Terug naar overzicht
hé Katrien wij zijn bij een ander koppel moeten langsgaan voor de verloofdenpastorale. We wisten ook niet wat te verwachten, en keken hier niet echt naar uit Uiteindelijk wordt er dan wat besproken over wat voor jullie het huwelijk inhoud, waarom je voor de kerk wil trouwen. Jullie standpunt tegenover God e.d ... Wij hebben hier altijd heel eerlijk op geantwoord, en dit was niet altijd even christelijk getint. Maar uiteindelijk valt zoiets best mee hoor! Het hoort er gewoon bij hè. Groetjes
Hey Katrien, Wij hebben dit in januari ook gedaan, bij ons ging dit door in de abdij op zondag van 9u - 18u. Ik moet zeggen dat we er ons ook vragen bij stelden, maar uiteindelijk viel dit nog goed mee. Uiteraard kwamen ook de vragen zoals: wat betekent een goede christen zijn voor jullie, wat betekent het christelijk huwelijk voor jullie,... Waarom trouwen jullie voor de kerk, .. maar net zoals bij Katlijn was ons antwoord ook niet altijd heel christelijk getint hoor. Er waren ook zaken als hoe zie jij je partner, hoe ziet hij u, wie is goed in wat, hoe zie jij jezelf, ... viel uiteindelijk erg mee! groetjes!
Wij hebben dit niet gedaan! Is ook geen echte verplichting dacht ik of wel? Gwen
Ik ben er nog niet uit of we dit wel gaan doen. Dit is geen verplichting. Onze pastoor heeft gezegd voor de kerk is niks verplicht. En k heb ook eens een mail gestuurd naar de organisatoren van die avonden en kreeg ook als antwoord dat het niet verplicht is, maar dat de avonden er zijn om met andere koppels gedachten en zo uit te wisselen en mekaar eventueel raad te geven enz.wij wonen al vele jaren samen en hebben twee kinderen, dus ben k nie overtuigd of het voor ons wel interessant is.
Wij hebben dat ook 'moeten' doen. Ik zag er ook tegenop, maar het viel héél goed mee! De eerste avond was eigenlijk een soort kennismakingsavond (was bij een koppel thuis, samen met nog andere koppels) waarbij er werd gepraat over allerlei onderwerpen: waarom trouw je voor de kerk?, wat betekent je huwelijk?, wat doe je als er bep. problemen opduiken,... De tweede avond ging over de viering zelf: hoe de opbouw is e.d.