Nu Online
Momenteel zijn er 328 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

kosten trouwfeest

20-1-2011 12:22:54
Hallo medebruidjes,

We zijn volop bezig met de organisatie van onze trouwfeest. Er komt dus ook heel wat rekenen bij, aangezien we een groot deel zelf betalen. Nu hoor ik van veel mensen in de omgeving dat het trouwfeest op zich zich zelf wel terugbetaald en dat de grote kosten eigenlijk alle andere zaken zijn (jurk, ringen, vervoer, ...). Met de cadeaus die we gaan ontvangen, zou het grootste deel van de kosten van de trouwfeest gedekt zijn, volgens een aantal mensen in de omgeving ...
Klopt dit, denken jullie ?

Hilde
23-6-2011
Meld misbruik

Reacties: 21 | Gelezen: 2071

kelly
23-6-2012
 Meld misbruik20-1-2011 12:28:18

Hallo,
Ik zou hier toch zeker niet op rekenen. Het is beter te voorzien dat je het geld eerst zelf bij elkaar hebt, zo kom je niet voor onaangename verassingen te staan. Je kan misschien eens vergelijken wat jij meestal geeft aan iemand die trouwt, en hoeveel je feest per persoon kost.
Groetjes, kelly

Claudia
12-8-2011
 Meld misbruik20-1-2011 12:37:12

Wij hadden ook het gedacht om een klein trouwfeest te houden. Nu hebben we toch beslist om het iets groter te doen dan verwacht en ons trouwfeest zou ongeveer komen op een goede 12000 euro en dit terwijl onze ouders onze kledij al betalen. Het feest op zich, waaronder zaal, receptie, heel de avond drinken, avondhapje, dj, ... is bij ons toch ook al berekend op een grote 5000 euro. Het zou geweldig zijn als je dat krijgt als geldcadeau maar ik zou er niet op rekenen!

Liselotte
25-6-2011
 Meld misbruik20-1-2011 12:37:15

Ik zou er ook niet op rekenen, hoor!
Je kan dat nooit weten, en stel u voor dat je met schulden door u trouw!

Kijk naar wat jullie kunnen betalen en probeer daar niet over te gaan. Krijg je alles terugbetaald door de cadeau, dan is dat mooi meegenomen, maar pas echt op als jullie ovr je budget gaan!

Melodie
4-6-2011
 Meld misbruik20-1-2011 13:05:09

Hey,

wij zorgen er inderdaad ook voor dat we alles op voorhand bij elkaar gespaard hebben. Hebben we voor iets niet gespaard, dan komt het er ook niet. Achteraf zal je blij zijn. Dan zijn er zoveel andere leuke dingen die je met die centjes kan doen ;-) En duiken er hier en daar onverwachte meerkosten op, dan kan je dat nog altijd aan hand hiervan oplossen.

Niet leuk hé, zo'n budgettering maken en nog minder leuk om ervoor te sparen :-) 

Rieke
5-2-2011
 Meld misbruik20-1-2011 13:24:53

Ik vind wel dat je niet bang moet zijn om te rekenen dat de mensen zoiezo iets geven. Je zou moeten zot zijn om te trouwen met het idee dat je alles wel zelf zult betalen.
Zorg er gewoon voor dat je niks overschat, en in the worst case bereid bent veel spaarcentjes op te offeren.

Wat de kostprijs betreft, je kunt zeer moeilijk vergelijken met anderen, want uiteindelijk is het afhankelijk van hoeveel mensen je uitnodigd. Hoe meer volk hoe duurder, maar hoe meer centjes je krijgt.

Ik reken erop dat de helft van mijn feest betaald wordt.
Van vrienden hoor ik vaak dat hun volledig trouwfeest werd terugbetaald met de cadeaus, maar dat vind ik overschatting !

Evelien
2-4-2011
 Meld misbruik20-1-2011 13:34:35

als je een klassiek avondfeest geeft, denk je dat je rond de 75 euro per persoon moet rekenen. Ik geef persoonlijk meestal 50 euro cadeau, dus ik denk dat het inderdaad wel wat overschat is om te zeggen dat je alles gaat terugkrijgen.

Alles hangt natuurlijk af van welke formule je kiest en hoe gul de genodigden zijn.

