Terug naar overzicht
Er moeten er idd twee op. Vierkante enveloppen zijn duurder omdat ze met de hand moeten verwerkt worden (adres kan niet gelezen worden omdat de 'richting' van de kaart niet bepaald kan worden of zo). Ik twijfelde nog over een kaartje met envelop van 12*12 onlangs, en probeerde het met 1 postzegel. Het keerde terug met de melding dat het 1.38 euro gefrankeerd moest zijn, dus 2 postzegels.Vergeet dus de afzender niet op je enveloppe te zetten achterop!
Twee, ben 100% zeker. Wij gebruiken op het werk (cartarosa) dikwijls het "vals vierkant" formaat 12x13cm en hier moet maar 1 postzegel op. Als het écht vierkant is moeten er 2 op.
Spring gewoon eens binnen in het postkantoor dan ben je zeker! Ook het gewicht van je kaart speelt een rol, hé (al moet die dan wel al net wat wegen, maar toch...). Wij hadden ook vierkante enveloppen en er moest zeker meer dan 1 postzegel op, maar ik weet niet meer precies hoeveel. Ze kleefden er in het postkantoor 'gepaste' postzegels op.
volgens mijn ma die op de post werkt, moeten er op een vierkante kaart twee postzegels, alle hoger tarief dan gewone enveloppes. Vandaar dat wij hiervoor niet kozen.
héél zeker 2, wij hadden vierkante kaartjes! zie ook http://www.post.be/site/nl/residential/letters-cards/send/national.html
2 postzegels. Vermits wij 250 kaartjes moesten sturen heb ik de maat van mijn uitnodigingen aangepast zodat er overal maar 1 postzegel op moest... Mijn drukker had mij daarvoor gewaarschuwd.
Voor de 2 gestandariseerde formaten moet er maar een postzegel op van nr. 1 Voor alle andere formaten moet er meer op. Dan zit je nog met je gewicht ook. Tot 100 gr is het nr. 2, tot 350 gr is het nr. 3, ... Verder zal ik maar niet gaan hé... Aangezien jouw uitnodiging echt wel een vierkant is val je sowieso uit het gestandariseerd formaat. Nu enkel nog zien naar het gewicht! ;)
dank u allemaal ... Dat wordt dus kleven ! gelukkig hebben we besloten om een deel rond te dragen (altans mijn ouders). Zo kunnen we wat postzegels besparen ;-) nog veel succes allemaal !