Nu Online
Momenteel zijn er 356 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Wettelijk stelsel

13-5-2010 17:20:29
Moet je als je trouwt volgens het wettelijk stelsel ook naar de notaris?

thx!
X

julie
28-5-2011
Meld misbruik

Reacties: 9 | Gelezen: 1714

Inge
26-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 17:50:31

nee zenne. dit gebeurt gewoon automatisch

Inge
26-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 17:50:46

nee zenne. dit gebeurt gewoon automatisch

cindy
19-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 18:09:52

Ik zou toch maar naar de notaris gaan want als je gewoon zonder contract trouwt is het gemeenschap van goederen, het wettelijk stelsel is wel een contract hoor!

Inge
26-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 18:18:03

je kan altijd vrijblijvend eens langsgaan bij de notaris. voor ons was het beter om geen huwelijkscontract te hebben en gewoon onder het wettelijk stelsel te trouwen.
dit betekent dat de dag dat je burgerlijk trouwt je onder dit stelsel valt:
eigen vermogen man / eigen vermogen vrouw / gemeenschappelijk vermogen.

julie
28-5-2011
 Meld misbruik13-5-2010 18:26:22

Wij hebben op de dag dat we ons huis kochten alles samen gegooit van onze rekeningen. Was ongeveer hetzelfde bedrag. Wij hebben geen aparte bezittingen meer. Is het dan ook nodig dat we nog iets laten optekenen? (al zou ik niet weten wat...)

Lieve
26-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 18:42:36

Wij doen dat ook niet, dan trouw je gewoon in gemeenschap van goederen. Als je al niks apart meer hebt, dan hoef je niet in scheiding van goederen te trouwen he. :)

marta
23-7-2011
 Meld misbruik13-5-2010 18:50:04

cindy: als je trouwt zonder contract, dan val je onder het wettelijk stelsel nl. eigen vermogen van de man, eigen vermogen van de vrouw en gemeenschappelijk vermogen. algehele gemeenschap van goederen moet je aanvragen bij de notaris maar dat komt in de praktijk zo goed als niet meer voor.
julie: de hint die ik kan geven is: als een van de twee partijen zelfstandige is of handelaar, neem je best scheiding van goederen voor latere schuldeisers. als een van de twee partijen voor het huwelijk vermogend is of reeds een eigen huis bezit, tenzij het de bedoeling is om later zoveel mogelijk aan de langst levende echtgenoot te geven en minder aan de kinderen ( het vruchtgebruik van de langst levende op de huisraad en gemeenschappelijke woning vergroten met het beschikbaar deel )
maar je kan inderdaad best langs gaan bij een notaris voor advies, ik denk dat dergelijk advies niet zo veel zal kosten.

Ellen
26-6-2010
 Meld misbruik13-5-2010 19:12:12

Hey Julie,
Die vraag is hier pas ook nog eens aan bod geweest. Mijn vriend en ik hebben al 4 jaar samen een huis gekocht (ieder de helft), hebben ook alles gemeenschappelijk gemaakt (rekeningen, hadden ongeveer evenveel spaargeld van vantevoren enzo). Wij hebben ondertussen ook een dochter van 2 en woonden al wettelijk samen. Wij dachten dus dat we daardoor niet naar de notaris moesten voor een huwelijkscontract. Nu waren we een tijdje geleden bij de bank voor een gesprek en die raadde ons aan om eens langs te gaan bij de notaris. Dit is vrijblijvend en kost dus geen geld voor een gesprek. Nu bleek dat een huwelijkscontract met keuzebeding heel interessant was. Omdat al hetgene voor je huwelijk eigen vermogen blijft en nooit in de gemeenschap kan gaan door gewoon te trouwen. Vroeger trouwden de meeste mensen eerst en kochten daarna een huis. Maar nu is het meestal andersom. Dus om alles in de gemeenschap te krijgen is dit nodig en hierdoor bespaar je ook een hoop geld, moest er één van ons beiden eerder dood gaan omdat je op dat deel minder moet betalen. Ook gaat dan niet dat deel direct naar kinderen, maar naar de overblijvende partner en die mag dan kiezen wat hij ermee doet uit één van die keuzemogelijkheden die in het contract staan. Is allemaal redelijk ingewikkeld, maar ik zou echt navraag doen als ik van jou was. Veel mensen hebben hier geen weet van, ook vrienden van ons zijn gewoon getrouwd zonder contract en hebben hier toch ook wel wat spijt van nu ze het horen van ons. Kost 307 euro maar voor ons de moeite waard.
groetjes ellen!

Evi
27-8-2011
 Meld misbruik14-5-2010 13:56:38

Gewoon voor het wettelijk stelsel moet je niet naar de notaris, maar als je al een eigendom samen hebt moet je dit laten inbrengen in de gemeenschap en is het dus wel nodig voor naar de notaris te gaan.

Hoe dan ook, een gesprek bij de notaris lijkt mij wel handig en zou ik toch doen, dan weet je direct waar het wettelijk stelsel voor staat en welke andere mogelijkheden er nog zijn.
Je kan je beter goed informeren, zodat je, moest er iets mislopen, niet voor onaangename verrassingen komt te staan.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...