Cindy
5-5-2012
 Meld misbruik20-1-2011 14:12:41

Bij ons ook een beetje hetzelfde verhaal. Wij moeten voor alles zelf betalen en zitten nu al aan een raming van €10000 alles in. Wij vragen ook centjes als cadeau, maar gaan dit dan gebruiken voor andere dingen. Mogelijk een reisje. Wij gaan er dus ook voor zorgen dat we alles kunnen betalen met spaarcentjes. Wat ik wel heb gedaan in mijn budgetplanning is serieus doorgerekend in alles en nu kijk ik waar het eventueel goedkoper kan. Een voorbeeld: voor mijn trouwjurk en schoenen heb ik €1000 opgezet maar ik kijk nu al uit naar outletstores waar ze al vaak vanaf €200 kleedjes verkopen. Als ik daar dan een kleedje vindt van zeg maar €500 dan heb ik toch ook al gewonnen. Videograaf heb ik ook €1000 gerekend maar ik heb iemand gevonden op internet die al vanaf €500 werkt (heb al werk van hem gezien en doet dit zeer goed). Dus als er dan hier of daar iets bijkomt heb ik daar wat marge ingebouwd. Veel succes nog! En laat de centjes niet teveel stress meebrengen hé, ook nog een beetje genieten zulle!

Aurelie
13-5-2011
 Meld misbruik20-1-2011 14:22:23

Alles mooi op voorhand plannen en uitstippen is altijd goed. Ik weet bv. hoeveel ik krijg van mijn ma, mijn pa, mijn grootouders, en toch hou ik er geen rekening mee.
We hebben gezegd dat we alles zelf bekostigen en dat moet lukken ook!

Reken maar niet op wat je de avond zelf krijg, ik heb nog van bruidjes gehoord dat sommige mensen zonder schaamte 25€ à € 50 geven (mijn excuses aan Evelien). De beleefdheid zorgt ervoor dat je een stuk teruggeeft aan het koppel wat zij voor u hebben betaald. Voor een koppel is dat gemiddeld 100 à € 125 maar natuurlijk dekt dit niet je volledige kost ...

Er zal héél wat gedekt zijn door de giften, maar zeker niet alles! Bereid je dus maar voor

Wij hebben gerekend op een kost van het feest van +- 5500 €, waarvan € 1300 door mijn moeder, € +- 1000 door mijn vader, € 500 door mijn grootouders, dat is voor ons nog maar "+-3000€" en dat komt zo goed als perfect overeen met het vakantiegeld dat hij krijgt in die periode. Met mijn vakantiegeld gaan we dan effectief op reis! En met het geld dat we krijgen van de gasten, zetten wij opzij voor ons huisje
Of zoiets

Fredie
26-6-2010
 Meld misbruik20-1-2011 15:01:08

Hey,

Wie jou zoiets verteld heeft, heeft nog nooit een trouwfeest all-in georganiseerd ; een trouwFUIF misschien maar toch zeker geen avondfeest met diner. Even serieus : stel dat je feest per gast op 80 € komt, denk je dat veel koppels dan 160 € zullen geven ? Ik hoop het en wens het jullie van harte maar zo gaat dat meestal niet.
Het klopt helemaal niet dat het grootste deel zou worden terugbetaald door de gasten. (Is dat trouwens de bedoeling ?) Zelfs al zijn sommigen bijzonder gul, 200 € of zelfs 300 €, ontvang je echt niet van 5 gasten op het hele feest, hoor ! Koppels geven overwegend 100 € maar anderen soms ook 100 € voor 4 personen ! Dus in jouw plaats zou ik helemaal niet rekenen op hoeveel je aan cadeaugeld zal ontvangen. Mensen geven misschien wat ze kunnen missen maar in de eerste plaats geven ze nog altijd wat ze willen geven.
Op dit forum verschenen in het verleden al heelwat topics hieromtrent. Lees ze even en je zal zien : 100 € is "een gemiddelde" per koppel maar daarom nog geen constante.
Het is niet om je te ontmoedigen maar het is nu eenmaal vaak zo. De crisis zal daar wellicht ook niet vreemd aan zijn...

heidi

Meld misbruik20-1-2011 15:34:25

reken hier echter niet op, ons avondfeest kwam op 85euro per persoon, dit is dus 170euro per koppel, terwijl we van vele koppels 50euro (en soms zelf minder geven), wij hebben van degene wat we wisten wat ze gaven opgeschreven en stappen deze in het huwelijksbootje moeten ze niet meer verwachten... wij hebben onze volledige trouw zelf betaald (25000euro), verwacht niet teveel van de omslagen, het kan enorm tegenvallen...

Martine
3-9-2011
 Meld misbruik20-1-2011 15:45:58

Ik denk ook niet dat je er vanuit mag gaan dat een feest zichzelf terugbetaald. Een diner kost gemakkelijk 70 euro pp (all-in). Dat ga je zeker niet van iedereen krijgen.
Bovendien vind ik ook niet dat je dat mag verwachten. Voor een koppel zou dat willen zeggen dat ze 140 euro zouden moeten geven. Dat is veel geld en niet voor iedereen even evident. Hoe graag je het huwende koppel ook hebt/ziet...

