Terug naar overzicht
Het wettelijk stelsel wordt toch automatisch toegekend? Enkel indien je met gemeenschap van goederen trouwt of met scheiding van goederen moet je dit speciaal laten vastleggen. Indien je niets laat vastleggen, zit je automatisch in het wettelijk stelsel. Die 450 euro zou dus echt verloren geld zijn.Zie link: http://www.belgium.be/nl/familie/koppel/huwelijk/huweli...
@eva : dat klopt, maar soms moet er aan dit wettelijk stelsel iets worden aangepast waardoor het perfect wordt, zonder dat er een overstap moet gemaakt worden naar de 'radicalere' stelsels van gemeenschap van goederen of scheiding van goederen. Het is mss veel geld, maar er worden vaak heel belangrijke zaken mee geregeld.
De prijs hangt af van welke zaken je laat toevoegen aan het contract en zou moeten dezelfde zijn per notaris. Ons contract (wettelijk met extra's oa omwile van onze kinderen) kwam neer op 350 EUR.
Hier ook getrouwd met huwelijkscontract wettelijk stelsel. en ik denk 300 euro betaald.
brengen jullie een huis in in jullie gemeenschap? Vind het anders precies toch wel aan de dure kant Groetjes
Het is vooral belangrijk om de successierechten (voornamelijk op een huis doelend dan) slim aan te pakken. Als je een bepaalde clausule in je huwelijkscontract laat opnemen vermijd je dubbele successierechten moesten er met de tijd kinderen van komen en zeker als er al kinderen zijn. Het kost je nu misschien wat meer qua opmaak huwelijkscontract maar dat valt in het niets vergeleken met de successierechten die je later uitspaart.
@ Annelies, neen we brengen geen woonst in de gemeenschap, mijn verloofde gaat zijn appartemenet verkopen en hopen voor onze trouw iets nieuws gevonden te hebben.Er komen idd een paar extra clausules bij, recht op langstlevende enzo... en dan nog iets wat ik dus al niet meer weet... We vinden het wel heel belangrijk dat alles goed beschreven staat.Het contract wordt pas opgemaakt enkele weken voor onze defenitieve trouw dus voor 8/6/2013.Kinderen zijn er niet...
Het is inderdaad het beste dat alles goed beschreven staat, zo kunnen problemen aan het einde van de rit toch wat vermeden worden.Wij gaan vrijdag ons contract tekenen :)
Succes Annelies! :)
Bedankt :-)