TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Nathalie
17-9-2011
|
29-3-2011 9:12:23
Hoi Jill, Tegen de tijd dat wij trouwen, zijn we anderhalf jaar verloofd (zoiets zoals jij dan). Wij zijn zodra we een datum hadden naar de gemeente gegaan. Bij ons hebben ze dat informeel vastgelegd en was dat geen probleem. Normaalgezien is het pas 6 maanden voor je trouwt (de ondertrouw) dat je die officieel kan aangeven. Maar sommige gemeentes doen dat wel al, zoals bij ons. Ik kon zelfs het uur en alles kiezen. Gewoon doen en gaan vragen. Hoe vroeger je dat weet, hoe vroeger je naar een zaal en zo kunt gaan zoeken. Veel plezier ermee!
|
|
Chantal
16-6-2012
|
29-3-2011 9:13:25
Hoi
Dit hangt af van gemeente tot gemeente. Wij konden bijvoorbeeld ook nu al (=1,5jaar op voorhand) de datum + uur bij de gemeente vastleggen. Maximum 6 maanden voor den trouw moeten we dan nog een afspraak vastleggen voor 'den ondertrouw' waar we een papiertje moeten invullen met alle belangrijke gegevens (geboortedatum, wie de getuigen zijn, ik moet mijn geboorteakte uit Nederland meebrengen, ...).
Maar heb hier ook al gelezen dat sommige gemeentes nog geen data en uren vastleggen tot een jaar op voorhand, of sommige leggen wel de datum vast, maar het uur wordt bepaald door de hoeveelste aanvraag je bent voor die dag (als je eerst bent trouw je om 8.30u, de tweede om 9.00u ....). Dus ik zou zeker en vast al eens navragen bij jullie gemeente hoe het daar juist werkt!
Ik heb bij mijn voorbereidingen al gemerkt dat je beter overal te vroeg bij bent, dan te laat. Bijvoorbeeld naar het zoeken van een feestzaal, ceremoniewagen(s), fotograaf, DJ, ... zou ik niet te lang wachten want velen zijn nu al volop boekingen aan het binnenkrijgen voor 2012. Mijn motto is: wat geregeld is, is geregeld en daar moet ik dan niet meer om stressen :D!
Lieve groetjes
Chantal
|
|
ruth
5-8-2011
|
29-3-2011 9:22:18
In de grote steden houden ze zich echt wel aan de 6 maand en 14 dagen op voorhand, maar in de kleinere gemeentes is het schijnt geen enkel probleem om idd vroeger het uur en de dag gaan vastleggen... succes!
|
|
jill
30-6-2012
|
29-3-2011 9:44:58
oke super da stelt me een beetje gerust ik woon in balen een kleine gemeente dus hopelijk vormt het geen probleem, want 6 maanden is toch maar kort om dan de rest nog te kunnen regelen he!
groetjes
|
|
Laura
30-6-2012
|
29-3-2011 10:04:50
Hey Jill,
Mijn vriend en ik trouwen ook op 30 juni 2012 in Ham, dat is niet zover van Balen denk ik.
Wij hebben onze datum vorige november al kunnen vastleggen. Dat was wel fijn want nu waren we de eerste en konden we elk uur nog kiezen. Ons gemeentehuis zou ons ook bellen zodra het 6maanden voor de trouw is en dan kunnen we de officiele papieren gaan tekenen.
Veel succes met verdere voorbereidingen.
Groetjes
|
|
Claudia
26-5-2012
|
29-3-2011 10:25:41
Wij zijn verloofd vanaf 26/12 en trouwen 26/05/2012. Onze datum en uur op het gemeentehuis in Zoutleeuw liggen al vast sinds januari. En een aantal weken voor de datum nemen zij terug contact met ons op om alle documenten enz in orde te maken. Veel succes nog Claudia
|
|
Ellen
3-9-2011
|
29-3-2011 12:32:05
Ik woon ook in een kleine gemeente, maar we konden absoluut niet vroeger dan 6 maanden de datum vastleggen.
