Nu Online
Momenteel zijn er 341 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

oud goud voor trouwring

23-2-2012 14:37:42
Hoeveel gram heb je gemiddeld nodig voor een nieuwe trouwring (voor mij).Mijn moeder vertelde mij nl. dat ik al haar oud goud mag hebben voor mijn trouwring. (Dat deed me wel wat, want dat had ik niet verwacht, en dat heeft toch wel een emotionele waarde).

Ann
9-6-2012
Meld misbruik

Reacties: 14 | Gelezen: 1831

Melissa
11-8-2012
 Meld misbruik23-2-2012 14:58:22

Ik heb ook oud-goud gekregen van mijn mama...en ik kan alleen maar je gevoel delen...het doet je echt wel wat e :)
Onder andere haar trouwring (van toen ze trouwde met mijn pa, ondertussen zijn ze gescheiden, dus ze heeft 'm niet meer nodig ) en de trouwring van mijn favo-nonkel die een paar jaar geleden gestorven is en nog wat kleinere hangertjes...

Bij mij is het zo'n 18gram, alles samen en aangezien daar 2 volwaardige (wel dunne) ringen bij zitten vermoed ik dat je niet veel meer nodig hebt....ik kan verkeerd zijn natuurlijk...
Ik moet zelf ook nog een juwelier zoeken om dat goud te 'verwerken'. Ik had een juwelier op't oog, maar die besteld ringen alleen maar, hij maakt ze niet zelf, dus da's voor mij geen garantie dat ze dat goud ook echt gaan gebruiken, ze kopen het gewoon over denk ik dan...en dat kan ik niet. Daarvoor heeft het een veel te grote emotionele waarde... (By the way...de waarde om het over te kopen was 340,- en ik vond dat precies wel weinig).

Wij gaan binnenkort eens langs bij juwelier Richard in Willebroek...ik ben benieuwd...

Patrizia
2-6-2012
 Meld misbruik23-2-2012 15:21:40

hey onze juwelier vertelde ons dat zo'n 10 gram per ring voldoende was. En dat was bij ons ook het geval. Die van mij weegt iets van de 10 gram en die van mijn verloofde ongeveer 12gram (omdat die wat breder is)
De rest van het goud dat ik overhield heb ik ook gegeven en ermee betaald. Nu moeten we nog maar 330 euro bijbetalen voor het werk. En de ringen zijn in totaal zo'n 2400€ waard!!! Dus echt wel een goede investering

Ann
9-6-2012
 Meld misbruik23-2-2012 15:22:28

Mijn vraag is vooral hoeveel gram heb je nodig voor een trouwring.
Ik was eigenlijk wel geraakt. Mijn nichtje trouwt en die had van mijn tante oud goud gekregen en toen dacht mijn moeder bij zichzelf: als ik ons Ann dat ook eens geef. Mijn zus is al getrouwd geweest (haar man is overleden) en zou niet meer trouwen. En voor mijn broers ligt dat ook anders. (als je goud aan eigen dochter geeft blijft het in de familie).
Ik heb gehoord bij juwelier bij ons, en alle goud wat je extra geeft gaat van maakprijs af.

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik23-2-2012 15:24:52

hey ! Ik had ook oud goud. 3 stukken met emotionele waarde (samen 20gr) en ook nog een hoop oude ringetjes, oorbellen, armbandjes,.. zonder waarde die ook niet meer gedragen gingen worden.
De juwelen zonder waarde, had ik 22gr en dat verkocht ik voor 580 euro bij een juwelier. Het opzet was dan om dan met die 580 euro een trouwring voor mij en mijn vriend te vinden.
Ik wou mijn trouwring laten maken van het oud goud mét emotionele waarde, mijn vriend wil een zilveren trouwring omdat hij zijn ring niet zal dragen. We vinden het dan ook niet nodig daar een gouden ring voor aan te kopen.

Ik ging langs bij verschillende juweliers(Oost-Vlaanderen omgeving Aalst/Zele); maar het is moeilijk om te weten of jouw goud wel écht gebruikt wordt. Sommigen gaan er licht over; jaja, we gebruiken dat en kunnen er iets nieuw van maken; of dat nu geel goud of wit goud is dat maakt allemaal niet uit... Dat leek me bizar.

