Wij trouwen volgend jaar in april voor de wet. Allemaal goed en wel, wil het niet dat ik sindskort in een katholieke instelling werk en als ik kans wil maken om een vast contract dan zou ik eigenlijk voor de kerk moeten trouwen ( ik weet klinkt belachelijk maar is nu eenmaal zo, we moeten eigenlijk tijdens onze uren naar de mis er dergelijke ook,...) .Zoals samenwonen , scheiden en zo betekent allemaal ontslag. Het is nu wel zo dat ik eerlijk geweest ben dat ik samenwoon, maar omdat ik volgend jaar trouw hebben ze het door de vingers gezien, maar ze lieten wel uitschijnen dat ze wilden dat ik trouwde voor de kerk. Mij allemaal goed en wel, maar mijn toekomstige heeft nu eenmaal een hekel aan alles die met de kerk te maken heeft. Ik begrijp hem ten volle, maar ik heb nu eindelijk een toffe job en ik heb supercollega's en ik zie mij daar in de toekomst wel blijven werken. Maar langs de andere kant wil ik mijn ventje ook niet forceren om te trouwen voor de kerk. Het is nu eenmaal zo dat ik verder in het leven ga met men ventje en niet met die
"nonnekes" , maar vast werk is ook belangrijk in het leven.

Wat zouden jullie doen?

Alvast bedankt voor de raad.
Groetjes Petroeska

Petroeska
16-4-2010
Meld misbruik

Reacties: 8 | Gelezen: 399

tami
26-6-2010
 Meld misbruik1-9-2009 23:33:16

Ik zou toch voor de kerk trouwen. Ik heb een kennis gehad die in een identieke situatie zat (lerares in katholieke middelbare school). Er werd haar ook verzocht te trouwen voor de kerk. Haar vriend die echt anti-katholiek was, heeft het toch gedaan, om haar geen moeilijkheden te bezorgen. Ze zeiden allebei zelf dat het de moeite niet was om herrie over te trappen omdat ze hoedanook van elkaar hielden. En dus zijn ze maar voor de kerk getrouwd en heeft zij haar werk kunnen bewaren. (Ze zijn trouwens nog altijd gelukkig getrouwd :)
Op zichzelf is het pure chantage hoor en kan je er boos om worden maar is het echt de moeite om uit geloofsovertuiging een tof werk met supercollega's te moeten opofferen ?...
Je vriend zou heus de eerste niet zijn die voor de kerk trouwt hoewel hij niet gelovig is, hoor.
Dus ja, ook al geloof ik niet maar omdat m'n vriend z'n job er anders aanhangt, toch maar voor de kerk.

Groetjes

Katrien
19-6-2009
 Meld misbruik2-9-2009 8:19:45

Hallo,

Dat is idd een heel moeilijke situatie. Langs de ene kant heb ik zoiets van ze kunnen u toch niet 'dwingen' voor de kerk te trouwen, maar langs de andere kant is je werk kwijtspelen ook geen optie. Mss kan je kiezen voor een huwelijksviering zonder eucharistieviering in de kerk? Dan heb je een beetje de gulden middenweg, mss dat je vriend er dan meer achter staat. Zo'n viering is veel persoonlijker vind ik. Zou eens bij je vriend horen wat hij ervan vindt.

Wij zijn ook in de kerk getrouwd zonder eucharistieviering. Hebben hier veel positieve reacties over gehad.

Groetjes,
Katrien
75 dagen getrouwd!

s
1-6-2007
 Meld misbruik2-9-2009 8:56:27

wettelijk en kerkelijk huwelijk op aparte dag.
Dan heb je een trouwdag zoals je toekomstige het wil zonder kerk.
En omdat jij en je werk het met kerk willen, doe je dat een weekje later.

Lieve
1-9-2006
 Meld misbruik2-9-2009 9:03:06

Heb je er eigenlijk al met je vriend over gepraat? Want uiteindelijk gaat het toch om jullie verdere leven samen. Mijn man is ook anti-kerk, en zou het niet doen, zelfs al hangen er consequenties aan. Maar misschien is jouw vriend wel heel begrijpend en doet hij het uit liefde voor jou.

stephanie
4-9-2010
 Meld misbruik2-9-2009 9:41:23

Goh echt niet gemakkelijk. Had het eerlijk gezegd nog nooit gehoord. Wel erg dat ze op die manier invloed uitoefenen op jullie dag. Als je vriend het er echt niet bijwilt die dag, zou ik doen zoals S. schreef, het een beetje erna. Wij gaan ook voor een viering zonder de communie. Ons hebben ze het bij de kerk zelfs aangeraden omdat een diaken het dan kan doen. En het is even geldig dus daar kan weinig op gezegd worden. Als je je werk echt wilt houden en je toekomstige man wil dit voor jou doen zou ik het echt doen. Het is tenslotte een uurtje en als het niet op de dag zelf is, is het toch wel wat anders he...

Linda
9-9-2009
 Meld misbruik2-9-2009 11:03:56

Gewoon jou gevoel volgen ,en als jou ventje heel die heisa niet zie zitten niet doen ,ze kunnen je tenslotte van het werk uit niet verplichten om voor de kerk te huwen.
als dat een reden is voor ontslag of geen vast contract stap je naar de vakbond ,is ook discriminatie.

veel geluk met job en huwelijk

Linda

tami
26-6-2010
 Meld misbruik2-9-2009 12:13:27

@Linda

ik wil toch heel even reageren op jouw berichtje omdat het natuurlijk evident is dat, als Petroeska zou ontslagen worden omdat ze voor de kerk niet trouwt, ze naar de vakbond kan stappen wegens discriminatie maar het ligt toch voor de hand dat Petroeska nooit om DIE reden ontslagen zal worden (het zal wel op herstructurering neerkomen of iets dergelijks, iets waar zelfs de vakbond geen speld tussen krijgt). Maar intussen ben je toch maar je werk kwijt, hé. Ga jij dan instaan voor haar levensonderhoud of voor haar een nieuwe job vinden ? Het is makkelijk praten voor wie niet in die situatie zit. Ik vind het even schandalig dat men je tot kerkelijke trouw kan verplichten maar het is nu eenmaal zo. En als dat in het arbeidscontract staat...
Je houdt aan een huwelijksmis nu ook weer geen levenslang trauma over, hé ?

Groetjes

Leen
19-6-2010
 Meld misbruik2-9-2009 13:48:18

Ik zou ook op zeker spelen... Trouwen voor de kerk dus... Je kan dit ook op een eenvoudige manier doen zonder veel tralala als je dit niet wenst...

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...