Nu Online
Momenteel zijn er 305 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

schoonouders

2-4-2011 21:11:18
beste bruidjes

miss kent er van iemand van jullie dit probleem,
mijn ouders betalen een heel groot stuk van ons huwelijk en wij
maar mijn vriend zijn ouders willen niks betalen!!
ok ze zijn het niet verplicht maar wat mij stoort is dat mijn moeder zoveel doet en zoveel geld erin stopt maar dat mijn schoonouders wel mee met de eer gaan lopen;ook al hebben ze er niks geld erin gestoken.
en dat vreet aan mij. ik wou eerst op de uitnodingen alleen mijn ouders zetten maar mijn moeder wilt dat niet voor ruzie te vermijden. weten jullie soms wat ik kan doen om ons mama extra in de kijker te zetten zonder dat het te grof is tegenover mijn schoonouders?

nathalie
12-5-2012
Meld misbruik

Reacties: 20 | Gelezen: 1093

liesbeth
6-8-2011
 Meld misbruik2-4-2011 21:58:52

het is natuurlijk echt wel niet eerlijk tov jouw ouders die alles betalen hé, je kan op de aankondigingen van jullie huwelijk zetten: delen in de vreugde: en de namen van beide ouders en op de uitnodigingen voor het feest zelf, mr & mevr ... nodigen u uit op het huwelijk van jullie naam dan... Ik weet het ook niet goed... want je wil wss ook wel geen ruzie met je schoonouders krijgen...
succes!

Celesta
22-10-2011
 Meld misbruik2-4-2011 23:16:16

je zou ook in het gastenboek een klein dankwoordje kunnen plaatsen...
iets in de aard van met dank aan al onze gasten en natuurlijk ook aan onze sponsers mr. & mevr. ... om van deze dag een spetterend feest te maken!

funfoto

Meld misbruik3-4-2011 8:07:40

jeff
27-8-2011
 Meld misbruik3-4-2011 8:41:00

Het idee van Celesta vind ik super goe!
Je kan het v ertellen aan je vrienden ook, ze zullen het wel doorvertellen hahahahh

Neen alle gekheid op een stokje, is niet makkelijk, maar vooral je partner mag hier de dupe niet van zijn, hij kan niet boeten voor zijn ouders; ze zouden van mij toch totaal geen inspraak hebben en de nodige details die ze "moeten" weten maar op het laatste moment medegedeeld worden.

Wij hebben ervoor gekozen, zelf te sponsoren, en zo is alles naar onze goesting! geen moeials!

Dorine

Meld misbruik3-4-2011 8:42:58

Grof!!! niet kunnen of niet willen, dat is iets wat jullie zelf wel zullen weten en wat een ander eigenlijk niet aangaat. Het kan ook om eerlijkheid gaan tegenover (misschien) wel andere kinderen.
Ikzelf heb ook veel meer tijd, en geld, in het huwelijk van mijn dochter gestoken dan haar schoonmoeder. Bij de zoon was dat heel wat minder (niet op gebied van geld), kortom, echt (zoals vroeger?) alles verliep meer langs de kant van de bruid. Dat was mij dan ook wel heel duidelijk gemaakt door de bruid haar moeder. Wist direct mijn plaats (aan de zijlijn)
Bedankingen waren voor alletwee gelijk, bij de één na het huwelijk, bij de ander op het feest.
Maar geloof mij, je mama zal het zeker wel weten dat jullie haar heel dankbaar zullen zijn. Je kan ook nadien nog een extra attentie geven, zonder dat de ander dat moet weten.
Doemdenken dat deze situatie op jullie relatie zal wegen, amaai, stoor jullie daar niet aan. Anders leefden wij hier al 31 jaar in ruzie.

Elke
9-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 9:09:42

Ik herken het wel een beetje... niet zozeer wat het financiele plaatje betreft maar eerder wat betreft hulp en interesse... mijn ouders zetten zich erg hard in om ons een superdag te bezorgen (ze horen ons hier wel in en doen niets opdringerigs..). Ze zijn er al maanden mee bezig en hoe korter het bij komt, hoe meer ze hun eigen tijd opofferen voor ons.
Mijn schoonouders... zijn ook geïnteresseerd als we eens langsgaan maar voor de rest horen we niet zoveel... ik denk niet dat dat met opzet is (ik denk dat ze gewoon eerder afwachtend zijn)... maar toch... we gaven vorig weekend de uitnodiging... bij mijn ouders staat ze op de openhaard... bij zijn ouders is ze ergens verborgen want ik zie ze niet meer --> om het verschil maar aan te geven! Het blijven inderdaad de ouders van je vriend... en omgekeerd zal hij zich misschien ook aan wat dingen storen... hopelijk komen jullie eruit! Veel succes ermee...

