Terug naar overzicht
Wat ik nu ga zeggen is totaal niet slecht bedoeld (dikwijls zo moeilijk op een forum) Als je niet gelovig bent kan je toch ook een humantische viering doen? Daar is ook ruimte voor bezinning en dankbaarheid... Soms heb ik de indruk dat sommige bruidjes niet weten dat er andere opties zijn... Mijn schoonbroer had ook een humanistische viering en ik heb nog nooit zo'n mooie viering bijgewoond. Zo puur en zo over de liefde en het koppel zelf en het verhaal over hen. Niets over God, enkel over het koppel zelf en de mensen die belangrijk zijn in hun leven zeggen een woordje. Op dat moment wist ik dat ik ook zo wilde trouwen... Zonder God, zonder geloofsbelijdenis, zonder gebed (ookal ben ik gedoopt en heb ik mijn communie gedaan). Keuze tussen voor de Kerk trouwen of niet is natuurlijk een persoonlijke zaak waarin iedereen zo vrij in is als maar kan zijn. Na 2 besprekingen bij De Mens.nu ben ik alvast helemaal fan en zie onze persoonlijke viering compleet zitten :).Groetjes en succes met al je voorbereidingen.
Niet slecht opgenomen hoor ;-) Vind het een beetje moeilijk om daarop te antwoorden...het is mijn gevoel die mij ingeeft om voor de kerk te trouwen, zo lijkt het "echter", het hoort bij belangrijke gebeurtenissen in het leven. ...en ik heb nog nooit een humanstische viering bijgewoond dus kan er mij niet echt iets bij voorstellen... :-)
Dan moet je je gevoel volgen en het zo doen :). Dingen waaraan ik nog denk waar je misschien al eens over kan nadenken of die je moet vragen: - Ze zullen zeker ook vragen of je met of zonder eucharistie wil. Als je hier even de zoekmachine op het forum gebruikt, vind je er zeker vele topics over. Ik geloof zelfs dat een paar berichten lager er nog over gesproken wordt.- (mss beetje raar) maar hoeveel het kerkelijk huwelijk kost. Meestal is dit niet gratis en soms verwacht de gemeente ook een altaarbloemstuk dat na het huwelijk blijft staan als 'geschenk' aan de kerk. - zijn jullie vrij in muziekkeuze / tekstkeuze (1e lezing, voorbeden, ...) ? Succes! Het zal zeker meevallen!
Hoi Sarah,ik vind dat wel een mooi antwoord om te geven. Bij ons is het ook een beetje zo en ik volg je ook in het opzicht dat het huwelijk zo "echter" aanvoelt, maar dat is voor iedereen een persoonlijke keuze.Wij moeten ook nog gaan en wat ik ga vragen/zeggen=- geen eucharistie- mag er live-muziek zijn of moet alles met cd of moet alles live- altaarstuk- decoratie kerk: wat mag, wat mag niet- hebben wij redelijk vrije keuze van teksten of zijn er een aantal teksten die we niet mogen kiezen- algemene indeling van de mis (want verschilt blijkbaar soms ook een klein beetje) en wanneer er allemaal muziek nodig is dan of wanneer het magdat zijn zo de dingen waar ik nu al aan denk :)veel succes!
Hey,Dan denk ik als je de vraag krijgt beter gewoon zegt dat het een intern gevoel is.... dan aangeven dat er moment van bezinning moet zijn... want gaat over meer dan een bezinning.... Dus zou het dan aangeven zoals je het de tweed maal aangaf..Is een mooier en begrijpbare mening denk ik voor de priester.Groetjes Ellen
Ik kan heeeel goed begrijpen dat je gewoon op je gevoel af gaat als je zegt ik wil voor de kerk huwen! Dat het daardoor echter is vind ik niet helmaal kloppen. Het echte gedeelte gebeurt trouwens in het stadhuis eh :-) Het lijkt mss echter voor de kerk omdat dit het bekende of gekende is in vlaanderen! Maar alle respect voor jullie mening natuurlijk! Wij doen zelf vrijzinnige plechtigheid omdat we niet hypocriet willen onze liefde verklaren voor de kerk omdat dit de dag mooier of echter zou maken! Onze plechtigheid zal op zijn minst even echt zijn... En oprecht, want wij moeten niemand anders er bij betrekken buiten wij, familie, vrienden, onze liefde,... Het feit dat de viering over ons gaat en niet hoofdzakelijk over god en de bijbel maakt het voor ons pas echt. Veel succes bij de pastoor! Heb 25 jaar in gistel gewoond en het zal sowieso mooi zijn voor jullie gezien de kerk in gistel wel mooi is. Zeker de oprit zo... :-)
Dag Sarah, Wij hebben als 'reden' opgegeven dat we dit doen omdat het voor ons een meerwaarde is. Dit omdat je een wettelijk huwelijk verschillende keren kan doen en het hierbij dus eigenlijk een soort van contract is terwijl je maar 1 keer voor de kerk kan trouwen. Dus voor ons is het zo dat als je beide kiest voor een kerkelijk huwelijk je echt onvoorwaardelijk voor elkaar kiest en dat op dat moment ook deelt met familie vrienden en ja ook God. Wij hebben wel gekozen voor een gebedsviering zonder eucharistie omdat wij, zoals de meest jonge mensen tegenwoordig, niet enorm gelovig zijn/kerklopers zijn.We hebben de viering dan ook zelf in elkaar gestoken en ze was meteen goedgekeurd.Zelfs de muziek was direct in orde, wij kozen voor akoestische gitaar met zang.Nog veel succes!GroetjesElien