TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 15:13:24
Correctie van 'n zin die er niet juist uit kwam, moest zijn: "Niet voor niks maakt 't mij zo pissig dat 't mooie theoretische prijsverschil (als we de wet even volgen in mijn voordeel) in de praktijk niet uitgevoerd zal worden."
|
|
tami
26-6-2010
|
13-10-2009 15:35:55
Beste Kathleen, Weet je ook vanaf wanneer dat effectief in voege treedt ? Want als dat nu al kan, trok ik in jouw plaats toch mijn stoute schoenen aan en nam afspraak met de zaal om een herziening van m'n prijzen te vragen. (Als je niks doet, ben je zeker dat je ook niks bekomt...) Het is raar dat dit pas nu is, want in het buitenland is dat reeds aangepast. Het is dus belangrijk te weten vanaf wanneer het echt MOET. Je kan maar proberen hé ! Veel sukses ! Groetjes
|
|
Marc
14-11-2009
|
13-10-2009 15:37:49
Als je een prijs hebt zonder BTW en één met zal die met aangepast moeten worden hé. Bij ons is ook alles eerst zonder BTW gerekend en dan BTW erbij geteld. Het zal nog niet voor volgende maand zijn vrees ik, dus wij hebben pech. Maar moest dat wel zo zijn geweest had ik vandaag of morgen de prijs laten herberekenen bij de feestzaal.
grtz Marc
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 15:42:56
We hebben nog geen zaal vastgelegd, maar hebben al heel wat prijsoffertes ontvangen waarop we ons moeten baseren, maar deze zijn incl. BTW. Dus bij vastleggen toch dat balletje opwerpen.
|
|
Stephanie
7-8-2010
|
13-10-2009 15:52:46
Onduidelijk De btw-verlaging is wel 'in ruil voor een engagement qua tewerkstelling'. Wat daar precies mee bedoeld wordt, is ook voor de horecafederatie nog onduidelijk. Toch zou het niet om een vestzak-broekzak-operatie gaan. "Of de prijzen voor de consument zullen dalen is niet zeker"
Dit stond in de tijd... Ik vind niet dat je moet 'eisen' dat de prijzen aangepast worden als je reeds een contract hebt getekend!
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 15:55:48
Nogmaals: Ik heb nog niets getekend, en jawel, als zij 21% BTW aanrekenen terwijl ze daarvan maar 12% aangeven. Wet is er voor iedereen, niet alleen voor Horeca. Bovendien: wie gelooft dat nu dat zoiets het zwartwerk in de Horeca gaat verbeteren? Imho is 't 'n win-operatie alleen voor Horeca.
|
|
Mandy
10-4-2010
|
13-10-2009 16:24:49
Onze feestzaal heeft gezegd dat als dat zou gebeuren (van dat BTW tarief). Dat het voor ons niet zoveel verschil zou uitmaken. Want als het BTW tarief op de maaltijden zakt, gaat het BTW tarief op het drinken waarschijnlijk stijgen...
Dat hebben ze mij dus wijsgemaakt ;-)! Hoe het effectief zit allemaal weet ik natuurlijk niet.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 16:28:41
Mandy, no way! :)
België heeft drie BTW-tarieven, 6%, 12% en 21%, dus laat je niets wijsmaken hé! Of ze zouden al 'n vierde moeten invoeren maar dat is EEEEEEEEEERGGGGGGG onwaarschijnlijk, alleszins niet als die hoger zou liggen dan die 21%, dat pik je toch niet dat ze je zo voorliegen? (Ik ben boekhouder, dus geloof mij maar!)
|
|
Eva
10-7-2010
|
13-10-2009 16:39:08
wij hebben een offerte gekregen met prijs excl btw omdat er op dat moment sprake was dat het tarief ging veranderen, maar nog niet goedgekeurd was indien dit effectief word goedgekeurd zou ik zeker mijn stoute schoenen aantrekken en dit even aankaarten bij je zaal
@ mandy, je feestzaal liegt je voor horeca is zowel drank als eten dus niet logisch dat als de prijs voor hetene daalt het andere zou stijgen!
