Nu Online
Momenteel zijn er 58 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Vrijzinnige viering

7-11-2011 22:45:28
Hallo, wij trouuwen op 7 juli 2012 en hebben een vrijzinnige viering voorzien met "De mens nu" Leuven. Heeft iemand hier al iets over gehoord?
Kan iemand mij een idee geven wat ik hiervan mag verwachten?

Leuke teksten of gedichten (zonder verwijzingen naar GOD) steeds welkom.

Alvast bedankt, Sofie

Sofie
7-7-2012
Meld misbruik

Reacties: 6 | Gelezen: 1128

Hanne
1-10-2011
 Meld misbruik8-11-2011 15:10:49

Hey Sofie,

als je mij je email adres laat weten, dan mail ik je eens met mijn ervaringen en alle teksten die wij verzameld hadden. Onze viering was perfect, helemaal wat we wilden, en zonder onze voorganger van De mens nu zou dat zeker niet gelukt zijn. Onze ervaring was dus zeer positief :o)

Groetjes,
Hanne

Emily
6-10-2012
 Meld misbruik11-11-2011 23:38:08

Hey Sofie,

2 jaar geleden is mijn zus getrouwd en zij had ook een vrijzinnige viering van 'de mens nu' (heette toen anders geloof ik). Wij vonden het zo'n ongelooflijke mooie en persoonlijke viering dat wij het voor onze trouw ook via hen willen laten doen. We weten zelf nog niet hoe het precies verloopt, maar van de trouw van mijn zus kan ik alvast zeggen dat iemand van die vereniging enkele gesprekken met jullie heeft om te vragen hoe jullie viering er precies uit mag zien (er zijn denk ik verschillende mogelijkheden). Bij mijn zus was het zo dat de huwelijksconsulent de viering leidde: ze gaf inleidende en bind-teksten, zorgde ervoor dat de viering in goede banen werd geleid, zorgde voor een mooie opbouw en opvolging van de verschillende delen van de viering en zorgde ervoor dat alles een mooi geheel vormde. Een beetje zoals een priester doet, maar zonder God erbij te betrekken, maar dan met een hedendaagse, mooie en persoonlijke aanpak. Bij mijn zus lazen getuigen, ouders en broers/zussen elk (of tesamen) een zelfgeschreven tekst voor. Deze werden op voorhand gelezen door de consulent. Mijn zus en haar man kozen toen ook voor een soort van 'symbool' moment, waarbij er iets in de viering werd gedaan dat hen als koppel weerspiegelde, of een symbool kon zijn voor hun liefde (bv. een foto van hen als puzzel afgedrukt, en iedereen kreeg een puzzelstukje om er dan iets moois over het koppel op te schrijven, erna werd de hele puzzel gemaakt en opgehangen in een kader, zodat je zowel de foto als alle boodschappen kon lezen).
Op voorhand stelt de consulent ook heel wat vragen over jullie (wie zijn jullie als persoon, als koppel, etc.). Aan de hand daarvan stellen zij hun teksten op, en ik moet zeggen dat die consulente dat heel mooi heeft gedaan. Ik kan natuurlijk alleen maar spreken over die ene consulente natuurlijk.
Ik moet zeggen: het was echt veel mooier en persoonlijker dan een kerkelijke dienst, en volgens mij heb je veel vrijheid wat je er zelf mee wil doen!
Hopelijk ben je hier iets mee
Groetjes

Sofie
7-7-2012
 Meld misbruik1-12-2011 19:19:54

Hallo,

Héél erg bedankt voor jullie reacties.
Mijn onzekerheid was groot omdat we de pionier in onze familie zullen zijn om voor een vrijzinnige viering te kiezen. Op deze mooie dag willen we toch graag een extra moment en als ik dit zo lees is het echt naar wat we op zoek zijn.
In januari hebben we ons eerste gesprek met De Mens Nu, dus nog even afwachten.
Teksten en voorbeelden zijn zeker welkom op volgend e-mailadres: Koen.sofie@telenet.be.

Veel liefs,
Sofie

Jasmin
9-6-2012
 Meld misbruik16-1-2012 14:48:49

Hallo

Ik ben ook op zoek naar leuke en mooie teksten voor onze plechtigheid
We hebben ook gekozen voor vrijzinnige plechtigheid
Maar ik zit sloot met de zoektocht naar passende gedichten en/of teksten (vnl over wat huwelijk voor ons betekend,..)

Bedankt

patricia
10-3-2012
 Meld misbruik26-1-2012 1:45:23

wij doen dit ook via de mens in sint -truiden.
Bij ons eerste gesprek dacht ik, waar zijn we hier beland!!
stelde ons voor, ze vroeg of we al iets in gedachten hadden (ik had gehoopt dat ze ons wat ging helpen, ik, die zo creatief is! nee dus :p)
we kregen een papier met vragen op die we ingevuld moesten meebrengen bij ons volgende gesprek.

Het 2de gesprek verliep al stukken vlotter! zag het weer helemaal zitten :)
mijn vriendin had enkele leuke ideetjes en die vrouw hielp ons wat met te zeggen, zou je dat niet zo doen, of zo...
nu is onze mis bijna zo goed als klaar.

dinsdag volgende gesprek.

Ik moet je er wel bijzeggen dat de ideetjes van julliezelf moeten komen (ale bij ons toch :)

dit is trouwens volledig gratis!
wij hebben pennen gekregen en we krijgen ook nog eens gratis en voor niets 30 misboekjes ;)

succes ermee

groetjes

liesbet
8-7-2012
 Meld misbruik11-3-2012 20:43:37

Kunnen jullie ervaringen of voorbeelden ook naar mij sturen. Wij hebben 1 gesprek achter de rug en weten nog niet goed hoe het allemaal moet lopen. Tips welkom via Liesbet.dp@Telenet.be

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Huwelijksviering nodig?
Ellis&You Bijzondere muziek voor die bijzondere dag in Antwerpen
Maak de mooiste dag van je leven af met de mooiste muziek. Laat je ontroeren door de betoverende stem van Ellis. Live begeleid op piano en/of gitaar voor uw ceremonie en receptie of live on tape voor een verrassend, extra geslaagd avondfeest! Meer info
Lillee's Land Lillee's Land in Tienen
Oldschool vintage swing & jazz Bij ceremonie duo zang - gitaar Meer info
Rent a Priest vzw Rituelen voor mensen van nu in Tielt
Rent a Priest verzorgt vieringen waarin u centraal staat, met de taal en de accenten die u wenst, op de plaats van uw keuze, met warmte, verbondenheid en passie. Rent a Priest is geworteld in de room-katholieke traditie en staat open voor iedereen. Meer info
Huyze Miekado Voor al uw drukwerk, bedankjes & accessoires in torhout
De eerste échte winkel voor trouwcadeautjes, gastenboeken,ringkussentjes, strooimandjes, enveloppendozen en trouwkaarten! Meer info