TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Ellen
30-7-2011
|
6-12-2010 16:46:42
Hey,
Iemand dat ik ken heeft de dichte vrienden en familie uitgenodigd voor het avondfeest.
Je kan eventueel ook eens een kleine drink geven thuis of aan de kerk, kan je zelf beslissen hoe duur je het maakt.
Het is jullie trouw en jullie beslissen wat je wil doen. Iedereen moet daar maar tevreden mee zijn!
|
|
joyce
30-4-2011
|
6-12-2010 16:51:12
hoi Elke,
ik kan me alleen maar aansluiten bij Ellen, trouwen moet je voor jezelf doen en niet voor 'de mensen' en 'wat zullen de mensen denken'.
ik kan me voorstellen dat je ze graag bij jullie ceremonie aanwezig hebt, dus stuur ze gewoon een aankondiging van jullie viering.
er is niks mee om in besloten kring te vieren!
wij geven ook geen avondfeest met diner voor 200 personen, hoewel dat zowel in mijn familie als mijn schoonfamilie tot nu toe wel werd gedaan. en niemand heeft er ons scheef voor bekeken, dus... doe wat je zelf wilt! jij moet genieten van die dag!
groetjes
Joyce
|
|
Eva
10-7-2010
|
6-12-2010 16:54:34
ik zou zeggen nodig hen uit voor de kerkelijke ceremonie
en doe na de ceremonie een cava bar aan de kerk, of een drankje in een cafeetje in de buurt, hou het dan ook heel luchtig op je uitnodiging
en uiteindelijk zullen je echte vrienden wel begrip hebben voor je keuze om dit in familiale kring te vieren
|
|
elke
|
6-12-2010 16:59:15
Hey
Alvast bedankt om te antwoorden!!
Een cava bar lijkt mij wel een goed idee, maar niet eenvoudig uitvoerbaar, want wat als het regent? We gaan niet trouwen in de zomer. En ook, er zijn wel wat heel kleine kindjes bij; niet makkelijk om die rustig te houden. Zucht...
|
|
Lien
6-8-2011
|
6-12-2010 17:14:48
Ik sluit me aan bij de anderen. Niet iedereen moet een (groot) feest geven en iedereen uitnodigen. Je houdt het zo klein of groot als je zelf wil. Als jouw vriendinnen horen dat je geen feest geeft, moeten ze zich ook niet afvragen waarom ze niet uitgenodigd zijn.
|
|
Evelien
9-7-2011
|
6-12-2010 17:17:07
Hey Elke, Ik zou toch gaan voor een laagdrempelige receptie. Kleine hapjes zoals olijfjes en kaas, desnoods vraag je aan vrienden of ze cake willen bakken ofzo! Fruitsap en goedkope schuimwijn erbij en je hebt een leuke receptie en geen klachten of schuine blikken achteraf! Ik denk dat mensen zich toch wat aan de kant geschoven gaan voelen als er helemaal "niets" is... Je trouwt voor jezelf en niet voor "de mensen", maar "de mensen" bestaan nog steeds na je trouw en gaan dat ook niet zo snel vergeten. Een klein parochiezaaltje, een paar lowbudget-hapjes en -drankjes. Dat geld haal je er zo wel uit! Als er geen receptie is, kunnen mensen ook niet feliciteren en geven ze dus ook niets.
|
|
ellen
14-4-2012
|
6-12-2010 18:03:55
Hey, Zelf ben ik vrij gelovig en zie geen graten in het enkel uitnodigen van jou vrienden naar de ceremonie. Zal dit wws ook doen voor de buren en... Ik vind de trouwbelofte uitspreken in aanwezigheid van vrienden en andere parochianen dan ook het belangrijkste en niet het feest op zich. Een glaasjes fruitsap, cave of druppelke geven na de viering is wel steeds aangenaam en hoeft echt niet veel te kosten. Dan kunnen jullie samen het glas heffen op een mooie toekomst! Dus doen zou ik zeggen Groetjes Ellen
|
|
Brenda
10-9-2011
|
6-12-2010 18:26:16
Gedachte 1 :
Misschien is het een fijn idee om een mooie tekst te schrijven en die mee te sturen met de aankondiging. In die tekst leg je uit dat jullie sparen voor een huis en dat er daarom geen huwelijksfeest is.
