Nu Online
Momenteel zijn er 617 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Schoonmoeder nodigt uit...

26-7-2011 8:17:53
Hallo iedereen,

graag jullie mening.
Gisteren waren mijn verloofde en ik bezig met onze gastenlijst. Mijn schoonmoeder had graag een aantal mensen uitgenodigd op onze feest. Op zich geen issue voor mij, aangezien onze ouders zelf de kosten zullen dragen voor de mensen die ze zelf willen uitnodigen.
Nu wil mijn schoonmoeder onder andere een zestal mensen (3 broers en hun partner) uitnodigen op het dessertenbuffet en aansluitend dansfeest. Maar deze mensen zijn al 60 jaar en ouder. Wordt dit gedaan?
Ik ben bang dat ze gewoon de moeite niet gaan nemen om om 21 - 22u nog af te komen. Bovendien zijn deze mensen niet eens goede vrienden van haar. Ze heeft ze twee weken geleden nog eens terug gezien op een koffietafel en ik heb mijn schoonmoeder zelf horen zeggen: dat is al lang geleden he. Die mensen wisten niet eens dat mijn schoonmoeder 3 kinderen heeft! Komt daar nog eens bij dat die drie broers ruzie hebben met elkaar. We kunnen ze dus niet eens aan dezelfde tafel zetten. Wij werken met ronde tafels waar een 8tal personen aan kunnen. We kunnen toch moeilijk deze koppels aan 3 aparte tafels zetten en die dan gaan opvullen met ander gasten.

De relatie tussen mijn schoonmoeder en mij is goed, maar ook niet super (mijn schoonmoeder is een dominante vrouw en ik houd mij meestal in om mijn verloofde niet te kwetsen). Ik ben bang voor haar reactie als ik zeg dat ik die mensen eigenlijk niet op het dessertenbuffet wil. (3 dagen na onze verloving kregen we al te horen dat ze niet naar onze trouw zou komen als ze bepaalde mensen niet mocht uitnodigen - doe ik mijn mond eens open en dan krijg je zo'n reactie...)

Ook heb ik het gevoel dat mijn schoonmoeder deze koppels wil uitnodigen om een groter aantal gasten van "haar kant" te hebben èn om zich geliefd te maken bij deze koppels. Tot 2 weken geleden had ik nog nooit van die mensen gehoord!
De familie van mijn verloofde ligt in ruzie en van zijn familie zullen er weinig gasten aanwezig zijn. Mijn verloofde heeft dan weer een veel grotere vriendenkring dan ik en die zullen allemaal aanwezig zijn. Wij hebben daar absoluut geen problemen mee. De personen die voor ons veel betekenen, zullen er bij zijn en dat is voor ons het belangrijkste. Het is gewoon belachelijk om te streven naar een gelijk aantal gasten.

Maar langs de andere kant gun ik het mijn schoonmoeder ook wel. Mijn schoonzus wil niet trouwen en de kans dat mijn schoonbroer zal trouwen is heel klein. Onze trouw is bijgevolg de enige trouw die ze mee zal kunnen organiseren.

Als ik mag beslissen dan zou ik deze koppels eerder op de receptie vragen en niet op het dessertenbuffet. Ik wil vermijden dat onze trouw gebruikt wordt als een middel om de populariteit op te krikken.

Zucht...

Alvast bedankt om jullie mening met me te delen.

Lotte
23-6-2012
Meld misbruik

Reacties: 15 | Gelezen: 1163

Melissa
30-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 8:36:22

Hey Lotte

Ik zit hier zo'n beetje in hetzelfde schuitje :-)... mijn schoonouders willen ook een aantal van hun vrienden uitnodigen. Hier zijn ook al wat frustraties en discussies aan voorafgegaan... maar uiteindelijk zijn we er toch uitgekomen. De mensen die wij ook wat kennen (12 personen), komen ook naar het avondfeest. De overige 10 komen alleen op de receptie.

Ik heb me er ook in geërgerd maar ach kom... het gaat die dag om ons, dus om de vrede te bewaren laten we het zo :o)

Laat het dus niet te veel aan je hart komen. Zeker niet als je schoonmoeder deze mensen zelf wil betalen!

