Nu Online
Momenteel zijn er 353 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Tijdstip gemeentehuis

1-8-2011 14:48:01
Beste medebruidjes

Kan het kloppen dat je het tijdstip van het huwelijk voor de wet in bepaalde gemeenten pas maximum 6 maanden voor de huwelijksdag kan vastleggen? In mijn gemeente is dit namelijk zo. Ik lees dat veel van jullie al ruim op voorhand (langer dan zes maanden vooraf) weten hoe laat ze precies gaan trouwen. Aangezien ik dit nog niet precies weet kan ik nog geen exacte dagplanning en dito draaiboek maken, wat wel ambetant is - tuurlijk kan ik gissen naar het uur.

Elsie
4-5-2012
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 408

Melissa
30-6-2012
 Meld misbruik1-8-2011 14:53:16

Hey Elsie

Wij konden vanaf 1 juli 2011 onze datum en uur vastleggen voor huwelijken in 2012 maar ik denk dat dit voor elke gemeente anders is.

Best even checken met je burgerlijke stand. Ik heb hier op voorhand ook even naar geïnformeerd.

Knuffel
Melissa

Esther
3-9-2011
 Meld misbruik1-8-2011 14:59:24

Hey Elsie

Normaal is het zo dat je vanaf een jaar op voorhand de datum en uur kan vastleggen. De huwelijksaangifte kan pas vanaf 6 maanden op voorhand gebeuren...

Groetjes!
Esther

Daphne
9-9-2011
 Meld misbruik1-8-2011 15:05:30

Wij zijn naar de gemeente geweest en ze hebben onze datum in een nieuwe agenda op een extra pagina geplaatst met het uur erbij dat wij wilden. Dan 6 maanden voor het huwelijk hebben we bericht gekregen van de gemeente om even langs te komen ter bevestiging.
Dus soms kan je het al laten noteren zodat je de rest van jullie dag kunt inplannen.

succes met de voorbereidingen!!

roxanna
6-8-2011
 Meld misbruik1-8-2011 15:05:58

Trouw je toevallig in een district van of in Antwerpen zelf? Dan wijken ze niet van die 6 maanden af. In vele andere gemeenten kan het wel langer op voorhand (officieus).

groetjes

Nathalie
23-6-2012
 Meld misbruik1-8-2011 15:06:01

Hey Elsie,

Dit is verschillend van gemeente tot gemeente. Bij ons in Gent kan je 1 jaar op voorhand je datum reserveren (wat wij dan ook gedaan hebben om middernacht via mail zodat we zeker ons voorkeuruur hadden). In sommige andere steden/gemeenten kan dit maar 6 maanden op voorhand en moet je persoonlijk langsgaan. Hangt er van af welk beleid jouw gemeente erop nahoudt. Kan me voorstellen dat dit beetje roet in de dagplanning gooit maar ik vrees dat je er weinig aan kan doen. Je kan misschien wél al informeren van welk tot welk uur er getrouwd kan worden (bij ons in Gent maar van 09u00 tot 11u00 op zaterdag) en zo al een voorlopige dagplanning opmaken?

Liefs,

Nathalie

Jana
5-5-2012
 Meld misbruik1-8-2011 15:06:55

hey, wij hebben gewoon naar onze zituren van de burgemeester gekeken op de site van onze gemeente en naar hem gegaan tijdens zijn zituren voor de bevolking. Zodat we ook al zeker waren van het uur en datum. En hij heeft ons hartelijk ontvangen en zonder probleem onze datum en het uur opgeschreven in zijn agenda.

groetjes

Evelien
4-6-2011
 Meld misbruik1-8-2011 15:16:30

Wij hebben ongveer anderhalf jaar op voorhand onze datum mogen vastleggen op deburgerlijke stand "in potlood" achteraan de agenda. 6 maanden voor de grote dag zijn we snel naar daar geweest om zeker als eerste ons uur te kunnen kiezen.

neem best even contact op met de verantwoodelijke dienst in je gemeente

Caro
1-10-2011
 Meld misbruik1-8-2011 15:26:55

Wij konden pas 6 maanden en 14 dagen voor de trouwdag, de dag en het uur laten vastleggen op het stadhuis. Bij ons waren ze zeer strikt! Vroeger werd er niets in de agenda gezet. (ook niet in potlood!) Ik zou ook eens langsgaan bij jouw gemeente/stadsdiensten om het te checken!

Groetjes
Caro

Sophie
2-6-2012
 Meld misbruik1-8-2011 18:49:40

Hoi Elsie,

van waar ben je?

Bij ons in Merksem is het ook zo, 6 maanden op voorhand en niet vroeger.
Telt voor antwerpen.

xxxx

Sara
10-9-2011
 Meld misbruik1-8-2011 19:38:32

In Sint-Truiden is het ook zo, 6 maanden op voorhand pas...

Elsie
4-5-2012
 Meld misbruik1-8-2011 21:34:13

Hoi, ik ben van Torhout, ik zal sowieso een langsgaan om te vragen of ze ook niet werken met een 'potloodagenda'

Astrid
30-6-2012
 Meld misbruik1-8-2011 21:50:33

Weet iemand of je in brugge al zo'n onofficiële afspraak kan maken voor datum en uur? Ik heb gebeld en ze zeiden dat dit maar 6 maand en 2 weken op voorhand kan...:(

Katrien
20-4-2013
 Meld misbruik2-8-2011 9:42:23

Ik trouw in Antwerpen, en heb onlangs gebeld voor informatie.
Hier zeiden ze ook: 6m en 14d voor je huwelijk kan je het komen vastleggen.
De eerste die komt krijgt 10u30, de volgende 10u45 enzovoort. Elk kwartier is er een trouw.
Ik wil eigenlijk helemaal niet vroeg trouwen, vermits we enkel voor de wet trouwen. Maar het hangt er dus vanaf de hoeveelste je bent. Want je kan echt geen uur kiezen.

nancy
20-7-2012
 Meld misbruik3-8-2011 15:30:13

wij hebben ook onze datum een jaar opvoorhand dus ik ben de 20 ste juli om half negen naar het gemeentehuis gegaan om onze datum en uur vast te leggen zodat ik zeker de eerste was want het gemeentehuis ging pas om negen uur open dus was ik zeker de eerste :) maar wij konde nu ons uur al vastleggen een jaar exact opvoorhand :) maar zoals ze zeggen hier hangt echt van de gemeentes af is overal verschillend
ik wens je nog veel succes met de voorbereidingen

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...