frida
6-2-2010
 Meld misbruik3-4-2011 9:10:55

Dag, ik vind het idee van Celesta zeer goed, want eigelijk komt toch wel de eer aan jou ouders. of mochten jullie trouwen in de kerk een speciaal dankwoord aan jouw ouders?

Sterkte

Astrid
9-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 9:13:41

Hoi
Wij zitten met hetzelfde. Eerst afgesproken om te delen, maar dan constant opmerkingen van de schoonouders (lees: schoonmoeder) dat we toch zo veel geld kosten dit jaar en dat iedereen zegt dat de feestzaal zo duur is en dat we ondankbaar zijn etc.
Voor mij hoeft het dan al niet meer. Ze voelen zich ook in alles uigesloten, terwijl we gewoon wat verrassingselementen willen bewaren...
Nu kwam de aap uit de mouw dat ze het niet zien zitten te sponsoren. Mij goed, maar dan moeten ze ook niet verwachten dat ze mogen kiezen wat en hoe. Laat staan mensen uitnodigen die ze in het 10de knoopsgat kennen... Het is allemaal zo dubbel bij ons: de schoonmama gaat de show tot en met stelen (zij moet in de kijker staan, want haar zoon trouwt) en dat is echt niet fijn. De voorbereidingen bij ons verlopen dus niet zo vanzelfsprekend omdat er constant opmerkingen komen...

Ik zou je schoonouders sowieso vermelden op de uitnodigingen. Moesten wij dat niet doen, dan zou het grote rel zijn!!!! Ik zou het zelfs niet durven alleen mijn ouders te bedanken en niet de schoonouders. Mss is jouw relatie met de schoonouders beter, maar moest ik dat durven doen, dan is het echt boel...

Ik vind het ook niet eerlijk dat ze die dag gaan staan paraderen en het chic mens gaat uithangen, maar ik vrees dat ik me er zal bij moeten neerleggen, als ik er iets op ga zeggen is het toch weer ambras... Het geeft een slecht gevoel, maar ik vrees dat er bij mij niets aan te doen is.

Dus: om lang verhaal kort te maken: ik denk dat het afhangt van de relatie met je schoonouders. Maar ik zou ze toch beiden vermelden. Je kan nadien mss ook met jouw ouders nog eens gaan eten om te bedanken voor de sponsoring OF ze een extra bedankje geven op het feest ofzo?

Succes ermee!
Groetjes!

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik3-4-2011 10:49:07

Ik begrijp je dillemma... maar hoe je het draait of keert, het is ook hun zoon die trouwt, waardoor ze zich die dag toch ook wel speciaal zullen willen voelen. Sponsoring of niet... Ik vind wel dat er duidelijke afspraken moeten gemaakt worden, indien ze graag agsten willen uitnodigen, waar jij anders niet aan zou denken, dat er dan wel een vergoeding moet afgesproken worden... Maar hebben en willen zij nergens inspraak in... jah...

Ik zou de avond zelf alles z'n gewone gangetje laten gaan. Meestal worden beide ouders bedankt... ik zou dan niet voor jouw moeder een reuze cadeau geven en voor zijn moeder een klein plantje... want dan maak je ze publiekelijk belachelijk. Kleine attesnties voor je moeder, zoals in dat gastenboek, kan je zeker doen... maar dan nog gaan de gasten zich afravagen "waarom staan alleen haar ouders hierin?" en heb je een hoop geroddel achteraf ook... wil je zijn ouders dat aandoen? Ik denk dat je moeder nu al zal weten dat zijn ouders niet bijleggen op de manier dat jouw ouders dat doen... en ze zal je dankbaarheid best wel voelen. Maar bedank hen er achter het feest eens voor. Ga eens uigebreid op weekend met hun, op jullie kosten ofzo...

Hou gewoon in je gedachten dat als je op het feest laat blijken wie nu meer betaalde... je heel wat achterklap teweegbrengt en je schoonouders eigenlijk publiekelijk vernedert.

