TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Stephanie
28-4-2012
|
17-4-2012 13:37:05
Dat wordt veel zo gedaan, maar ik denk niet dat je je ouders kunt verplichten om dit te doen. Mijn schoonouders hebben daar ook de middelen niet voor en kunnen dus niets bijdragen...
|
|
Wendy
11-5-2012
|
17-4-2012 13:42:23
hallo
Hier zijn mijn tante's en nonke's ook uitgenodigd zonder dat onze ouders dat vroegen. Ik denk dat dat normaal is. En het is hoe Stephanie zegt je kunt je ouders niet verplichten he.
|
|
Linsey
2-6-2012
|
17-4-2012 13:43:28
Jullie kiezen toch om te trouwen, dus lijkt het me normaal dat jullie alles bekostigen? Alles wat anderen daar aan willen bijdragen is mooi meegenomen, maar geen verplichting. Langs de andere kant ben jij ook niet verplicht je nonkels en tantes etc uit te nodigen... Wij betalen alles zelf... en hebben dus een 'beperkter' huwelijksfeest
|
|
freyja
30-6-2012
|
17-4-2012 13:45:14
Wij betalen ook alles zelf: tantes, nonkels, neven, nichten, vrienden en collega's. We vinden dat ook maar vanzelfsprekend eigenlijk. Het is ook sowieso onze eigen keuze geweest om neven en nichten ook te vragen (we zijn beide de jongsten in de familie, dus iedereen is al getrouwd), als je dat niet wil kan je het ook beperken tot tantes en nonkels hé... En bvb. de neven en nichten enkel op receptie.
|
|
sara
2-3-2013
|
17-4-2012 13:48:36
Hoi annelies
hierin is elke trouw anders, soms betalen de ouders alles, soms niets, soms komt er van 1 kant veel en van een andere kant weinig of niets. Omdat er over het financiele vaak ruzie komt is het belangrijk hier goede afspraken over te maken. wij betallen zelf het grootste deel zelf en krijgen een klein (eerder symbolisch) bedrag van beide ouderparen. Ik heb nog 4 jongere broers en zussen en wil van mijn ouders niet meer vragen, en dus vragen we aan mijn vriend zijn ouders ook maar een klein bedrag hoewel die gerust meer zouden kunnen en willen geven. Een aantal belangrijke punten die je moet overleggen:
- Betalen de ouders alles/ een groot deel, dan willen ze vaak (en terecht) ook medezeggenschap in de gastenlijst, de organisatie. Betalen de ouders weinig of niets, beslis je alles zelf.
- Er zijn verschillende mogelijkheden. Je kan alles opdelen per gast, waarbij elke ouder 'zijn kant van de familie' betaalt en ev. jullie zelf jullie vrienden of de vrienden eerlijk verdeeld over beide ouderparen. Je kan gewoon vragen hoeveel kunnen/willen jullie geven. of de ouders kunnen een vast onderdeel bekostigen: de jurk, de fotograaf ...
- Betalen de ouders een ongelijk deel, bijvoorbeeld omdat de ene zijn ouders welgestelder zijn dan de andere, dan moet je bedenken of de ouders het van elkaar gaan weten hoeveel de ander betaalt. Houd er rekening mee dat dit tot jaloezie, nijd, minderwaardigheidsgevoelens etc. kan leiden.
Goed over nadenken dus, zo vermijd je ruzies over geld.
|
|
Eline
23-6-2012
|
17-4-2012 13:52:34
Ik denk dat het vrij normaal is dat je zelf zou betalen voor je tantes en nonkels indien je zelf je feest bekostigd, het is toch tenslotte dichte familie. Zij horen toch tot standaardgasten op je avondfeest? Tenzij je familiebanden niet geweldig zijn. Mijn neven en nichten horen er ook bij. Bij ons wordt er geen verdere familie uitgenodigd zoals onze ouders hun neven en hun nichten of tantes want daar heb ik geen band mee. Qua betalen voor gasten moet je zelf zien hoe je dat diet (met of zonder hulp can ouders) maar ik vind dat je hen voor je rekening kan nemen.
|
|
Ann
9-6-2012
|
17-4-2012 14:41:09
Wij betalen ook alles zelf hoor. Ik denk dat je dat niet kan verplichten. Je moet gewoon zelf naar je budget kijken en zien wat er kan en wat er niet kan.Mijn ouders dragen een deel bij, maar dat was zo met het huwelijk van mijn zus ook. Johan heeft zijn gedeelte indertijd al gehad omdat trouwen eigenlijk niet in de planning zat.
|
|
sofie
20-10-2012
|
17-4-2012 14:55:38
Ik volg een beetje mijn 'voorgangers' :-) Zelf vind ik het maar een beetje normaal dat je je familie vraagt en dan ook zelf betaalt. Uiteindelijk hebben jullie ook beslist om te trouwen, dus denk ik dat je toch niet teveel op voorhand hebt gedacht van: de ouders zullen dat wel betalen. Ik ga ervan uit als je een feest geeft dat je het allemaal kan betalen en al hetgeen je krijgt is mooi meegenomen.
|
|
Els
16-6-2012
|
17-4-2012 15:33:17
Dag Annelies,
Of het normaal is of niet dat de ouders bijdragen voor de familie hangt af van verschillende factoren (mogelijkheden om dat te doen, gewoontes, ...), dus is het, vind ik, moeilijk om daar in het algemeen uitspraken over te doen. Het zijn uiteindelijk toch jouw ouders die die beslissing moeten nemen. En als zij echt niks willen bijdragen, vrees ik dat daar niet veel aan te veranderen valt. Natuurlijk zijn jullie aan de andere kant ook niet verplicht bepaalde mensen uit te nodigen als jullie dat niet willen of als dat financieel niet haalbaar is.