Groetjes
Melissa

Eva
23-3-2012
 Meld misbruik26-7-2011 9:12:06

Jij en je partner mógen beslissen he, 't is jullie trouw. Wat zegt je partner er trouwens van? Als hij ook vindt wat jij vindt, kunnen jullie toch samen eens babbelen met je schoonmoeder. Haal die redenen aan dat ze in ruzie zitten, dat ze niemand kennen, dat het waarschijnlijk te laat is voor hen en dat jullie ze eventueel voor de receptie wel willen vragen. En is ze boos, laat ze boos zijn! Dat waait wel over hoor, het is toch het huwelijk van haar zoon wie kan dan boos blijven :D

Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 9:33:24

Hey Melissa en Eva,

bedankt voor jullie reacties.

Langs de ene kant denk ik ook: ach, laat ze toch. Dan is ze gelukkig.

Maar lans de andere kant wil ik mij niet zo maar laten doen. Ze heeft het mij in het verleden niet echt gemakkelijk gemaakt. (Verwijten, ruzie stoken..., dit is verleden tijd, maar ik ben het nog niet vergeten)

Mijn verloofde is haar jongste zoon (en een nakomertje). Zijn ouders zijn gescheiden. Dus het was voor haar niet zo makkelijk om hem "af te geven" - we zijn al tien jaar een koppel.

Mijn verloofde heeft er niet echt op gereageerd. Hij begrijpt mijn standpunt, maar dat van zijn moeder ook. Hij zit zoals altijd tussen 2 vuren.
Och, misschien denkt ze er binnen een half jaar weer anders over. Het is nog lang e :-)

Suzanne
5-8-2011
 Meld misbruik26-7-2011 9:35:00

Streven naar een gelijk aantal gasten is echt moeilijk vaak.Bij ons komen er 150 mensen, waarvan ongeveer 110 van mijn, kant, en 40 van mijn vriend zijn kant... En toch zijn we allebei helemaal gelukkig zo...

Penny
20-7-2011
 Meld misbruik26-7-2011 11:00:37

Hoi,

ik snap je volkomen...
Mijn schoonouders hadden nog 4 andere koppels uitgenodigd waarvan er ook waren die ze een tijdje niet meer gezien hadden. Ze wilde dan ook bij hen aan tafel zitten en niet tussen hun familie...
Na enige frsutratie enz hebben we het gewoon toegelaten en ik moet zeggen nu na ons feest dat hun cadeau's ook wel navenant waren. Ok je trouwt niet voor de cadeau's maar in elke enveloppe van hun vrienden zat 100€.....
Denk dat ze heel blij waren dat ze uitgenodigd waren en mijn schoonouders waren content dus iedereen blij!

Succes met elke beslissing

Eline
23-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 11:22:06

Een lastige situatie... Ik zou eens met jullie drie samen gaan zitten. Maar praat op voorhand eens goed met je verloofde wat zijn standpunt nu is. Als hij het ook echt niet wil dan kan hij je schoonmoeder misschien wel overtuigen. Mijn ouders wilden gelukkig maar 2 koppels op ons feest, hun beste vrienden die ik ook al vanaf men geboorte ken. Maar ik zou het er ook moeilijk mee hebben moest mijn of zijn ouders afkomen met mensen die ze jaren niet gezien hebben.
Nu wat het aantal personen betreft, hier zitten wij ook met een serieus verschil. Er is 21man familie van hem en 36man bij mij. Maar tja, hopelijk is het echt niet je schoonmoeder haar bedoeling om aan evenveel man uit te komen. Dat zou ik erg vinden.
Veel succes in ieder geval met het allemaal uit te klaren en hopelijk komen jullie tot een beslissing waar iedereen zich toch goed bij voelt, mijn voorkeur zou zijn: laat ze naar de receptie komen.
Je hebt trouwens een hele goeie dag uitgekozen op te trouwen

Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik26-7-2011 13:21:02

Hallo,

Bij ons hebben de ouders ook enkele mensen mogen uitnodigen. Maar de eindbeslissing lag wel bij ons. Wij hebben de kennissen van onze ouders dan ook een uitnodiging bezorgt en niet onze ouders. Onze ouders hebben de bruiloft ook niet betaald (wel een mooi kado gekregen!), dat maakt soms wel een verschil... maar (ik vind) wie er ook betaald, het blijft jullie huwelijk....

Persoonlijk vind ik mensen uitnodigen om meer gasten te hebben niet echt correct, zeker niet om een familie te vertegenwoordigen. Kan je niet een limiet opleggen dat ze bv. 4 personen mag uitnodigen (dit dan idem voor de ouders langs de andere kant). Zo hou leg je een beperking op maar hou je het toch een beetje in evenwicht.

