TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
Leontine
3-6-2011
|
14-5-2012 15:18:48
Uhm, niet vragen??? Wij hebben het andersom gedaan: gekeken hoeveel we konden spenderen en daar alles op gebaseerd. Ik persoonlijk vind niet dat je het kan maken om te gaan vragen om geld aan de ouders. Daarnaast zou ik er ook te trots voor zijn. Als ze het aanbieden, is het wat anders. Plaats jezelf in hun positie en wat zou jij ervan vinden als je kind komt vragen om jouw bijdrage voor hun huwelijk.
|
|
Raïssa
28-12-2012
|
14-5-2012 15:19:13
Tgoh, ik vind het eigenlijk ook nogal ongepast om zelf geld te gaan vragen. Pas je gewoon dan niet beter je uitgaven aan aan je budget? Nu, het is jullie keuze natuurlijk,he. Misschien in de plaats van geld te vragen, wat praten over de trouw en over hoe duur alles wel is...misschien stellen ze het dan zelf voor? Ik vind het sowieso 'n riskante onderneming...
|
|
mona
27-7-2013
|
14-5-2012 15:20:50
Ik zou het ook niet vragen. Wij hebben ons budget ook gebaseerd op wat we er zelf aan willen geven, we verwachten niets van de ouders. (Die hebben eerder wel al 'geholpen' met aankoop huis, maar dat was hun eigen voorstel, daar had ik niet achter gevraagd.)
Ik zou liever ergens op besparen dan dat ik het moest gaan vragen.
|
|
Alessia
7-9-2012
|
14-5-2012 15:20:56
Ik heb het niet gevraagd! Ik wist al langer dat mijn ouders een spaarrekening voor mij hadden en dat dat voor de trouw bedoeld was. Ik wist ook al dat zijn ouders NIETS gingen bijdragen aan onze trouw (rare redenering van hun: mijn verloofde mocht kiezen, of zijn hele loon afgeven vanaf dat hij begon te werken = zij betalen de hele trouw,of hij kreeg niets voor de trouw... Ja duh alsof hij na 6j werken niet meer gespaard zou hebben!!! ). Ik heb en ga hun ook niet vragen wat ze gaan geven... Wat je wel kunt doen is gewoon over de trouw beginnen en zeggen dat je alles hebt berekent en dat je schoonouders een deeltje zullen bijdragen zodat het voor jullie dragelijker wordt... en eens zien wat ze daarop antwoord. Rechtstreeks vragen zou ik niet doen, lijkt me vrij onbeleefd zelfs...het is iets dat ze spontaan moeten aanbieden, doen ze dat niet, dan zou ik het wat goedkoper of minder groots doen...
|
|
Marijke
6-7-2012
|
14-5-2012 15:22:03
Ik zou dat nu toch ook niet vragen, 'k vind dat eigenlijk nogal ongepast.
Hier wordt zo goed als niks bijgelegd bij door de ouders (we zijn wel al 17 jaar een koppel en hebben 5 kinderen), mijn ouders hebbben wel de helft van m'n kleed betaald en ze betalen ook de zaal (niks ingebrepen), ik vind het gewoon mooi meegenomen, mijn schoonouders hebben nog niks voorgesteld om te betalen, maar ik ga het hen zeker ook niet vragen, ik zou er persoonlijk ook te trots voor zijn, zou zelfs niet weten hoe dit te vragen, ik zou door de grond zakken.
Groetjes Marijke
|
|
Nathalie
23-6-2012
|
14-5-2012 15:23:14
Goh, mijn ouders hebben direct gezegd dat ik van hen mijn trouwkleedje kreeg, dat ze veel oud goud liggen hadden dat we kregen voor onze trouwringen en dat ze alle genodigden van "onze kant" zouden betalen en dat we maar moesten laten weten hoeveel dat zou kosten. Een heel mooie bijdrage dus! Mijn (Nederlandse) schoonouders zeiden dat ze 1500 EUR gegeven hadden aan mijn verloofde's broer en dat wij datzelfde bedrag ook zouden krijgen. Ze zeiden dat ze graag zouden hebben dat hij er een kostuum mee kocht en dat we de rest konden gebruiken voor het vervoer ofzo (maar het was al opgesoupeerd aan het kostuum :)). We hoefden onze ouders dus niet om een bijdrage te vragen want ze stelden het zelf al voor dus dat was wel makkelijk :) Ieder geeft wat hij kan/wil geven.