Lilabluestar
14-7-2012
 Meld misbruik20-1-2011 19:02:58

Persoonlijk vind ik het vreselijk dat er hier soms gesuggereerd wordt dat een koppel toch wel zeker 100 euro zou moeten geven. Je nodigt ze toch enkel uit wanneer je ze er ook echt graag bij wilt? En dan wil je dus toch wel voor hen betalen? Wanneer mijn vriend en ik worden uitgenodigd op een bruiloft geven we per koppel altijd 50 euro, of het nu le grand chic is of een eenvoudig dansfeest. Want de een kan nu eenmaal meer uitgeven dan de ander. Daarnaast geef je dan niet alleen een envelopje, maar ga je ook vaak voor nette kleren kijken, ga je naar de kapper... Als je dan een aantal bruiloften per jaar hebt dan wordt het een aardig dure bedoening!
Wij trouwen volgend jaar en hebben ook geen gigantisch budget. Toch willen we er graag veel mensen bij. Dan zal bij ons jammer genoeg geen diner zijn. Ik verwacht zelf ook zeker niet meer geld van onze gasten. We zullen wel zien wat het geeft. We nodigen hen uit omdat we hen graag zien!

Sofie
2-7-2011
 Meld misbruik20-1-2011 19:24:37

@Lilabluestar: Soms kan het ook zijn dat er mensen op je feest komen die je hebt uitgenodigd omdat je er niet vantussen kan. Als ik eerlijk ben, hoop ik toch ook dat die niet zomaar voor niks komen!
Bij mij persoonlijk, maar dat is maar hoe ik het zie, als ik geen financiële ruimte heb om het huwelijkspaar een 'deftige' cadeau te geven... dan ga ik gewoon ook niet naar dat feest! Ik vind dat een beetje elementaire beleefdheid, het ABC.
Maar ik denk dat het zeer optimistisch is om te denken dat je je feest kunt financieren met de geldcadeau's. Er zijn ALTIJD mensen die graag een fleske champagne geven of met bloemekes toekomen. En die zal ik met veel plezier ook aannemen... .

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik20-1-2011 20:08:36

Heyhey,

Ik denk dat het er voornamelijk van af hangt hoe duur je je feest maakt en wat de gebruikelijke geschenken zijn die in jullie families/vriendenkringen worden gegeven. Als je goed uitkijkt en prijzen vergelijkt, is een mooi trouwfeest zeker mogelijk zonder er een financiële kater aan over te houden en als er bovendien leuke geldbedragen worden gegeven als cadeau kan het wel eens zijn dat jullie trouwfeest inderdaad op een "nuloperatie" uitkomt.

Ik persoonlijk zou hier evenwel voorzichtig mee zijn om teleurstellingen achteraf te vermijden.

In ons geval zal ons trouwfeest bijvoorbeeld om en bij de 20.000 EUR kosten (zonder huwelijksreis). Ongeveer de helft hiervan wordt door onze ouders betaald (zijn we hen superdankbaar voor want zonder hen was het gewoon niet mogelijk om al onze dromen waar te maken!). We moeten dus zelf een dikke 10.000 EUR betalen. Veel geld maar we zouden ons trouwfeest niet anders willen dan hoe we het nu gepland hebben. We willen speciale accenten die "ons" typeren als koppel en we willen onszelf, onze familie & vrienden echt de tijd van hun leven bezorgen! In ons geval kost dat nu eenmaal redelijk wat centjes. Wij hebben ongeveer 110 gasten maar maken ons écht niet de illusie dat die bijna 100 EUR per persoon gaan geven. Enkelen gaan dit misschien wel doen (vb meter, peter, opa's & oma's) maar de overgrote meerderheid hoogstwaarschijnlijk niet (vrienden die vb kindjes hebben/huisje aan het bouwen zijn of gewoon mensen die niet zulke grote bedragen willen/kunnen geven, waarvoor uiteraard alle begrip!). Wij houden dus geen rekening met de cadeaus die we zullen ontvangen in ons budget-plan. We hopen natuurlijk wel dat we van onze gasten een leuk zakcentje voor op onze huwelijksreis meekrijgen zodat ons spaarvarkentje niet nog meer afziet dan het nu al doet :)

Denk dus dat het er een beetje van af hangt van wat voor soort feest jullie willen en of je vrienden/familie "royaal doneren" :)

Liefs,

Nathalie

ellen
14-4-2012
 Meld misbruik20-1-2011 20:17:27

Hey,

Zelf geef ik meestal 100 euro (als koppel), maar ergens is dat wel heel veel geld als student met 25 euro zakgeld per week. Verder verwacht ik dat zelf niet echt van mensen dat ze veel geven (echt hun aanwezigheid doet me veel meer deugt, dit zonder sociaalwenselijk te antwoorden). Als je met die intentie mensen uitnodigt (alé mijn idee hé) dan geef je beter geen groot feest, maar dat is dan weer mijn gevoel van elementaire beleefdheid. Het is niet omdat mijn vb beste vriendin een diner van 150 euro per persoon kan en wil betalen dat je hierin moet mé gaan. Als ik naar een trouw met barbecau ga geef ik evenveel dan naar een supper duur feest. Maar is iedereen zijn persoonlijke keuze.