Heb je dit al eens met je toekomstige besproken? Hoe denkt hij erover? Kunnen jullie niet samen (met de ouders) rond tafel gaan zitten en gewoon open kaart spelen. Ze moeten toch begrijpen dat je niet met bekvechtende mensen op je avondfeest wilt zitten...

De gulden middenweg van de receptie vind ik ook zeker geen slecht idee!

Het blijft moeilijk... hopelijk geraken jullie er uit! Ik duim alvast.

Groetjes
Annelies

Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 13:31:36

Bedankt allemaal voor jullie reacties!

Ook wij betalen ons huwelijk zelf. Onze ouders zullen enkel betalen voor de mensen die ze zelf willen uitnodigen (vind ik maar logisch, aangezien wij geen enkele band hebben met deze genodigden, gaat oa om collega's van mijn ouders).

Ik denk dat mijn verloofde de kant van zijn moeder zal kiezen. Gewoon om haar plezier te doen en om ruzie te vermijden. Hij weet toch dat ik uiteindelijk zal toegeven (softie he )

Ik hou jullie op de hoogte wat het geworden is

Groetjes
Lotte

An
9-9-2011
 Meld misbruik26-7-2011 18:47:17

Ai meid!
Hier is het niet de schoonmoeder maar mijn moeder die mensen uitnodigt. (Mensen die mijn vriend en ik 1x gezien hebben, 2 ervan hebben we nog nooit gezien en kennen we zelfs niet bij naam!)
Er is hier serieuze ruzie door ontstaan, mijn vriend is er nog niet over te spreken maar uiteindelijk laten we die mensen naar het avondfeest komen.
Ik ben er echt slecht van geweest maar nu heb ik een 'foertmentaliteit'.

En zoals enkele dames hierboven al hebben gezegd: het is jullie dag dus jullie beslissen!

Groetjes,
An

Kristien
1-9-2012
 Meld misbruik26-7-2011 20:01:28

Jullie trouwen pas in juni 2012, tegen dan gaat het u waarschijnlijk niets meer uitmaken dat daar een aantal mensen extra bij zijn die je er in eerste instantie liever niet bij had...
Maar het is inderdaad een moeilijke kwestie, die je niet gaat opgelost krijgen, ofwel moet jij ofwel jouw schoonmoeder water bij de wijn doen...
Zoals ik het hoor kan jij toch al goed relativeren op dit moment, dus onthoud dan de eerste zin die ik hier gezet heb :-)

Ik spreek ook een beetje uit ervaring, mijn familie is nog geen derde van die van mijn toekomstige, maar de schoonouders betalen ook inderdaad de mensen die zij uitnodigen. Mijn concept van trouwen is ondertussen ook al serieus veranderd, maar daarom niet in de negatieve zin...Er gaat enkel wat meer volk zijn dan ik in eerste instantie voor ogen had, maar dat is daarom niet minder fijn :-) Iedereen die ik en mijn toekomstige er echt bij willen, zullen er ook zijn! En natuurlijk ook mensen die ik nog nooit van mijn leven gezien heb aiai ik kijk er al tegen op om die te kussen bleh! Moraal van het verhaal: u niet opjagen in een aantal extra 'onbekenden', zolang het niet nodig is niet met de schoonmama in discussie gaan, MAAR wel ervoor zorgen de dingen die jij essentieel vindt, aanwezig zullen zijn op JULLIE DAG!!

Groetjes,
Kristien

Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 20:07:25

Hey Ladies,

ik heb het er deze avond met mijn verloofde over gehad en hij deelt mijn mening, woooeeehooooeee

We hebben besloten om het even te laten rusten. Binnen een aantal weken zullen we het onderwerp nog eens aankaarten. We hopen dat ze deze mensen tegen dan een beetje"vergeten" is.

@ An: Ook wij kennen de namen van deze gasten niet. Van de 6 personen hebben wij er nog maar 2 gezien. Maar je hebt gelijk, foert zeggen is nog altijd beter dan met ruzie naar het altaar stappen.

groetjes en nog veel succes met de voorbereidingen!

Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik26-7-2011 20:15:40

Kristien,

Bah, ik had er nog niet eens bij stil gestaan dat ik al die mensen drie zoenen moet geven, allé, zij mij in feite

maar bij deze zeg ik: FOERT
Foert tegen alles wat niet 100% mijn zin is. Ik ga lekker trouwen met de man van mijn dromen, nah

Haha

cfeag
1-1-2011
 Meld misbruik29-7-2011 23:22:25

Lotte,
Ik denk dat je gelijk hebt - als het oudere mensen zijn is het niet noodzakelijk een goed idee om ze voor het avondfeest en dessertbuffet alleen uit te nodigen.
Enkele argumenten voor je schoonmoder:
Op mijn huwelijk 2 weken geleden heeft mijn pa een 12 tal collegas uitgenodigd, maar wel enkel voor de borrel in de namiddag. Leuker voor hen dan op het avondfeest.
Gelukkig zei mijn pa zelf dat hij hun liever op de receptie dan op het avondfeest uitnodigde... hier zijn een paar argumenten voor je schoonmoeder
- misschien rijden deze mensen niet graag 's avonds laat met de auto?
- zijn die mensen goed te been? Genieten ze wel van moderne, zeer luide muziek???

Succes!
Christel

Kaat
27-8-2011
 Meld misbruik2-8-2011 7:06:46

Ik denk dan maar: vrijheid blijheid. Niemand heeft baat bij zulk een 'machtstrijd'.
Hoe meer zielen hoe meer vreugde, vooral wanneer je zelf niet moet betalen voor de mensen die de ouders uitnodigen.

Als deze mensen niet graag zo laat komen of niet graag laat rijden of... Dan zullen ze daar toch zelf over beslissen? Het is het volgens mij in elk geval niet waard om je daarover druk te maken... Er zijn heel wat andere dingen waar je die positieve energie in kan steken.

Veel succes in elk geval!

Lotte
23-6-2012
 Meld misbruik2-8-2011 7:27:17

Hey iedereen,

het probleem is vanzelf opgelost. Mijn schoonmoeder heeft zelf al gezegd dat ze ze eigenlijk niet meer wil vragen.

Zo zie je maar.

Kaat,
ik snap wat je wil zeggen. Maar als je ziet hoe snel mijn schoonmoeder van gedacht verandert, dan kan je wel begrijpen waarom ik zo reageer . Onze trouwfeest moet in de eerste plaats een feest zijn met onze familie en vrienden. Anders kan ze iedereen beginnen uitnodigen en dat is niet de bedoeling.

groetjes

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Feestzaal nodig?
Kursaal Oostende Trouwen met zicht op zee! in Oostende
Het is opvallend & apart, romantisch & groots maar ook historisch & prestigieus. Je huwelijk krijgt een unieke en onovertroffen allure. Trouwen in Kursaal is een dag zonder zorgen in volle stijl! Meer info
Zalen 138b Beleef uw feest met zalen 138b! in Harelbeke
Zalen 138b biedt u een perfecte locatie voor allerlei evenementen. Van trouwparty's, feesten en recepties tot productpresentaties. Een feest in zalen 138b gaat over meer dan organiseren. Het gaat over samenzijn en fun! Vrij van drank en traiteur. Meer info
Hof Ten Bosse Stijlvol kader, fijne keuken, zorgvuldige bediening in Destelbergen
Wanneer u kiest voor Hof ten Bosse, dan opteert u voor een stijlvol kader, een fijne keuken en een vlotte en zorgvuldige bediening. Wij werken op de meest correcte manier, waardoor u niet voor financiele verrassingen komt te staan. Meer info
Feestzaal SCALA BVBA Feesten in een uniek decor... in Beveren
Wie op zoek is naar een verrassende locatie voor een huwelijk, familiefeest of bedrijfsevent, kan niet om Scala in Beveren heen: een unieke bioscoopzaal met heel wat troeven. Meer info
Den Orchidee Vakmanschap, motivatie, creativiteit en versheid van de producten zijn ten huize onze sterkste troeven! in Lokeren
In Den Orchidee is ieder feest een nieuw totaal evenement waar gelet wordt op de kleinste details, volgens de wensen van de klant. Wij doen maar 1 feest per keer opdat u kan genieten van een perfecte service. Meer info
Hof Van De Putte Uw feest ... onze zorg ! in Zegelsem-Brakel
Langs hobbelige kasseien, kronkelend door de ongerepte Vlaamse Ardennen, ligt de authentieke 16de eeuwse hoeve 't Hof Van De Putte. Verwen er uw gasten in het nostalgische Zegelsem waar Herman Teirlinck inspiratie vond voor zijn 'Maria Speermalie'. Meer info
Feestzaal Liefmans Catering with a heart in Oudenaarde
Ook op zoek naar eens iets "anders" ? Gelegen langs de Schelde te Oudenaarde is onze feestzaal, verbonden aan de brouwerij Liefmans, een unieke lokatie voor uw huwelijksfeest ! Elk feest is maatwerk en volledig naar uw wens. Meer info