In jouw geval ligt dat inderdaad niet zo simpel. Ik zou het zeker niet aan de telefoon doen maar in persoon. Misschien kan je, als de trouw ter sprake komt, laten vallen dat de schoonouders voorgesteld hebben om bij te dragen en eens vragen hoe zij dat zien?
Liefs
|
|
frida
6-2-2010
|
14-5-2012 15:24:03
Tja Sarah,
Ik denk dat tegenwoordig dat de ouders dat niet veel meer doen bijleggen bij de trouw. Natuurlijk is dat wel zo is dan is mee genomen als ze dat wel doen. Persoonlijk vind ik dat je dat niet zelf kan vragen geld om je trouwfeest...
Groetjes
|
|
Charlotte
27-4-2012
|
14-5-2012 15:37:23
Wij hebben elke wat gekregen omdat onze broer en zus dat ook hebben gekregen toen zij trouwde.
Maar eigenlijk hebben we bij het feest zelf ( de feestzaal en alles wat er bij hoorde) niets zelf moeten betalen , omdat we het feest konden betalen met het geld dat de gasten gegeven hebben.
We hebben zelf nog een heel deel over.
Maar echt geld hebben we niet gekregen van onze ouders, maar wel de bruidsjurk, de oldtimer bus voor de suite, het kostuum , de huwelijksreis en de fotograaf.
Maar dat alles was dan ook hun cadeau voor ons.
Zelf vragen zou ik zeker niet doen.
Eerst even jullie budget bekijken en dan verder zien hoe en wat.
Veel succes!
Charlotte
|
|
jamina
31-8-2012
|
14-5-2012 15:39:54
Hoi Sarah
Ik deel niet de mening dat het grof is om uw ouders om hulp te vragen. Ik vind als kinderen moeten we onze ouders voor hulp durven vragen... laat gewoon horen hoeveel het allemaal kost, en dat er mss wat gesnoeid moet worden in de gastenlijst... mss laten ze dan zelf vallen wat ze willen en kunnen inbrengen...
Wij gingen ervan uit dat we nergens hulp zouden krijgen en voelen ons ook een beetje te trots om het echt te vragen, maar uiteindelijk is bij ons ook alles een stuk duurder geworden, en dit is dan vooral de feest, waar onze families zullen zijn, dus ook de de familie van onze ouders... Gelukkig stelden mijn ouders en schoonouders al heel snel zelf voor om te helpen, en proberen te geven wat ze kunnen missen, en alles (elke euro) is goed meegenomen, we leggen ook een huis af, en trouwen was misschien onze eigen keuze, een grote feest houden, was ook onze eigen keuze maar de familie dat we uitnodigen doen we uit plichtsbewustheid en om de kerk in de familie int midden te houden, mss een rare redenering, en velen zullen het niet snappen, maar ik spaar nu ook al voor men zoontje om hem ooit kunnen verder te helpen, want de tijden worden niet gemakkelijker, dus ik vind zeker dat je je ouders voor hulp kan vragen, een nee heb je en ja kan je krijgen. groetjes en veel succes
|
|
Lien
7-7-2012
|
14-5-2012 15:40:04
Onze ouders hebben dat eigenlijk zelf voorgesteld, ik zou niet goed geweten hebben hoe je zoiets vraagt...
|
|
Sandra
7-9-2012
|
14-5-2012 15:40:33
Hoi,
Ik denk dat de grote chique trouwfeesten waarbij 'ieder zijn kant' betaalde, ver verleden tijd is...en dat de meeste koppels het zelf betalen, of toch een groot deel.
Bij ons was het snel duidelijk dat van de (gescheiden) ouders van mijn verloofde niet veel zou komen, dus ik wou mijn ouders dan ook niet vragen om een groot deel te betalen om het nog een beetje eerlijk verdeeld te houden. Mijn schoonmama in spé heeft het kostuum van mijn verloofde bekostigd (was ongeveer 250€ - komt van WE) en mijn ouders betalen mijn kleed (inclusief hoepelrok ongeveer 1150 €). Van zijn pa? Krijgen we misschien...250 euro...maakt niet veel uit, hij kijkt amper om naar zijn zoon.
De rest betalen we zelf en we hebben op voorhand goed gebudgetteerd zodat we wisten wat betaalbaar was voor ons.
Succes!