eva
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 16:42:35
@ Eva, nochtans is het zo, het zou enkel 'n verlaagd BTW-tarief zijn voor maaltijden/eten, niet voor de drank. Dat kan dus wel degelijk wel. Vergelijk het met supermarkt, daar betaal je "maar" 6% BTW voor je eieren, frisdrank, melk, brood, ... Voor de rest welke niet in deze groep valt, is het 21%, dus dat kan evengoed in de Horeca.
|
|
Veronik
27-9-2009
|
13-10-2009 17:30:49
Even voor alle duidelijkheid:
ben restaurantuitbater maar tevens bruidje ;-) Wij volgen alles wat betreft BTW-verlaging op de voet en zijn ook aangesloten bij federatie horeca. De BTW verlaging is tot nog toe niet goedgekeurd en ook voor onbepaalde tijd verworpen. Zijt maar zeker dat het niet voor direct zal zijn
|
|
Nathalie
17-7-2010
|
13-10-2009 19:28:10
Net op het nieuws geweest. Gaat in vanaf 1 januari 2010. MAAR zou geen prijsverlaging inhouden volgens de voorzitter van HORECA ... (weet al niet meer van wa). De horeca kan nu al amper overleven, dus het geld dient om meer winst voor hen op te brengen dus...
Schandalig! De gewone mens is weer de dupe.
|
|
Mandy
10-4-2010
|
13-10-2009 20:54:34
@ Kathleen, als ik me niet vergis zei mijn feestzaal dat als bijvoorbeeld de maaltijden nu aan 21%btw zitten, dat die dus enkel kunnen zakken (ja stijgen zo niet gaan hé, we kunnen maar tot 21 gaan). En dat het drinken dan bijvoorbeeld 6% is. Maar aangezien het eten dan zakt naar 12%, dat dan normaal het drinken stijgt van 6% naar 12%. Snap je het? (mijn uitleg is soms niet even duidelijk :-p)
Maar hij heeft ons ook gezegd dat de prijzen op eten en drinken voor ons niet kunnen stijgen, de prijzen staan vast tot eind 2010, enkel in het goede geval zou het nog een beetje kunnen zakken, maar dat hangt dan van de BTW af natuurlijk.
|
|
Kathleen
24-7-2010
|
13-10-2009 22:20:39
@Mandy, alcoholische dranken zijn 21%, waters 6%, lijkt me erg onwaarschijnlijk dat diene BTW zou stijgen daar het behoort tot primaire behoeftes of welke term ze dervoor gebruiken. Ook daarom dat al dat soort dingen 't laagste BTW-tarief hebben. Maar ja, ik snap je nu. Maar dan zal je 't wel weten tegen dan. Maar als die persoon van/voorzitter van HoReCa spreekt namens alle Horeca-uitbaters, dan zouden ze de prijzen dus niet aanpassen aan nieuwe BTW-tarieven. De logica ontgaat mij daarvan, maar goed...
|
|
veronique
13-9-2008
|
14-10-2009 11:28:43
Hey, ik volg de hele discussie niet zo omdat ik niet in Belgie woon, maar in Frankrijk is er ook een BTW-verlaging doorgevoerd op voeding en hier zijn bepaalde gerechten in restaurants iets goedkoper geworden, maar niet alles. Als de BTW-verlaging trouwens dient om de HORECA te steunen, is het logisch dat ze het voordeel niet doorrekenen aan de klant, want anders is het geen steun voor de horeca, toch? Enfin, ik ken niks van boekhouding en BTW. Wat ik mij afvroeg: onze zaal heeft de factuur opgestuurd en daar is alles, ook de flessen plat water, aan 21% gefactureerd (prijs zonder BTW: 4 euro!). Mogen ze dit dan wel? Ken jij daar als boekhouder iets van, Kathleen? De factuur is wel al betaald. Ik wil de horeca wel steunen, maar ze moeten ook niet overdrijven hé... Groetjes, Véro
|
|
tom
26-7-2008
|
14-10-2009 19:22:50
beste,
Van zodra eten of drank geserveerd word, rekend de fiscus 21 % btw --> er word een dienst geleverd . zowel opgebied van eten als drank. zelfs indien je traiteur of catering bedrijf enkel de glazen en services leverd word er gesproken van dienst verlening en daarvoor geld momenteel 21 % btw ( in een afhaal frituur betaal je bv maar 6 % btw) vanaf 2010 veranderd dit naar 12.5 % Dit is bedoelt als steun maatregel voor de HORECA. een gezond horeca ondernemer interpreteerd deze extra 9 % marge als volgt ; 3% kan in prijs verminderd worden naar de klant ( indien de grondstoffen in 2010 weer niet drastich gaan stijgen) 3 % voor aanwerving van extra personeel en 3 % om de marge te verhogen. je ziet dus echt grote kado's of kortingen worden er dus niet uitgedeeld.