In elke juwelier verklaarden ze ook iets anders. Sommigen zeggen ook gewoon; we gebruiken jouw goud niet, maar trekken de waarde af van de aankoopprijs.

Ik stond er echter ook op dat het met DIE exacte ringen gebruikt werd.

- Van Geel goud kan je geen wit goud van maken; je kan enkel je geel goud laten rhodiëren. Wat zoveel wil zeggen dat er een wit verflaagje op komt te liggen waardoor het eruit ziet als wit goud. MAAR het is geen wit goud; het is geel goud met een laagje rhodium over.
- Wanneer ze spreken dat ze met jouw goud naar een rederij moeten om het te smelten; in een rederij moet je per kilo goud binnenbrengen voor de smelten en de samenstelling eventueel aan te passen naar wit goud (want dat kan dan weer wel) MAAR, een kilo goud... dat is dan jouw goud gemixt met een ander zijn goud en... weer niet goed hé!
- In één van de drie dringen zat ook een briljant, dezelfde steen zal ook gebruikt worden in mijn trouwring.

Ik kwam uiteindelijk terecht bij Christophe Waterinckx uit Erembodegem (bij Aalst), hij is juweelontwerper/goudsmid en heeft thuis zijn eigen atelier. Samen met hem heb ik zitten tekenen wat voor ring ik graag wou hebben (had verschillende foto's mee), uiteindelijk had ik voor mijn ring maar 13gram goud nodig, waardoor ik maar 2 van de drie ringen moest afgeven, de derde nam ik terug mee naar huis. Ik zal ook enkel zijn werkuren moeten betalen, en voor een kleine 200 euro heb ik een uniek stuk!!! Ik mocht er zelf bij zijn als hij mijn goud zou smelten., ik ga dat nu niet doen omdat ik mij er niet gemakkelijk bij zou voelen :) maar ik ben wel zeker dat Mijn grootvader zijn ringen gebruikt worden voor mijn trouwring :)

Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik23-2-2012 19:47:42

hey dames,

hoeveel gram je nodig hebt hangt af van welke ring je wilt natuurlijk. met 10gr kan je idd al een ring hebben.

Ik heb ook goud van mijn overleden grootmoeder (die een echte schat was dus ik ben zo blij dat ik dit gekregen heb van mijn mama)

Melissa, ik had 17gr en kreeg hier bijna 500 euro voor!
Ik zou je zeker Moortgat juwelen aanraden in Lebbeke (is van in Londerzeel niet zo ver e)

Ik was ook héél wantrouwig en ze gaven toe dat het meestal mee gaat in grote hoeveelheden om te smelten. Als ze echter weten dat de mensen hun eigen goud in hun ring willen dan houden ze dat goud om te verwerken. Daar beweren ze trouwens ook dat je van geel goud géén wit goud kan maken.(wat vele anderen wel beweren en dus al onmiddellijk afgedaan hebben bij mij)

Melissa
11-8-2012
 Meld misbruik23-2-2012 19:57:51

Bedankt voor de tip Saskia, daar gaan we dus ook eens heen
de juwelier waar ik over sprak is in Londerzeel, Van Laere ofzoiets...

We waren er eerder al eens geweest om trouwringen te zien...Toen waren we daar rond half 12 en toen kregen we de boodschap mee 'haast jullie een beetje want binnen een half uur wil ik wel sluiten e'...Heel leuk dus...en nu ging ik met dat oud goud naar daar, en toen ik het weer ging afhalen zei ze...'en de volgende keer ga je iets kopen ook?'

Heidi
7-7-2012
 Meld misbruik23-2-2012 21:43:02

haha, Melissa, daar zou ik al niet opnieuw binnenstappen!!

Melissa
11-8-2012
 Meld misbruik23-2-2012 21:55:09

Nee eh :)
Was ik ook al niet van plan..hihi..

Annelies
7-8-2010
 Meld misbruik24-2-2012 8:17:25

Hallo,

Ik las hierboven in een berichtje dat je van geel goud geen wit goud kan maken... Maar dat klopt niet. Dit kan perfect (ik weet niet of alle juweliers dit doen, maar het kan). Wij hebben voor onze ringen ook oud goud binnen gebracht en hier hebben ze wit gouden ringen van gemaakt. De mijne heb ik extra laten rodieëren (nog witter maken), dit is inderdaad een extra laagje over je ring. Wit goud is van nature champagne kleurig....