-
|
|
mona
27-7-2013
|
14-5-2012 15:43:09
Wow, je hele feest betaald door de cadeaus van de gasten! Dat vind ik wel straf... Ik ga al blij zijn als bij ons de helft betaald geraakt met 'envelopjes'. Ik ben bij het vragen van offertes wel geschrokken hoeveel alles kost bij een feest... zaalhuur, dj, eten, drinken... Voor de prijs die we per persoon gaan uitgeven zou je ook al in een sterrenrestaurant kunnen gaan eten. Maar in een restaurant drink je natuurlijk niet de hele nacht door + wordt ook niet gedanst etc, maar toch... 't Is veel geld, zelfs als je het al bij al nog vrij eenvoudig houdt.
|
|
freyja
30-6-2012
|
14-5-2012 15:51:44
Ik sluit me aan bij het merendeel van mijn voorgangers en zou het dus niet vragen. Daar speelt trots enerzijds een rol in, maar verder ook: je zegt zelf dat je er weinig van verwacht en ze dat ook niet kwalijk kan nemen. Waarom hen dan een schuldgevoel geven door duidelijk te maken dat je schoonouders wel iets geven? Ieder doet naar zijn eigen kunnen... Uiteindelijk kiezen jullie zelf om (nu) te trouwen, en als dat duurder uitvalt dan verwacht en je wil niet "goedkoper" gaan, dan kan je mijns inzien beter gewoon nog eventjes wachten en wat verder sparen... Verder zal je idd een deel terugkrijgen van de gasten, maar het is gevaarlijk om er op te rekenen dat hiermee je feest betaald zal zijn. Onze feest kost zo'n 100€ pp alles in, en ik ben er zeker van dat niet elke genodigde 100€ zal geven. En dat hoeft ook niet, we hebben ervoor gezorgd dat we alles zelf konden betalen en zo hoort het ook vinden wij.
|
|
Ann
21-7-2012
|
14-5-2012 15:55:04
Ik vind het toch ook niet zo raar om eens aan de ouders te vragen wat hun cadeau nu juist zal zijn. Wij weten dat we van beide ouders een mooi bedrag krijgen, maar wouden vorige week nu toch weten hoeveel het juist zou zijn, omdat we dan wat beter konden rekenen. We hebben gewoon gevraagd wa hun bijdrage was (mochten ze gezegd hebben 50 euro waren we ookal blij geweest hoor) en ze hebben ons dit gewoon verteld. Je krijgt toch sowieso iets van geld, dus vind ik het niet erg om te vragen hoeveel.
Groetjes Anneken
|
|
Sarah
17-8-2013
|
14-5-2012 15:58:06
De meeste hebben niet goed gelezen wat ik bedoel, ik verwacht niks, neem niet kwalijk en durf niet vragen. Mijn verloofde en zijn moeder vragen of ze iets gaan bijleggen.
Mijn moeder heeft voor ons een spaarrekening geopend voor als ze doodga, zodat we niet ons eigen geld moet afgeven voor het huis en de rest. En mijn moeder heeft me altijd geleerd als je hulp wil, dan moet je het mij vragen , want heb geen glazen bol(ze heeft soms rare wijze van denken).
Door die spaarrekening gaan ze ervan uit dat ze nog iets opzij hebben. Ik niet, want ik weet dat ze nog wil verbouwen en vanalles. Ze hoeft zelf die spaarrekening niet te doen.
Dus mss nu jullie meer begrijpen wat ik bedoel.
ohja, mijn dochter zou alles mogen vragen, ik zou haar dan ook een gepast antwoord geven.
Groetjes Sarah
|
|
jamina
31-8-2012
|
14-5-2012 16:02:41
Sarah ik deel echt je mening wel, ben ook van hetzelfde principe, en mijn mama zegt ook steeds, als ik iets nodig heb ofzo dat ik het altijd kan vragen, ik vind dit helemaal niet profiteur achtig, wij werken ook allebei, maar het is mooi meegenomen als je weet wat je krijgt op voorhand net zoals Ann hierboven zegt...
