Nu Online
Momenteel zijn er 63 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

(kerk)dienst in de tuin

28-7-2011 8:58:46
Hoi hoi,

Wij willen graag onze kerkdienst laten gebeuren in de tuin van onze feestlocatie. Ze kunnen het echt super mooi aankleden en we zijn hier allebei erg enthousiast over.
Echter willen wij wél echt trouwen voor de kerk; maar dus niet ín een kerk.

Nu had ik alvast een priester aangesproken; die redelijk jong is (ook in zijn gedachtegang); maar die gaf meteen aan dat het in de kerk moet plaats vinden...

Ik begin mij nu af te vragen of ik dus wel een priester ga vinden die hier wel open voor staat.
Zijn er hier mensen die ook op een andere locatie dan in de kerk; voor de kerk getrouwd? Hebben jullie hier makkelijk een priester voor gevonden?

Alvast bedankt voor de info.
Groetjes

Maaike
28-4-2012
Meld misbruik

Reacties: 13 | Gelezen: 1829

ellen
14-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 9:23:33

Hey,

Ik denk dat vanuit het bisdom de priesters regels opgelegd krijgen en dat dit één van die regels is. Enkel in nood situatie's mogen zij trouw vieringen doen op andere locatie's.

Dus ik vermoed dat je niet meteen een priester zal vinden, een huwelijk kan namelijk nietig worden gemaakt wanneer bepaalde zaken niet worden gevolgd.

Ik hoop voor jullie dat je een priester vind die dit wil doen, maar ik vermoed dat het niet zal lukken. In Amerika gebuurt dit vaak maar dat zijn dominees, dat zijn christelijke protestanten....

Groetjes Ellen

Maaike
28-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 9:42:09

Enige wat ik momenteel heb gevonden (maar ik vind het idee wel heeeeeel erg raar aan de ene kant; wel grappig aan de andere kant); is www.rentapriest.be
Alles is kerkjuridisch geldig en zij doen dus wel diensten in de tuin... Iemand hier ervaring mee toevallig?

Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik28-7-2011 10:46:47

Hallo,
Van waar zijn jullie? Wij hadden een hele toffe pastoor, echt mee met zijn tijd. Hij is pastoor in Diepenbeek (Limburg). Ik weet niet hoever hij uit zijn parochie gaat en of hij dit doet.
Ik zal dit item opvolgen, als het nodig is zal ik zijn gegevens doorgeven...
Groetjes
Annelies

Katrien
20-4-2013
 Meld misbruik28-7-2011 10:50:31

Hey Maaike,

"Rent-a-Priest" doet inderdaad vieringen op verplaatsing, maar dan ben je NIET voor de kerk getrouwd! De viering kan 100% hetzelfde verlopen dan een kerkelijke dienst als je dat graag hebt (maar je kan er evengoed iets veel persoonlijker van maken), maar dat is enkel een ceremonie. Het wordt niet erkend door de kerk.

Vrienden van ons zijn via rent-a-priest getrouwd. 't Was echt heel tof, de viering zat goed in elkaar, hun ringen zijn door hun honden gebracht, ... echt helemaal zoals zij het wilden. Ze hadden dus buiten hun wettelijke trouw ook nog een ceremonie. Maar ze zijn niet voor de kerk getrouwd.

Maaike
28-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 11:04:30

Niet? Das raar; want de doopsels via rentapriest zijn wel allemaal geldig.

@Annelies: Dat is te ver helaas. Wij trouwen in West-Vlaanderen Torhout

Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 12:24:00

Maaike,

Mijn schoonzus is voor de kerk getrouwd, maar de ceremonie vond plaats in de feestzaal. Ik herinner me nog dat ze heel veel moeite gehad heeft om een priester te vinden die bereid was om dit te doen, omdat het dus effectief niet mag. Hoe ze het precies opgelost hebben, weet ik niet, maar ik vermoed dat het te maken had met dezelfde reden waarom mijn zoontje op café gedoopt is (letterlijk! Ons doopfeest vond er plaats): mijn (andere) schoonzus en haar partner zitten in een rolstoel en geraakten de kerk niet binnen (met trapjes).
Als je wil, kan ik haar altijd eens vragen welke pastoor haar dienst gedaan heeft. Ze zijn getrouwd in West-Vlaanderen (omgeving Waregem).

Maaike
28-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 12:30:29

Gitte; heel heel erg graag !! Heb mijn familie al ingelicht en die vermoeden hetzelfde als Ellen; dat het inderdaad eigenlijk niet mag; en het daardoor erg moeilijk gaat zijn om een priester te vinden.

lies
6-8-2011
 Meld misbruik28-7-2011 13:44:15

Dag Maaike,

Wij trouwen volgende week ook voor de kerk. Daarnaast ben ik godsdienstwetenschapper van opleiding en kan ik je verzekeren dat rent-a-priest niet in elke geval een geldig huwelijk voltrekt. Ik ken situaties waarin deze organisatie zelfs een vrouw stuurde... Daarnaast lopen de kosten erg hoog op bij deze organisatie. Priesters zijn inderdaad gebonden aan bepaalde parochies en kunnen daar niet zomaar van loskomen. Vaak is het zo dat mensen die een geestelijke in de familie hebben dit wel kunnen laten doorgaan omdat dit dan een soort van "geste" is voor de familie. Maar ik zou er echt niet op rekenen dat het buiten kan.