Je kan dan eventueel waar je nu woont voor de close vrienden een aparte 'drink' doen, die paar flessen cava en wat chips zullen er nog wel afkunnen veronderstel ik ?
Of anders schrijf je in die brief dat ze die receptie tegoed houden voor als jullie in je nieuwe huis zitten.
Gedachte 2 :
Wij geven zelf ook geen traditioneel feest dus ik snap je perfect, het is jullie dag dus moet het zoals jullie het willen. Maar je moet voor jezelf wel eerlijk zijn en je afvragen of je er de komende jaren geen spijt van zult hebben als je nu niks doet voor de close vrienden. Als mijn getuige nadien zelf ook trouwt dan zou ik het persoonlijk wel jammer vinden als ik er niet bij zou kunnen/mogen zijn. Schenk desnoods wat gluhwein buiten aan de kerk in plastic bekertjes als het putteke winter is. Het gaat bij echte vrienden niet om wàt er geserveerd wordt maar wel om het délen in een mooi moment.
veel succes met het nemen van een beslissing !
groetjes
brenda
|
|
Véronique
31-7-2009
|
6-12-2010 19:48:19
Ik sluit me ook aan met wat hierboven al is gezegd: zorg dat je geen spijt hebt dat je het zo erg kleinschalig hebt gehouden en dat je jouw vrienden weinig laat deelnemen in jullie 'grote dag'. Wij trouwden op een vrijdag en hadden op zondag een low-budget receptie voor de collega's met hun partners (+/- 60 personen), buren van mijn ouders, vriendinnen van het middelbaar,... Dat kostte echt niet veel, maar was wel héél leuk en gezellig! Wij hadden de refter van het dorpsschooltje afgehuurd (kinderen konden buiten op de speeltuigen) en gaven een receptie: cava / fruitsap, mini-pizza'tjes (uit Aldi), belegde mini sandwiches, boterkoekjes, kleine cocktailtomaatjes met mozarella, plaatcake (uit Makro),... Op de tafels stonden nog wat chipskes, nootjes, chocolaatjes,...
|
|
M.
18-6-2011
|
6-12-2010 19:52:44
Ik sluit me ook volledig aan bij de meningen van de rest. maar.......... Je kan vb na de kerkdienst iets kleins organiseren in een parochiezaaltje. Zo bepaal je zelf je budget ! Wat chips op tafel, je koopt vooraf een paar flessen drinken, en dan is het écht niet duur. Om de kindjes dan bezig te houden, maak een hoekje met een paar spelletjes, kleurplaten,.. Een parochiezaaltje kost zo'n 150 euro, en het drinken kan je in een groothandel ( vb macro, wijn enzo in aldi) aankopen . Zo is iedereen "tevreden" Je kan voor de (eventuele) decoratie hulp vragen aan je vrienden, dat zullen ze zelfs fijn vinden! Persoon x zorgt voor de versiering van de tafels, persoon Y zorgt ervoor dat de drankjes mooi staan, ... Je doet er natuurlijk mee wat je zelf wil hé!
|
|
eline
20-5-2011
|
6-12-2010 19:59:23
als jij intiem wilt trouwen vind ik dat je dat zeker moet doen
lekker gezellig met je dichte familie dit vieren moet zeker kunnen
als je het niet ziet zitten om een receptie te geven kan je hen inderdaad wel uitnodigen op de ceremonie en misschien een drink geven, eventueel zelfs achteraf
gewoon een glaasje schuimwijn en wat nootjes en hapjes
het is jouw dag en jouw trouw
je moet doen wat je zelf wilt
groetjes eline
|
|
Carolina
1-8-2009
|
6-12-2010 20:11:33
Ik zou toch iets doen hoor.