In feite is dit vroeg genoeg hoort. Als je precies 6 maanden op voorhand gaat, kan er nog niemand voor geweest zijn hé.
Te vroeg vastleggen is ook niet goed want ik heb ondertussen al 2 keer moeten terugbellen om het uur te veranderen. Onze dagplanning bleef maar wijzigen.
Gelukkig zijn we er eindelijk uit!
Veel succes,
Groetjes Ellen
|
|
jill
30-6-2012
|
29-3-2011 13:18:31
ja maar je moet toch weten wanneer je de traiteur kan laten komen en de dj en zaal kan regelen,voor het zelfde geld regel je alles en kan je die dag toch niet trouwen omdat ze al vol staan, daar heb ik wel een beetje bang voor :)
|
|
Lilabluestar
14-7-2012
|
29-3-2011 14:44:07
Ik zou er voor alle zekerheid toch eens achter vragen op je gemeente. Wij trouwen op 14 juli 2012 en ik belde in februari naar de gemeente (enfin, 'stad' Genk) en toen konden wij zelfs nog maar uit drie uren kiezen, al de rest was al volgeboekt! Dus je kan er beter te vroeg (dan weet je ook vanaf wanneer het wel gaat) dan te laat bij zijn. Groetjes!
|
|
Sonja
12-5-2012
|
30-3-2011 7:04:52
Bij ons hier in Haacht kan dat maar pas een jaar vooraf, dus nog even wachten.
Wij hebben wel al vorig jaar de zaal vast gelegd, de fotograaf en DJ zijn ook reeds in orde.
Groetjes,
Sonja
|
|
veronique
30-6-2012
|
30-3-2011 20:32:47
Dag Jill,
wij trouwen dezelfde dag als jullie, en ik ben een maand geleden ook onze dag en uur gaan vast leggen. Wij trouwen in Wortegem
Er zou maar toevallig eens iemand anders moeten voor zijn die hetzelfde uur wil trouwen dan is onze planning helemaal verstoord!!
groetjes
veronique
|
|
jill
30-6-2012
|
31-3-2011 8:27:46
@veronique, ja daarom wij willen perse in de namiddag voor de wet trouwen en het zou zeer vervelend zijn moest da niet gaan :) dan moeten we het heel anders gaan aanpakken.
vanavond kan ik naar de gemeente gaan en dan weet ik het meteen. Fingers crossed! grtjs
|
|
veronique
30-6-2012
|
2-4-2011 14:57:17
En Jill, ben je bij de gemeente geweest?
Wij gingen eerst om 14 u trouwen, en die op de gemeente zei grof weg dat we beter in de voormiddag konden trouwen, anders moest zij werken in de namiddag, en konden ze niets meer doen!!! toen ik zei dat we enkel voor de wet gingen trouwen zei ze ongegeneerd dat we dan nog beter de vrijdag konden trouwen.
Ik viel bijna omver!
Nemen nu toch de voormiddag, maar wel omdat het voor ons beter past, we trouwen enkel voor de wet.
groetjes
|
|
jill
30-6-2012
|
3-4-2011 12:07:50
Hoi we zijn idd naar de gemeente geweest. Ze konden het nog niet officieel vastleggen pas in september. Ze heeft het wel genoteerd in haar eigen agenda en die neemt ze altijd over, er stond nog niemand op voor die datum dus normaal zou het geen probleem mogen vormen.
Het spijtige is dat het op zaterdag ten laatste om 11.30 wordt gedaan. maar we wllen die dag wel houden omdat het voor de collega's enzo makkelijker is op een zaterdag, anders kan toch niet iedereen komen. Dus september gaan we meteen naar de gemeente om het officieel vast te leggen en hopelijk kan het dan doorgaan want we hebben zo goed als de zaal vastgelegd en de dj staat ook al vast.
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|