Het is ook heel belangrijk te weten wààrom ze niet bijleggen...

Sylvie
8-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 12:20:36

Ik begrijp het probleem niet echt. Allé wel een beetje, maar als het in mijn situatie zou zijn, dan zou ik weten dat mijn ouders helemaal niet zouden willen dat we hen extra vermelden en zo omdat zij het feest sponsoren. Ze geven toch geen geld omdat de andere gasten zouden weten dat zij meebetalen in het feest. Ze doen dat om jullie te helpen. Gewoon zorgen dat zij heel goed weten dat jullie hen hier heel dankbaar voor zijn. En wat de rest van de familie of vrienden of zo dan denkt over het sponsoren dat gaat hen eigenlijk niet aan.
Wij vertellen ook aan niemand hoeveel we van wie krijgen. Onze ouders en schoonouders weten dat zelfs niet van elkaar. We weten dat wat we krijgen met liefde gegeven is en zijn hen daar dankbaar voor.

Sandra
15-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 12:56:46

Ik vind dat het niemand iets aangaat wie wat heeft betaald. Dat is toch helemaal de bedoeling niet van een huwelijk! Je kan je eigen ouders achteraf een extra bedanking geven en zoals hierboven al vermeld zij weten wel dat jullie dankbaar zijn.
Bovendien zou ik de toekomstige relatie met je schoonouders ook in het achterhoofd houden...
Ik hoop dat jullie hier zonder veel discussies uitkomen.

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik3-4-2011 13:07:10

Inderdaad, Sylvie en Sandra, vind ik ook...

renske
12-8-2011
 Meld misbruik3-4-2011 14:55:03

hoi hier is het van het zelfde hoor onze cadotjes voor d ouders zijn al gemaakt mijn ouders krijgen een extratje en schoonouders niet het laat me koud van wat ze nadien er mss van denken dan gaan hun ogen mss wel open ze zij gewoon te koppig!! de trouw van hun dochter konde ze wel half betalen en van hun zoon die steeds wat minder voor hun betekende betalen ze niets! het is nu zo dat de familie van mij allemaal uitgenodigd zijn en van men vriend zijn ouders enkel zijn ouders en groetouders en meter en peter met hun partners meer niet.. omdat wij dan hun familie moeten betalen en dit vertik ik... ik kom niet goed overweg met mijn schoonfamilie ze hebben mij enorm graag maar ik kan met die mensen niet om jammer genoeg ...mijn verloofde heeft al gezegt ik nodig mijn familie niet uit maar dit vind ik toch beetje te overdreven (hij heeft ook geen prima band meer met zijn familie)
oke genoeg gezaagt een dikke kus voor mijn ouders dan maar ; -) die de helft van feest betalen..

Anika
9-4-2011
 Meld misbruik3-4-2011 15:03:26

Dit begrijp ik niet zo goed. Ik sluit me aan bij Heidi, Sylvie en Sandra. Het gaat hem toch niet om het geld dat je van wie krijgt? Het is een cadeau! Wie weet krijg je van je schoonouders het cadeau achteraf? Ik vind het nogal voorbarig en vooral heel gevaarlijk om jouw ouders dan extra in de verf te willen zetten. Dat is volgens mij echt niet goed voor het verder verloop van al die relaties.

Bij ons heeft ook niet iedereen een even grote portemonnee of wil niet iedereen even veel geld 'geven'. Dat maakt ons niet uit. Iedere situatie is anders. Net om dit te voorkomen hebben wij gezegd: 'wij betalen heel ons huwelijk zelf. Wat je wil geven, geef je dan maar als huwelijkscadeau!'. Dan heeft iedereen even weinig te zeggen in de organisatie, maar kan iedereen toch geven wat hij ons wil geven. Das denk ik het beste van beide..

maria

Meld misbruik3-4-2011 15:38:06

bij ons is het net andersom, de ouders van de bruid betalen niets en dus valt het merendeel op onze schouders. persoonlijk maak ik daar echt niet veel uit, waar ik me wel in stoor en echt niet kan begrijpen is dat haar ouders zelfs niet tussenkomen in haar bruidkleed, ik kan me moeilijk voorstellen dat je als moeder niet graag je dochter in een mooi kleed steekt die dag... en dat heeft niets te maken met het feit dat ze het niet kunnen.
maar het is inderdaad voor de bruid niet echt plezant en ze heeft het daar ook al serieus moeilijk mee gehad dat er langs haar kant niets komt, over heel de lijn niet, want ze is ook bij onze zoon komen inwonen, dan hebben haar ouders ook niets moeten geven .
Wat ik wel weet is dat onze zoon en toekomstige schoondochter heel graag naar ons thuis komen en dat op zich is voor ons reden genoeg om van die dag te genieten en met veel plezier hun dag te sponseren daar hoeven we echt geen extra bedanking meer voor.