|
|
tom
26-7-2008
|
14-10-2009 19:22:54
beste,
Van zodra eten of drank geserveerd word, rekend de fiscus 21 % btw --> er word een dienst geleverd . zowel opgebied van eten als drank. zelfs indien je traiteur of catering bedrijf enkel de glazen en services leverd word er gesproken van dienst verlening en daarvoor geld momenteel 21 % btw ( in een afhaal frituur betaal je bv maar 6 % btw) vanaf 2010 veranderd dit naar 12.5 % Dit is bedoelt als steun maatregel voor de HORECA. een gezond horeca ondernemer interpreteerd deze extra 9 % marge als volgt ; 3% kan in prijs verminderd worden naar de klant ( indien de grondstoffen in 2010 weer niet drastich gaan stijgen) 3 % voor aanwerving van extra personeel en 3 % om de marge te verhogen. je ziet dus echt grote kado's of kortingen worden er dus niet uitgedeeld.
|
|
tom
26-7-2008
|
14-10-2009 19:22:58
beste,
|
|
tom
26-7-2008
|
14-10-2009 19:23:13
beste,
|
|
LEEN
11-9-2010
|
27-10-2009 14:57:39
tenzij je bij de gelukkigen hoort wie zijn offerte gekregen heeft zonder BTW
|
|
Elly
31-7-2010
|
23-8-2010 11:32:10
Goede morgen,
Ik heb net zo'n problematiek gehad: offerte met prijzen menu incl. 21 % BTW ondertekend in 2009 en de factuur in 2010 vertrekt vanuit de prijs incl.21% en rekent dat ergens een bedrag aan 12 % BTW uit voor de fiscus. met andere woorden voert de feestzaal een nettoprijsverhoging door van 9 %, hetgeen tot een 5 € per persoon was.
Ik heb de factuur geprotesteerd, feestzaal het helemaal niet eens, zegt dat de BTW verlaging een maatregel voor een sector in nood is, en een verlaging nooit wordt doorgerekend aan de consument. Dat kan allemaal wel zijn, maar juridisch is die incorrect. BTW verlaging is initiëel om meer klanten te lokken middels een lagere prijs. Wij zijn eindverbruiker en betalen dus de BTW, niet de horeca!
Op onze factuur is het ook een kleine 1000 € die ik neit ga betalen. het overige van de factuur wel uiteraard want het feest was fantastisch en eht eten geweldig, dus helemaal geen klachten!
Wij zijn evenwel niet bereid 1000 € meer te betalen dan wettelijk/juridisch nodig.
Ik ben zelf juriste en heb alles nagecheckt met het BTW kantoor van de plaats van het huwelijk en zij zijn het 100% een smet onze zienswijze.
Het is maar een tip!
Groetjes,
Elly
|
|
|
|
Trouwen met zicht op zee!
in Oostende |
Beleef uw feest met zalen 138b!
in Harelbeke |
Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening
in Destelbergen |
Feesten in een uniek decor...
in Beveren |
Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven!
in Lokeren |
Uw feest ... onze zorg !
in Zegelsem-Brakel |
Catering with a heart
in Oudenaarde |
|