Nu Online
Momenteel zijn er 290 gebruikers online, waarvan 0 die reeds lid zijn van WijTrouwen.
Het Forum

Terug naar overzicht

TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om zijn/haar persoonlijke pagina te openen.

Notaris

11-12-2012 12:02:13
Hey lieve bruidjes,
ik vroeg mij af wanneer je het best naar de notaris gaat (liefje en ik trouwen met een huwelijkscontract).

Evy
20-7-2013
Meld misbruik

Reacties: 17 | Gelezen: 1629

Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik11-12-2012 12:09:56

Hey Evy

Onze notaris heeft ons verteld dat je beter vóór het huwelijk dan erna langsgaat omdat het daarna meer kost...

tatjana
28-12-2012
 Meld misbruik11-12-2012 12:21:39

Wij zijn gisteren voor het eerst geweest en kunnen morgen al gaan tekenen.

Van ons was het wel een beetje laat, en de gemeente heeft het huwelijkscontract ook nodig (bij ons 14dagen voor de huwelijksdatum)

Dus misschiens 2maand voor het huwelijk of zelfs eerder eens een notaris contacteren?

Onze kost 300euro voor scheiding van goederen (ventje heeft een firma)

Lore
18-5-2013
 Meld misbruik11-12-2012 12:54:15

Wij gaan vrijdag, maar zijn ruim op tijd volgens onze notaris :)
Wij gaan eens horen voor de mogelijkheid, maar het zal waarschijnlijk ook iets van scheiding van goederen worden, omdat mijn ventje zelfstandige is.

Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik11-12-2012 13:16:22

Nu het hier toch over gaat...
Mijn ventje en ik zijn al 14 jaar samen en hebben dus vanaf het begin eigenlijk alles samen opgebouwd. Wij zijn niet zelfstandig en hebben samen een huis gebouwd en 2 kinderen.
We willen dus eigenlijk gewoon alles delen. Moeten wij dan naar de notaris of gebeurt dit automatisch als je huwt?
Ik herinner mij wel dat wij een 'beding van aanwas' hebben ivm ons huis al weet ik nu niet meer precies waar dit voor was. Sorry, ben nogal slecht in die dingen onthouden... Eens het in orde is, lijk ik dat gewoon te vergeten. :-)

Marieke
18-5-2013
 Meld misbruik11-12-2012 13:37:18

Je bent verplicht een document af te geven aan de gemeente voor je voor de wet trouwt. Dus hoe sneller het in orde is hoe beter :)

Marieke
18-5-2013
 Meld misbruik11-12-2012 13:38:18

Vanessa als je gewoon trouwt gaat dit vanzelf maar als je met scheiding van goederen trouwt moet je naar de notaris.

Groetjes
Marieke

jana
15-6-2013
 Meld misbruik11-12-2012 13:45:02

Dag Vanessa,

Dit is dan niet echt nodig dat je een huwelijkscontract laat opmaken. Je huwt dan volgens het wettelijk stelsel.
Nl. elk je eigen vermogen (eigen spaargeld van voor het huwelijk, juwelen,...) en een gezamelijk vermogen (alles wat je samen hebt aangekocht: huis,....)
Hier moet je gewoon weten dat ingeval van schulden je met bepaalde vermogens verantwoordelijk bent (hangt af van de soort schuld). Eigen schulden is met eigen vermogen en de helft van het gemeenschappelijk vermogen, maar als dit schulden zijn ten behoeve van de kinderen of het huishouden dan sta je daar voor in met je gans vermogen (zowel eigen als gemeenschappelijk vermogen).
Daarom dat de meeste die huwen met een zelfstandige, scheiding van goederen nemen, omdat ze dan niet naar de andere partner kunnen om de schulden te gaan innen.
Een ‘beding van aanwas’ is een clausule die de notaris inbouwt in de koopakte, als samenwoners een gezinswoning kopen in onverdeeldheid (ieder voor de helft). Sterft een van de partners? Dan gaat zijn aandeel van de woning automatisch naar de andere partner, in volle eigendom of beperkt tot vruchtgebruik. De langstlevende krijgt de woning niet via erfenis, maar op een contractuele basis! Heeft de eerststervende reservataire erfgenamen, zoals ouders of kinderen? Dan kunnen zij hun erfrechtelijke reserve niet inroepen tegen de langstlevende partner.
Hopelijk is het een beetje duidelijk?