ann
2-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 19:26:37

Wees inderdaad de slimste...en bedank beiden met evenveel lof. als je bedankt..wij betalen alles zelf....we hopen natuurlijk op een kadootje...en langs mijn kant zal dat ook wel(wat of hoe hoeven we nog niet te weten)...langs schoonmoeders kant zal dat niet zo zijn,dat weten we nu al...(zijn onlangs opgedraaid voor kosten van haar...die ze zelf niet kon betalen ;(
maar dan mijn ouders bedanken en haar niet??dat kunnen we niet vind ik...maar dan beiden bedanken kan ik ook niet(ik kan niet alles hier vertellen maar er is veel gebeurt)....ik had het erover met mn mama,zij zei dat we helemaal niet openbaar dank je moeten zeggen,dat ze dat wel begrijpen en dat ze wel weten dat we dankbaar zijn...
dus ik denk dat wij op het einde van de viering gewoon een algemene dank u gaan zeggen aan iedereen die ons hielp...met een speciaal onopvallend knipoogje naar mijn ouders..
het is allemaal niet makkelijk hé!!!maar blijf discreet in alles en weet dat uw ouders het zeker gaan verstaan moest je doen zoals ons!!

Véronique
31-7-2009
 Meld misbruik3-4-2011 19:46:49

Ik zou ook geen onderscheid gaan maken, want dan breekt de hel pas echt los, denk ik!

Daarbij, andere gasten ga je toch ook niet anders behandelen omdat ze meer of minder geven dan een andere gast???

Wat je wel kan doen, is je conclusies trekken voor eventuele volgende festiviteiten! Pas jullie cadeau dan ook aan... Maar op de dag zelf? Nee! Het zijn en blijven jullie ouders die hun hele leven lang voor jullie hebben klaar gestaan en dat waarschijnlijk nog zullen doen in de toekomst! Dàt is een reden om hen te bedanken en dat staat los van geld!!!

Evelien
9-7-2011
 Meld misbruik3-4-2011 19:55:53

Bij ons is het zo dat mijn ouders enkel het eten van 's middags betalen (dat bij ons thuis is) en mijn trouwjurk. Wij zijn dan ook met 4 kinderen die allemaal mogen studeren en op kot gaan... 4 huwelijken sponsoren is een dure bedoening, zeker als je eerst een volledige studie betaalt ook nog.
Mijn vriend zijn ouders (maar 2 kinderen die allebei niet gestudeerd hebben) geven als huwelijkscadeau wel een deel geld dat we mogen gebruiken voor de trouw of hoe we het ook maar willen, maar ze verwachten daar eigenlijk niet echt iets voor in de plaats. Wij gaan hen dan ook niet extra bedanken, maar ze weten wel hoe dankbaar wij zijn voor hun cadeau. En ik ben even dankbaar aan mijn ouders voor alles wat ze ons geven en gegeven hebben. Willen ouders niet altijd het beste voor hun kind, of ze nu veel geld geven of niet?

Charlotte
1-6-2011
 Meld misbruik3-4-2011 23:41:26

Ik zou ook zeggen: 'gebruik het meeste verstand'. Maak geen opzichtig onderscheid tussen de ouders onderling, of het kan ene onomkeerbare basis zijn van jarenlang gekibbel... De één heeft trouwens ook meer financiële mogelijkheden dan de ander. Wie weet komt er in een latere fase in jullie leven wel extra steun van zijn ouders.

Jouw ouders zullen vast en zeker weten dat jullie hen heel dankbaar zijn. Je kan altijd nog eens extra iets doen voor / met hen achteraf om jullie appreciatie in de verf te zetten :-).

Laat er zeker het plezier niet door bederven!

lieselot
23-7-2011
 Meld misbruik8-4-2011 21:49:01

Geniet nu toch gewoon van de voorbereidingen en de dag van jullie huwelijk!!! Wat maakt het uit wie wat betaald? Al wat je krijgt is toch mooi meegenomen?

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...