En vind het zeker niet zo dat je de feest moet uitstellen omdat het momenteel allemaal een beetje duur lijkt, dan zouden veel mensen moeten uitstellen.
|
|
tamara 7/9/2012
|
14-5-2012 16:44:34
ik heb er achter gevraagd met 1 reden en dat is dat mijn ouders nog een spaarrekening hebben voor mij, en heb dat tot op heden nog niet gekregen, en denk niet dat ik ze ga krijgen, nu ja, geen probleem, want we hadden zelf op voorhand al uitgerekend en gesnoeid zodat we alles zelf kunnen betalen, en als ik die spaarrekening toch krijg dan gebruik ik het voor iets anders moest die rekening er nie geweest zijn dan zou ik ook nooit achter geld durven vragen hebben
|
|
sophie
14-7-2012
|
14-5-2012 17:20:21
Hey,
Ik wist vanaf de moment dat wij zeiden dat we gingen trouwen hoeveel ik van ons mama en mijn stiefvader zou krijgen: evenveel als mijn broer! Dat geld wordt dan gebruikt voor het grootste deel van het eten. Dat wat we nodig hebben gaat een paar honderd euro boven hun budget en die leggen wij zelf bij. Van mijn schoonouders weten wij ook nog niet wat we zouden krijgen. We hebben het al eens laten vallen hoe duur alles wel is en daar reageerden ze niet op dus hebben we ook beslist van ons daar niet druk in te maken. We zullen wel zien wat en hoe omdat ik ook wel van het principe ben dat je dat niet kan vragen Ik zou het ook niet durven. Maar wij hebben er wel voor gezorgd dat wij aan ons eigen budget kwamen. Wat we niet kunnen betalen vliegt eruit. Nu moet ik wel zeggen dat tot hiertoe alles heel vlotjes gegaan is. Het eten en de drank moet pas nadien betaald worden maar daar is ook al voor opzij gezegd. Ik zou dus wel aanraden om alles nog eens te overlopen en te kijken of je toch nergens goedkoper in kan gaan en misschien die fles wijn van 20 euro te laten zakken naar eentje van 10 of zo. Of iets minder ballonnen of weet ik veel dan
Groetjes Sophie
|
|
Lore
18-5-2013
|
14-5-2012 17:40:31
Onze ouders hebben gezegd dat ze elk de helft gaan betalen... Maar wij gaan zondag samen eten in de feestzaal, en dan daar ook wat over praten. Ik heb wel voorgesteld dat wij DJ, vervoer, uitnodigingen, bloemen, .... betalen. Dus vermoedelijk zullen zij enkel feestzaal en kledij betalen (maar dat is de grootste kost bij ons) Ben ze wel heel dankbaar hiervoor! Anders hadden we nooit kunnen trouwen zoals we nu in gedachten hebben.
|
|
Caro
1-10-2011
|
14-5-2012 17:50:56
Wat de kosten van het feest betreft heb ik wel een tip De moeder van mijn man was de enige die tijdens de voorbereidingen zelf niets over het financiële had gezegd. We hadden dan ook weinig verwachtingen over haar financiële bijdrage bij het feest. Dit vonden wij zeker niet erg! Wij begrepen en respecteerden dat volkomen. Toen de gastenlijst ter sprake kwam, hebben we toch beslist om haar hierover aan te spreken. Zowel mijn vader als mijn schoonvader waren van plan vrienden en extra familie te vragen (die wij in eerste instantie zelf niet zouden uitnodigen), maar voor wie zij wel zelf zouden betalen. Omdat ik mijn schoonmoeder ook de kans wou geven om mensen uit te nodigen, heeft mijn man haar gezegd welke familie wij sowieso zouden uitnodigen (en betalen), en dat als ze wou, zij extra vrienden en oudtantes, nonkels, nichten, collega's kon vragen, maar dat ze wel moest begrijpen dat wij die niet zouden betalen. We wouden vooral verhinderen dat ze, zonder het zelf te willen, geconfronteerd werd met het feit dat de andere ouders wel mensen hadden uitgenodigd, terwijl haar die mogelijkheid niet was geboden... Het bleef dan nog haar keuze dit te doen of niet. Misschien kan dit een opening voor een gesprek zijn met je moeder? Persoonlijk vind ik het helemaal niet ongepast dat je hierover spreekt met je moeder. Het is toch je moeder?! Je smeekt of eist toch niets? Je wil gewoon een gesprek over iets, wat zeker niet onbelangrijk is in de aanloop van jullie huwelijk. Ik denk dat het beter is op voorhand te weten wat de mogelijkheden zijn, dan achteraf spijt te hebben van keuzes die je gemaakt hebt in functie van een foutieve budgetberekening...bv. formule van het feest, kleed, vervoer, fotograaf. Aan de hand van je vraag en verduidelijking merk ik dat jij dit wel aan je moeder kan vragen, zonder een bot antwoord te krijgen veel succes!