Voor het aantal gram van onze ringen moet ik helaas passen... ik weet dit echt niet meer. Maar ik weet wel dat dit heel sterk van het ontwerp afhangt. Wij hebben beiden een ring van meer dan 1cm breed, dus wij hebben waarschijnlijk meer nodig gehad dan het gemiddelde....

Als ik je een tip mag geven... laat je goud op verschillende plaatsen wegen zodat je zelf weet hoeveel gram het is. Ik heb al verschillende keren gehoord dat hier misbruik van gemaakt wordt!

Op dit moment is het goud verschrikkelijk duur (+/- 35 euro per gram), dus als je oud goud kan gebruiken is dit zeker en vast mooi meegenomen...

Onze ringen komen van bij Diane Pacholski (Hasselt), zij zorgt er ook voor dat het goud dat je binnenbrengt zeker in jouw ringen gebruikt wordt. Zij smelt het goud zelf...

Groetjes
Annelies

Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik24-2-2012 12:34:23

Melissa, daar zou ik ook niet meer gaan! Bij Moortgat zijn ze echt heel vriendelijk en die kijken je goud na waar je bij staat!

Annelies, dat is natuurlijk een discussie die moeilijk te voeren is. Ik zou het alleen geloven als ik het zie dat ze van mijn geel goud wit kunnen maken.

elke

Meld misbruik26-2-2012 21:28:02

Elke

Meld misbruik26-2-2012 22:54:15

Hallo Dames!

Als goudsmid bevestig ik ook:

Van geel goud perfect wit goud kan maken. ;)
Dat gebeurd door een toevoeging van palladium.
Dat is een stof die vermengd wordt met het gele goud en deze dan wit maakt.

Sommige juweliers zijn niet zo tuk op het feit dat ze oud goud moeten hersmelten in een ontwerp om 2 redenen:

1. Het is veel meer werk om oud goud terug te zuiveren 5als je bv zowal 14 als 18kt zou hebben) en te herwerken dan gewoon een nieuw klompje goud in een gieterij aan te schaffen en daarvan uit te werken.
2. Soms kan er in oud goud een slechte legering zitten en als je het dan hersmelt wordt deze 'slechte' eigenschap mee herwerkt. Dat kan het juweel verzwakken. Sommige willen dit risico niet nemen.

Maar er zijn genoeg juweliers en ontwerpers die wel veel aandacht schenken aan het persoonlijke dat erbij komt kijken. Waarbij ik mijzelf ook kan rekenen. ;)

Maar ik wilde maar even wat dingen uitklaren...

Succes en groetjes!

Elke Van Herck
www.elkevanherck.com

Saskia
8-6-2012
 Meld misbruik27-2-2012 14:21:17

Elke,

Mogen we er dan ook bij blijven als dit zou gedaan worden? zodat we zeker weten dat het ons goud is?

Ik bekijk ook al even je website.

Groetjes

Ann
9-6-2012
 Meld misbruik9-3-2012 13:01:56

Amaai, in Nederland wat voor gehad. Wij naar juwelier, ik had gezien dat ze collectie van D'euxx hadden en die verwerken oud goud tot nieuwe ring en er stonden hele mooie modellen in. Dus wij daar naartoe. Ik vroeg er achter en ineens een hoop gedoe, die ringen deden ze niet meer (vage uitleg), levertijd was minstens 16 wkn etc..... Toen vroeg ik wat ze voor mijn goud gaven: ja hallo: 10 euro/g en volgens mijn moeder was het 18kt. (hij noemde dat sloopgoud, want daar hadden ze hoop kosten aan etc....) Dus maw reclame maken voor herwerken van oud goud etc... maar uiteindelijk toch proberen een nieuwe ring uit collectie aan te smeren en je oud goud voor appel en ei overkopen.Dus wij gewoon naar juwelier in hoogstraten. Die hadden dezelfde collectie van D'euxx, en daar kon het wel op 3-tal weken. Ik vroeg haar hoeveel zij voor oud goud gaven, en dat was toch wel het dubbel, maar ik had genoeg goud om voor ons beide een ring helemaal naar onze zin te laten maken. Kijk dus echt wel goed uit en laat je niets wijsmaken!!!

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...