Wij hebben onlangs onze verjaardag gevierd 30 en 40 jaar. Hiervoor hebben we een zaaltje gehuurd en een frietkot laten komen. We hadden een dikke 100 man. Voor dat frietkot waren we 500 euro kwijt. Voor de drank en zaal ook nog zoiets. Voor dat geld zou ik het toch niet laten hoor. Als je ziet wat wij in geld voor 'nen verjaardag dan al' hebben terug gekregen... Hiervan was ons frietkot al betaald.
http://www.tsnackske.be/home.asp
groetjes, Carolina
|
|
jeff
27-8-2011
|
6-12-2010 21:23:13
Ik zou toch ook de mesnen een kleine receptie aanbieden hoor, als bedanking om er bij te zijn, zij hebben ook kosten voor u gedaan, de kapper, verplaatsing, een kleedjes....
|
|
kristien
17-9-2016
|
6-12-2010 22:32:09
vrienden van ons hadden een kleine 'receptie' met een dessertenwedstrijd... iedereen kon zich inschrijven voor de wedstrijd en mocht dan een dessert maken en zelf stemmen op 1. het mooiste dessert en 2. het lekkerste dessert en de winnaars kregen een kadomandje. Ze hadden dus geen kosten aan de 'hapjes' want die werden voorzien door hun vrienden. het enige waar ze geld aan uitgegeven hebben is aan de drank en dan de kadomandjes.
Misschien wel een leuke tip voor jou xxx
En ik zou ook gewoon een klein receptietje doen voor je vrienden
|
|
Kathleen
14-5-2010
|
7-12-2010 8:02:39
Aangezien jullie ook een kerkelijk huwelijk willen, zou ik jullie vrienden wel een uitnodiging om ze er bij te hebben. Nadien kan je dan met jullie dan met jullie dichtste familie iets gaan eten. Ten slotte is het jullie dag en hoeven de anderen er zich niet mee te moeien.
Wij zijn zelf alleen voor de wet getrouwd en hebben ook geen feest/receptie gegeven voor onze vrienden. Ze waren wel op de hoogte. We zijn met onze ouders en getuigen nadien eens lekker gaan eten in een chique restaurant.
Commentaar geven de mensen toch. Of je nu een feest geeft voor 200 genodigden of dat je het beperkt houdt. Voor iedereen goed doen kan je toch niet. Het bijzonderste is dat jullie van jullie dag genieten en al de rest hoeven jullie je niet aan te trekken.
Groetjes,
Kathleen
|
|
Katleen
24-9-2011
|
7-12-2010 8:48:22
Doen zoal jij het wil, maar zeker niet voor hen verzwijgen... Dat is erger dan gewoon eerlijk uitleggen waarom jullie voor een klein feest kiezen. Echte vriendinnen zullen dat zeker begrijpen. Ik zou ze wel uitnodigen voor jullie ceremonie, want wat is nu leuker dan een vriendin in haar trouwjurk zien. Dat zullen ze echt niet willen missen. En jullie zullen er ook van genieten dat jullie vrienden toch aanwezig zijn.
Misschien kan je wel een spetterend vrijgezellenfeest geven en hen allemaal uitnodigen! Of doe achteraf een trouwfuif in een goedkoop zaaltje met zelf gesmeerde broodjes en nodig ook de vrienden van je man uit. Dan hebben ze toch het plezier van een feest gehad en hoeven jullie er geen smak geld tegenaan te gooien. Als je tijdens die fuif ook nog je trouwjurk aandoet, heb je die twee keer gedragen en is die ook z'n geld wat meer waard geweest.
Zoals hierboven al gezegd, zou ik je vrienden er toch niet helemaal buiten laten. De belangrijkste dag van je leven deel je natuurlijk met je familie, maar vrienden fleuren die dag toch nog net iets meer op, denk ik.
Denk er nog eens goed over na, maar doe vooral wat JULLIE willen, niet wat zij willen!
Succes ermee!
|
|
Evelien
4-6-2011
|
7-12-2010 9:21:19
Ik zou jullie vrienden uitnodigen op de kerkelijke plechtigheid maar toch ook een kleine receptie organiseren zoals de meesten hierboven melden. Dit hoeft echt niet veel te kosten en het geeft jezelf de kans iedereen te bedanken voor jun komst en heeft je vrienden een gevoel van betrokkenheid bij de dag.
Vraag eens na hoeveel het kost een (parochie)zaaltje af te huren en voorzie zelf drank en knabbeltjes. Voor de kinderen kan je een speelhoekje voorzien zodat ze rustig kunnen bezighoudenn sommige zaaltjes hebben ook een kleine speeltuin voorzien.