|
|
Marga
7-7-2012
|
14-5-2012 19:35:03
Wat Caro zegt, lijkt me ook een heel goede manier om het te vragen. Ik ben ook van het principe dat je hulp moet kunnen vragen aan je ouders. Wij krijgen geld van onze ouders, waardoor zij ook vrij zijn te kiezen wie ze uitnodigen. Ik zou ook zeggen voor wie jullie betalen en vragen of zij nog aan andere mensen denkt, maar of ze dar dan zelf voor willen betalen. Dat lijkt me een mooie en beleefde manier om dit te doen.
|
|
Elke
3-8-2012
|
14-5-2012 22:55:48
Hi, ik ken toevallig vrij veel mensen die van thuis uit getrouwd zijn, en van wie bij de mooie grote trouw mooi elk de helft door de ouders werd betaald. :p Zooo verleden tijd is dat dus ook weer niet. Of ik heb heel ouderwetse kenissen. Ik vind niet dat het altijd ongepast is om het meebetalen van een stukje van je huwelijk te bespreken met je eigen ouders. Dat is denk ik helemaal afhankelijk van wat ze vroeger al gegeven hebben, wat hun financiele situatie is, wat die van jullie is, hoe oud je bent, of je al kinderen hebt, of je van thuis uit trouwt, enz enz... Je kan het bespreken en zien wat je moeder zegt he. Je zegt zelf, je verwijt haar niets, ze zal je wel goed genoeg kennen om dat in te zien. Mijn ouders hebben er zelf over begonnen dat ze mijn kleed wilden betalen, en zijn ouders hebben daarop voorgesteld om zijn kostuum te betalen. De rest betalen we zelf. Met uiteraard een volledig zelf geregistreerde gastenlijst.
|
|
Sarah
17-8-2013
|
15-5-2012 8:32:51
hey, Alvast bedankt voor jullie mening, ik weet ondertussen hoe ik het ga vragen. Ik ga vragen vragen of ze in gedachte hadden om te steunen, zodat ik een beter zicht krijg voor de verdere voorbereiding, of ik iets dan moet laten vallen of niet en zal er direct bij zeggen dat ik het niet verwacht en hun keuze zal respecteren, maar dat we gewoon zeker wil zijn voor de verdere planning.
Groetjes Sarah
|
|
virginia
5-1-2013
|
16-6-2012 15:56:33
heyhey! Wij hebben op voorhand eens budget bekeken. Ik heb gensoeid in de kosten van mijn kleed (door nr outlet te gaan), in de kosten van de fotograaf (doordat ik iemand ken die dit supergoed doet voor een zeer scherpe prijs) en in die van de ringen (doordat mijn verlovingsring ook mijn trouwring is, alleen nog niet gegraveerd) en op de zaal (een recdentelijk gerenoveerde zaal die je gratis mag gebruiken indien je daar het grote diner houdt). Op deze manier (en nog wel veel zaken hoor) hebben wij getracht om zoveel mogelijk te besparen op de grootste kosten om zelf alles te kunnen betalen. Doordat ik nog 6 broers en zussen heb had ik niks verwacht van mijn moeder. ik kan niet verwachten dat zij voor elk kind zo'n bedrag kan neertellen. Maar uit zichzelf heeft ze beslist mijn kleedje te betalen. mijn grootmoeder wil per sé mijn uitnodigingen betalen en mijn zus (getuige) wil mijn DJ betalen. Mijn andere zus wil graag mijn kapsel en make-up voor haar rekening nemen... Ik heb helemaal niks gezegd, heb zelfs geprotesteerd maar heeft geen nut =) aan de andere kant, mijn schoonfamilie rept er met geen woord over... Dat stoort mijn verloofde wel wat maar mij kan het eerlijk gezegd niet veel schelen. Ik ben supertevreden met hoe alles loopt, aangezien wij eigenlijk voorzien hadden alles zelf te betalen. alles wat dan toch niet voor onze rekening blijkt te zijn is pure verwennerij, en echt een leuke verrassing. Zelf vragen zou ik heel erg moeilijk vinden dus ik begrijp wel hoe je daar gewrongen zit. Kan je dit dan niet bespreken met je verloofde? Verwacht hij echt van jou dat jij dat gaat vragen aan je moeder? Groetjes! x
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|