Misschien eens best met alle partijen rond de tafel gaan zitten om dit te bespreken?
|
|
Annelies
7-8-2010
|
17-4-2012 16:05:41
Hallo, Het zoals al eerder gezegd afhankelijk van familie tot familie. Wij hebben het als volgt gedaan. Wij hebben iedereen uitgenodigd die wij erbij wilden hebben, het was ons feest, wij betaalden... Dan hebben wij aan onze ouders gevraagd wie ze erbij wouden hebben. Ze hebben enkele mensen aangehaald en voor hen hebben wij de kosten ook betaald. Het ging om 2 koppels langs mijn schoonfamilie en een 4-tal personen langs mijn familie. Wij hadden hier wel een limiet opgelegd (niet tegen hen gezegd, maar onder ons afgesproken), onze ouders mochten een 6-tal personen (ieder) op onze kosten uitnodigingen. Moesten het er echt meer zijn zouden we dit nog wel besproken hebben, maar neem nu dat ze allemaal met 20 man afkwamen... dat was niet haalbaar. Het is logisch dat je ouders er misschien bepaalde mensen bij willen die jullie niet uitgenodigd hebben, maar het moet haalbaar blijven. Onze ouders hebben uit hunzelf wel gevraagd of ze de kosten van deze mensen moesten betalen. Vermits het over 8 personen ging moest dit uiteraard niet. Mijn mening is, als jullie het feest betalen beslissen jullie ook wie wel en niet komt... Het is niet omdat jullie beslissen om te trouwen dat jullie iedereen moeten uitnodigen die jullie ouders erbij willen... maar samen eens aan tafel zitten kan wonderen doen. Een goed gesprek met beide partijen kan leiden tot een goed compromis Veel succes Groetjes Annelies
|
|
Leen
5-5-2012
|
17-4-2012 16:43:13
wij bekostigen alles zelf buiten mijn kleed dat krijg ik van mijn mama
|
|
heidi
|
17-4-2012 17:01:28
wij hebben ook ons gehele feest zelf bekostigd, we wouden ook zelf een groot feest met alles erop en eraan, er waren een paar kameraden van onze beide ouders op de receptie en ook deze hebben wij betaald... maar wij wisten dit op voorhand en de kameraden van onze ouders kenden we natuurlijk wel (van als we jonger enz...waren),
|
|
Liesbeth
19-5-2012
|
17-4-2012 17:51:28
Wij hebben van mijn ouders een héél mooi bedrag gekregen als huwelijkscadeau, we doen ermee wat we willen...zo kunnen we ons huwelijksfeest ermee bbekostigen, het bijhouden voor een huwelijksreis, sparen! Super leuk en héél praktisch. Mijn schoonouders hebben nog niets gezegd/gegeven maar aangezien ze niet echt achter het huwelijk staan (wel achter ons als koppel denk ik) en daar geven we niet om....beter niets dan niet gemeend!
Ergens begrijp ik je ouders wel, en eerlijk je kan nooit iemands rekening maken. Misschien is het ook niet allemaal zo makkelijk...
|
|
Alessia
7-9-2012
|
18-4-2012 8:47:50
Het hangt idd af van gezin tot gezin! Van mijn ouders hebben we een heel mooi bedrag gekregen, vrij te besteden voor onze trouw. Van mijn schoonouders hebben we niets gekregen. Vind ik dat erg? Misschien wel, zeker omdat mijn ouders er speciaal voor gespaard hebben! Maar dat maakt het nog altijd geen verplichting en hun familie komt toch, en dat is veel meer dan de mijne. Och, het is onze trouw en wij kiezen wie we uitnodigingen binnen ons totaal budget: ps. Zelfs mijn grootouders hebben een heel mooi bedrag gegeven'
|
|
Elke
3-8-2012
|
18-4-2012 18:11:19
Hallo Annelies,
Best zouden jullie eerst nadenken of jullie ooms en tantes en neven en nichten willen vragen voor jullie trouw. Als jullie dat niet zouden doen en het zijn jouw ouders die hen uitgenodigd hebben, dan vind ik wel dat jullie het recht hebben om aan jouw ouders te vragen dat te betalen. Wij betalen alles zelf maar vragen enkel mensen die wij willen. Daar zit één tante van mij bij en één tante van mijn verloofde, diegene waar we goed contact mee hebben. Er zit in ons genodigdenlijstje geen enkele neef of nicht. Want die zien we enkel op familiefeesten en het contact is dan ook maar oppervlakkig. We hebben aan onze ouders gezegd dat ze niet met lijstjes genodigden moesten afkomen, dat ze zelf een feest moesten organiseren als ze een feest met hun vrienden en familie willen. Schoonvader had het eerst liever anders gezien, maar is bijgedraaid.
|
|
Michèle
1-12-2012
|
19-4-2012 22:29:37
Ik sluit me aan bij de voorgangers. Als jullie betalen beslissen jullie ook zelf. Wij betalen alles zelf, en wij kiezen dan ook. Hier wordt geen enkele uitzondering op gemaakt. Zelfs al zouden ze zeggen van bij te leggen, dan nog vind ik het een vreselijke gedachte om op onze dag er mensen bij te hebben die ik amper ken, of waar ik geen goede band mee heb. Wij willen er enkel die mensen bij die we zelf kiezen, en dus betalen wij alles zelf. Als ze een feest willen met hun vrienden, moeten ze er inderdaad gewoon zelf één geven!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|