Let erop dat je geen spijt hebt dat je jullie mooie dag niet hebt kunnen delen met de mensen die je aan het hart liggen.
|
|
Leontine
3-6-2011
|
7-12-2010 10:14:27
Je kan natuurlijk ook een Amerikaans feestje organiseren, waarbij iedereen zelf iets mee moet nemen. Als je uitlegt dat je
|
|
Leontine
3-6-2011
|
7-12-2010 10:16:56
hmm ging iets mis...
einde van het bericht was:
Als je uitlegt dan je financieel andere prioriteiten hebt, maar dat je ze geen feest wilt ontnemen zullen ze hier vast wel aan meewerken. De personen die niet mee willen werken, willen dus ook geen feestje... Wel iemand aanwijzen om het te coördineren, zodat iedereen niet hetzelfde meeneemt.
|
|
Stefanie
24-9-2011
|
7-12-2010 13:04:21
Zoals velen hier al zeggen zou ik hen zeker een uitnodiging sturen en als het vrienden zijn kun je hen toch uitleggen waarom je het liever intiem houdt. En anders waarom geen drink aan de kerk of nadien in een klein zaaltje of bij je thuis ofzo. Niets speciaals, maar je toont wel dat je aan hen dacht.
|
|
Sofie
7-5-2011
|
8-12-2010 9:58:18
Hallo Elke, Ook wij kiezen voor een intiem feest met dichte familie en vrienden (30 man met dessertbuffet en dans), ik begrijp zelfs niet hoe mensen aan 200 man kunnen geraken voor een feest :-) We zijn er zelf nog niet uit of we de tante's en nonkels (nog eens 30-40 man extra) nu al dan niet uitnodigen voor de ceremonie (enkel een burgerlijke) en een eventuele receptie. Het is altijd een beetje zoeken, maar ik denk inderdaad dat het allemaal niet zo duur hoeft te zijn als je denkt. Zo kan je mensen bij je thuis uitnodigen en enkele kleine hapjes voorzien. Omdat het echter wel vrij klein is bij ons thuis en we geen tuin hebben, overwegen we ook om een kleine zaal bij het stadhuis of een parochiezaal af te huren. Het hoeft echt allemaal niet groots te zijn en je echte vrienden zullen het ook wel begrijpen. Mijn zus had wel een heel groot trouwfeest omdat haar schoonfamilie welgesteld is, maar niet iedereen kan dat 'geluk' hebben hé. Het voornaamste is dat jij je gelukkig voelt op die dag, zonder zorgen over wat anderen zouden denken. Het is tenslotte jullie feest, niet dat van iemand anders. Groetjes en veel succes ermee, Sofie
|
|
elke
|
8-12-2010 18:57:31
hallo sofie,
ik vroeg mij iets af, waar doe je dan je feest als je voor zo'n klein aantal ook nog dans voorziet? Is dat dan in een echte feestzaal met dj en al?
|
|
Sofie
7-5-2011
|
9-12-2010 10:59:35
Hallo Elke, Wij hebben inderdaad even moeten zoeken naar een zaal die zoiets wou doen voor een "klein" gezelschap, maar zijn uiteindelijk uitgekomen in Zone21 in Leuven. Een hele leuke, moderne zaal, niet té groot maar groot genoeg, met voorzieningen om te dansen (ze houden er ook salsa-avonden). We doen het dus inderdaad met een DJ, alles erop en eraan :-) Als je meer info wil, mag je't altijd vragen. Veel succes met de verdere voorbereidingen (ik ben ook nog volop bezig), Sofie
|
|
robina
|
9-12-2010 14:35:13
vergeet niet dat de mensen die je uitnodigd op een receptietje o.i.d. allemaal met een cadeautje af komen. Als je als cadeautip een klein envelopje op je uitnodiging zet snapt iedereen dat wel. Met dat geld kun je de kosten ook prima drukken!
|
|
|
|
Jouw droomhuwelijk, jouw perfecte trouwkaart.
in Deurne |
Alles voor uw huwelijk van A tot Z op 1 adres!
in Merksem |
Toffe kaarten, die hartjes raken
in Herentals |
Originele trouwkaarten van CartaRosa
in Brasschaat |
Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires
in torhout |
|