Groetjes Ellen

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik20-1-2011 21:18:31

Dan ben ik waarschijnlijk de uitzondering, want wij hadden op het einde van de rit +/- 14000 euro uitgegeven (aan alles: het feest, maar ook kledij, vervoer, drukwerk, bloemen, fotograaf,...) en wij hebben ALLES teruggekregen in geldcadeaus! Wij hadden zelfs nog een kleine 1000 euro over... en hebben dan nog heel wat bloemen, geschenkmanden en andere cadeaus gekregen. Dus jawel, bij ons was het weldegelijk een nul-operatie...
Wij hadden wel bedragen die héél ver uit elkaar lagen... Van €25 per koppel tot wel €500 per koppel en zelfs meer... Dus ja... Veel hangt ook wel af van wat je zelf geeft als je naar een feest gaat, hoor! Als je zelf niet veel geeft, zal je ook niet al te veel moeten terug verwachten van die mensen, denk ik dan... Waarmee ik absoluut geen steen wil werpen naar anderen!

Evelien
9-7-2011
 Meld misbruik21-1-2011 9:01:30

Ik denk dat je een beetje moet inschatten wat voor volk je hebt.
Ik ken iemand die zijn gastenlijst baseerde op hoeveel de mensen zouden geven. Dat vind ik persoonlijk echt wel erg! Als ik trouw wil ik mensen om mij heen waar ik van hou, dus van mij hoeven ze ook niet mijn feest terug te betalen haha!
Maar je kan vast wel een beetje inschatten hoe rijk mensen zijn en hoe belangrijk je zelf voor hen bent: bv. als je peter nu net een hele rijke man is ofzo, kan je wel wat van hem verwachten, niet? Enfin, zo denk ik dan :)

Annelies
2-10-2010
 Meld misbruik21-1-2011 11:59:37

Verwacht er niet te veel van. Een menu kost al rap € 70 pp, mensen geven gemiddeld € 50 pp. De receptie komt op € 25 pp, mensen geven € 12,5 pp. Met uitzonderingen naar beneden en naar boven. Gelukkig hebben onze ouders het eten van hun vrienden zelf betaald. Zo zijn wij er aan uitgekomen voor het eten.
Ik ben blij dat wij van de eerste zijn in onze families en vriendenkring die getrouwd zijn, onze ogen zijn echt open gegaan. En van wie je het minst verwacht, zul je het meest verschieten. Onze tijd komt nog ....

Steven
30-4-2011
 Meld misbruik21-1-2011 12:50:33

Je moet zelf zien wat je wil uitgeven aan je trouwfeest, wij hadden een budget van 5000 euro voorzien en inderdaad dan is het geen groot feest, maar voor ons is het belangrijkste dat we ons amuseren die dag. We zijn blij als onze vrienden en familie mee komen vieren. Tof dat ze iets geven, maar daarvoor geef je uiteindelijk geen trouwfeest. .

Groetjes
An

Hilde
23-6-2011
 Meld misbruik21-1-2011 13:23:02

Bedankt voor jullie reacties !! we hebben alles mooi ingecalculeerd hoor, maar ik wou toch jullie mening eens horen :)
En waarschijnlijk gaan we opteren voor een BBQ en uitgebreid dessertenbuffet, en geen klassiek 5 gangen-menu. Ik vind het vooral belangrijk dat de mensen zich amuseren, en kunnen terugblikken op een toffe dag met veel ambiance !!

Kelly
11-7-2011
 Meld misbruik21-1-2011 22:38:22

nog een tip, zorg dat je uitnodiging er chic uitziet.
Dan hebben de mensen meestal al een idee hoe je bruiloft er gaat uitzien en natuurlijk hangt ook veel af van de zaal waar je trouwt.

Als je in een parochiezaal met catering werkt, gaan de mensen bijna sowieso minder geven, en geraak je beter uit de kosten.

Als je een zaak neemt met een beetje prestige, dus een "naam" gaan de mensen meestal meer geven.

Als ik naar een trouw ga, kijk ik hier vooral naar. Meestal geven we 150 eur , maar heb dit al eens gegeven voor een feest, eigenlijk dansfeest, en was daarna toch wel teleurgesteld, omdat we zelfs nog niet eens iets fatsoenlijk te eten hadden gekregen.

Maar zou er ni vanuit gaan daje zo gemakkelijk uit de kosten geraakt.

Bij ons komen we op een raming van 28000 eur, alles inclu, met huwelijksreis, waar we zelf 23.000 eur van betalen. We hebben 180 genodigden en ga ervan uit ongeveer 30eur per persoon te krijgen.
groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...