Terug naar overzicht
Op de bank hebben wij niks afgegeven maar het wel gemeld. Ziekenkas inderdaad, niet eens alleen voor voorhuwelijkssparen denk ik. Ook op jullie werk. Verder kan ik me niet direct iets herinneren.
Hey AnProficiat met je huwelijk!Wij hebben dat ook aangegeven (ben reeds voor de wet getrouwd) aan onze vakbond en hebben daar ook een premie voor ontvangen.Ik weet wel niet of er bij alle vakbonden zo'n regeling is voorzien.Ziekenkas zeker ook om je siskaart te laten aanpassen.Eventueel ook verzekeringen die je wenst te laten aanpassen of bankrekeningen die moeten worden "samengesmolten" ofzo.Groetjes en geniet nog van het getrouwde leven!
Ziekenkas gebeurt automatisch van zodra je burgerlijke stand wijzigt in het rijksregister en er moet ook niet aangepast worden op je SIS-kaart, dus daar moet je niet naartoe gaan... Belangrijkste is je werkgever, want dat heeft een impact op berekening van je bedrijfsvoorheffing...
@Veerle: En die werkgever is hier dus serieus fout gelopen... Al meer dan een jaar getrouwd, daarvoor al ruim een jaar wettelijk samenwonend en op de laatste loonbrief nog altijd "ongehuwd"... Gelukkig is verkeerde bedrijfsvoorheffing nog niet zo erg, dat wordt op je uiteindelijke belastingbrief wel weer rechtgezet. Bij ons waren die attesten in de 1e plaats bedoeld voor de werkgevers en het voorhuwelijkssparen. Bij sommige werkgevers heb je dat trouwens ook nodig om recht te hebben op je klein verlet. Als jullie een huurhuis zouden hebben en het contract staat maar op 1 naam, kan het verstandig zijn om ook aan je huisbaas door te geven dat jullie getrouwd zijn (maar dat hoeft niet met zo'n attest). Als hij de huur wil opzeggen, moet dat namelijk met een brief aan beide partners, niet alleen naar degene die in het contract staat (maar dan moet hij wel kunnen weten dat jullie getrouwd zijn).