Groetjes,
Janatje

Nathalie
14-7-2012
 Meld misbruik11-12-2012 13:58:17

dag Evy, wij zijn zoals jij ook getrouw in juli, maar dan dit jaar. Je kunt gerust nu al eens een afspraak maken met de notaris. Want alles je beiden werkt en alleen 's avonds kunt, is de agenda van de notaris meestal vele weken op voorhand bezet.

Vanessa
31-8-2013
 Meld misbruik11-12-2012 14:38:34

Heel duidelijk. Merci Jana!

Sara
15-6-2013
 Meld misbruik11-12-2012 14:49:17

kleine nuance: als je al samen een huis gekocht heb voordat je getrouwd was, en je laat géén huwelijkscontract opmaken en er overlijdt één van beide voordat er kinderen zijn gaat zijn of haar deel terug naar de ouders... dus wel iets belangrijk om over na te denken!

wij hebben in oktober een afspraak gemaakt en mochten eind november op een zaterdagmorgen langs gaan. dus zoals nathalie zegt: best op tijd een afspraak maken!

jana
15-6-2013
 Meld misbruik11-12-2012 15:07:30

Sara,

Tenzij je een beding van aanwas hebt opgenomen in je authentieke akte van aankoop of je een testament hebt waar je alles legateert aan je partner (wat je 25 euro kost i.p.v. 300-500 euro notariskosten).
Nu dat is elk zijn eigen keuze hé: iedereen moet voor zichzelf uitmaken wat het beste uitkomt.

Sara
15-6-2013
 Meld misbruik11-12-2012 16:39:38

jana, dat hadden wij ook... maar als je trouwt, is het nog iets ingewikkelder. wij hebben info gevraagd aan de notaris, en die raadde ons aan om toch met een huwelijkscontract te trouwen. ook omdat ik meubels geërfd heb van mijn oma en een eigen auto heb.

Fien
12-12-2012
 Meld misbruik11-12-2012 19:06:42

Sara: goed mogelijk dat de notaris dat gezegd heeft. Dat zei die van ons ook. Wij hebben dan nog zelf allerlei opzoekingswerk gedaan waaruit blijkt dat je de gezinswoning als langstlevende partner sowieso erft.

Bon, ik weet nog steeds niet of wij nu eigenlijk een huwelijkscontract nodig hebben of niet (ik ga eens mailen naar Test Aankoop), maar ik vertrouw een notaris niet om daar een uitspraak over te doen. Als ik notaris was, zou ik zo'n huwelijkscontract ook aan iedereen aanraden, hoor, zelfs als ze het niet echt nodig hadden. Da's direct 300+ euro in de pocket.

Saar
7-9-2013
 Meld misbruik11-12-2012 21:17:56

Ik dacht dat je als langstlevende persoon het vruchtgebruik van de woning had, en niet het onroerend goed. Als er kinderen zijn, dan wordt het eigendom tussen hen gedeeld en heeft de langstlevende partner vruchtgebruik.

Als je een huwelijkscontract laat opstellen, kun je dat voorkomen en ervoor zorgen dat de langstlevende het huis effectief erft. Zo kun je de langstlevende bevoordelen.

Je vindt trouwens veel info op www.notaris.be

lien
4-5-2013
 Meld misbruik11-12-2012 23:07:18

idd Saar, zo heeft onze notaris het ook uitgelegd !!

Evy
20-7-2013
 Meld misbruik14-12-2012 0:03:30

Bedankt voor de vele reactie's ik ben al wat wijzer geworden nu.
Wij gaan voor een huwelijks contract omdat liefje een eigen zaak heeft :) we hebben nog geen kindjes en nog geen huis samen aangekocht, en de meugels die we hebben in ons app. staat allemaal op papier wie de aankoop heeft gedaan (we hebben alles wat verdeeld van de kosten) dus ik denk dat het niet zo ingewikkeld zal zijn voor ons, maar het is fijn te weten dat we nog wat tijd hebben om een afspraak te maken. :)

Evy
20-7-2013
 Meld misbruik14-12-2012 0:04:33

meugels moest dus meubels zijn sorry voor het typfoutje :)

Voeg een reactie toe:
Normal Resize
Load
Wij herinneren u eraan dat de gebruiksvoorwaarden van deze website van toepassing zijn!
Ik bevestig dat mijn reactie geen (verdoken) reclame bevat en niet in strijd is met de gebruiksvoorwaarden.  
Dit item volgen. (Ik word verwittigd wanneer iemand een reactie toevoegt)

Like ons op Facebook
Foto Albums
Nieuws
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...