Veel succes!

Vicky
15-9-2012
 Meld misbruik28-7-2011 13:57:09

Wij trouwen volgend jaar.
Omdat het ons 2de huwelijk is kunnen wij niet voor de kerk trouwen, maar eerlijk gezegd zouden we het ook niet willen.
Omdat enkel de wettelijke 'verplichting' ook maar zo magertjes is, zullen wij ook een ceremonie doen in de tuin van de feestzaal (ten dauwe in Aalter).
Ik heb reeds contact genomen met Rent a priest, norbert bethune uit wingene. Naar t schijnt is deze super.
Het wordt een persoonlijke viering. je stopt er in wat je zelf wil en vooral je laat uit wat je niet wil.
De prijs voor de rent a priest is 300 euro.
Ik vind dat nog niet overdreven. Hoeveel betaal je vandaag de dag voor de kerkelijke trouw? zal niet veel minder zijn, als je dan ook nog de centjes voor de misdienaars en zo bijrekent. Dat geef je traditiegetrouw toch.

Ik weet niet waarom het per se geldig moet kunnen zijn?
Onze dochter is bv gedoopt terwijl wij niet getrouwd zijn, ook niet voor de kerk. Dat was geen probleem.

Ik zou er toch s over nadenken. Het is jouw dag en die vul je toch het best in zoals je zelf wil, niet?

Groetjes

Maaike
28-4-2012
 Meld misbruik28-7-2011 14:32:25

@Lies: Dank je voor de info. Ik had het inderdaad gevonden dat het inderdaad niet geldig is. Prijs vind ik geen issue, omdat je voor de kerk ook aan zo'n bedrag zit.

@Vicky: Ja daar heb je ook een punt inderdaad. Je hoeft inderdaad niet getrouwd te zijn voor de kerk om je kind te dopen; dus daarvoor moeten we het niet doen.
Ik heb ook al informatie gezocht bij uvv voor een alternatieve dienst. tjah het 'persé'.. Ik weet niet of het een 'persé' is. In mijn hoofd heb ik dit altijd al zo gehad (en enige druk van mijn familie komt er ook wel bij kijken); maar hoe meer ik er over nadenk hoe meer ik open sta voor het eigenlijk niet te doen....

Iedereen: Super bedankt voor jullie reacties ! Ik ga hier nog eens goed over nadenken en het met mijn vriend bespreken. Mijn vriend heeft sowieso al weinig met de kerk; dus misschien is een alternatieve dienst toch beter gepast bij ons.

daphne
27-8-2011
 Meld misbruik28-7-2011 15:19:19

Hallo

Wij trouwen voor de kerk maar niet in een kerk, maar in de tuin van de kerk. Dit is 'gewijde' grond en daar mog een kerkelijk huwelijk wel voltrokken worden. Wij wilden ook graag voor de kerk trouwen maar niet in een kerk... voor ons de ideale oplossing.

groetjes uit West-Vlaanderen!

Gitte
14-4-2012
 Meld misbruik29-7-2011 8:22:08

Maaike,

mijn schoonzusje is met vakantie. Als je het nog wil weten, stuur me dan na 16 augustus een prive berichtje om me eraan te herinneren aub, dan vraag ik het haar.

Enne, mijn zoontje is ook gedoopt, maar zelf trouwen we niet voor de kerk (ook geen alternatieve ceremonie overigens). Het was geen probleem voor de pastoor dat we niet getrouwd waren en het was ook geen probleem voor de katholieke school waar hij nu op school zit (we hebben bij de inschrijving wel moeten vermelden waar hij gedoopt is).

Maaike
28-4-2012
 Meld misbruik1-8-2011 9:38:09

Afgelopen weekend een gesprek gehad met mijn ouders over een alternatieve dienst. Zij staan hier helaas absoluut niet open voor en verzochten ons toch een priester te zoeken die ons huwelijk wil voltrekken.

Een behoorlijke domper dus. En alhoewel de meeste wel zeggen 'je moet doen waar je je zelf goed bij voelt'; is het niet de bedoeling om een nare sfeer te hebben op onze dag doordat mijn familie niet achter onze keuze staat.

Zaterdag heb ik dan ook al mijn papieren aan de kant gegooid; khad er (om heel eerlijk te zijn) geen zin meer in om ook maar iets te regelen.
Mijn vriend is niet tegen een kerkelijk huwelijk; maar hij krijgt zo'n benauwd gevoel in de kerk zelf; waardoor wij dat gewoon geen optie vinden op 'onze' dag (zie je hem al zitten; ziek worden/hyperventileren... omdat we in een kerkgebouw moeten trouwen ..).
Ik ben namelijk wel gelovig; mijn vriend in mindere mate. We willen iets doen waar we beiden achter staan. De tuin was daarom ideaal; maar ik zie de kans steeds verkleinen om echt een priester te vinden die dit gaat willen doen. (en de kerk bij ons heeft geen tuin om het te doen; dus dat gaat helaas niet lukken).

We laten het voor onszelf maar even bezinken.

Gitte; indien we nog steeds geen priester hebben gevonden; zal ik je een berichtje sturen na 16 augustus !

Alvast bedankt voor het meedenken iedereen.

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info