TIP: Klik op het profielicoon van een gebruiker om
zijn/haar persoonlijke pagina te openen.
candy
20-7-2013
|
22-2-2013 20:43:45
wat je is kan doen is gewoon met de pastoor praten, Niet elke pastoor is het zelfde. Somige zijn zelfs flexibel er in zo dat je zelf mag kiezen enz en zo weet je het ook uit de beste hand he
|
|
Krista
1-6-2013
|
22-2-2013 20:54:23
Wat je kan doen is niet voor de kerk trouwen! Wij trouwen in een mooie boerderij in een prachtige tuin met bloemenboog en dus in de tuin de ceremonie. Deze wordt geleid door mijn grote zus en 1 van m'n getuigen :)) Veel persoonlijker, helemaal jouw toets en super gezellig! Geniet!
|
|
debora
18-7-2014
|
22-2-2013 20:58:04
Awel, daar zijn we nu inderdaad ook over aan het twijfelen! Mene verloofde gaat het is een paar dagen laten bezinken eerst
|
|
Stéphanie
1-6-2013
|
22-2-2013 21:08:10
Wij doen ook een gewone ceremonie. Wij zijn bij de mens nu gegaan en zijn heel tevreden tot zover!
We hebben alles zelf mogen inkleden, teksten zelf kiezen, indeling enzoverder!
|
|
Elke
19-10-2013
|
22-2-2013 22:17:33
Misschien moet je gewoon eens naar het huis van de mens gaan voor een gesprekje (is gratis en vrijblijvend) om te zien of je je daar wel goed bij voelt. Ik zie mezelf ook als gelovig maar omdat mijn vriend echt niet wilde trouwen voor een pastoor, was trouwen voor de kerk geen optie. We hebben dan gezocht, vandaag een eerste afspraak gehad met huis van de mens en ik voelde meteen een klik. Ik wil inderdaad een viering met diepgang, die over ons gaat, waar we stilstaan bij wat het huwelijk voor ons betekent. In kerkelijke missen gebeurt dat soms ook, maar als je pech hebt met de pastoor is het soms toch wat onpersoonlijk....
|
|
Severine
24-9-2011
|
22-2-2013 22:23:25
Wij hebben ook getwijfeld, maar waren uiteindelijk blij dat we die keuze wl gemaakt hadden. Volg je hart, het is zo prachtig!
|
|
kylie
28-9-2013
|
22-2-2013 22:45:54
Hallo
Wij zijn vorige week voor het eerst naar de pastoor geweest en wouw! wat een toffe man!. Wij willen heel graag voor de kerk trouwen (niet dat wer zo gelovig zijn maar toch...) Nu wilden wij dit zonder eucharistie en dit met een bang hartje aan de pastoor gevraagd... Die had hier geen enkel probleem mee en begon direct zijn ideeen te geven voor een viering. En ik moet zeggen dit is super! Enkel 1 bijbels verhaal en het onze vader heeft echt met geloof te maken, alle andere teksten mogen wij zelf kiezen en de teksten die hij zegt zijn niet voorgedrukt dus die zijn ook persoonlijk.
Je moet volgens mij gewoon een beetje geluk hebben met de pastoor Wij wilden voor de kerk trouwen maar zonder het onderwerp 'god' en dit zal ons dus goed lukken
|
|
Romina
29-6-2013
|
22-2-2013 23:27:15
Meid , niet elke pastoor is hetzelfde. Wij laten onze pastoor enkel kleine teksten voorlezen en hier komt bijna niks van Onze Vader in. Ikzelf ben niet erg gelovig, maar voor de kerk trouwen maakt het voor mij wel compleet.
Maar ga eens zeker met je pastoor praten, mijn vriend heeft zijn vormsel nooit gedaan en dit moest van onze pastoor zeker niet. Maar van een andere pastoor moest het zowiezo wel moesten we voor hem hebben gekozen.
Begin zeker niet te twijfelen door anderen hun verhalen , maar even zelf met de pastoor gaan praten.
x
|
|
Saar
7-9-2013
|
23-2-2013 8:14:01
Wij kiezen ook voor de kerk. Vooral omdat ik gelovig ben, en veel belang hecht aan het sacrament. Wij hebben een moderne priester, die voor rede vatbaar is en die ruimte laat om er een persoonlijke viering van te maken. Het misboekje is samengesteld (we moeten enkel nog de muziek kiezen) en daarin kregen we carte blanche. Wij hebben wel een priester van een andere parochie laten komen. Zoals hierboven gezegd, ga gewoon eens praten met de priester en zie of jullie beeld strookt met het zijne.
|
|
kelly
13-7-2013
|
23-2-2013 8:30:54
Hier ook WEL VOOR de kerk, NIET IN de kerk... Zoals bij alle lagen van de bevolking, zitten er bij de priesters ook heel wat verschillen op, de eene is nog zeer conservatief, de andere niet. Nu is het wel zo dat je niet verplicht bent om in je eigen parochie te huwen, heeft een nabije parochie een modernere priester, kan hij gerust jullie huwelijk voltrekken.
|
|
Stéphanie
1-6-2013
|
23-2-2013 10:53:45
Ik vind wel als je voor de kerk trouwt dat je voor de kerk trouwt. Je kan het wel personaliseren maar als je God buiten sluit waarom trouw je dan voor de kerk. Dat vind ik echt schijnheilig.
Ik zou super graag voor de kerk trouwen. Ik ben ook echt gelovig. Maar ik vind het schijnheilig als holebi koppel voor de kerk te trouwen. We zouden enkel een woorddienst mogen doen en dan kan ik het evengoed buiten de kerk doen en volledig personaliseren!
Succes!
|
|
Cassandra
25-4-2014
|
23-2-2013 17:34:48
Hey, ik heb ook lang getwijfeld of ik wel voor de kerk ging trouwen omwille van de schandalen en het geld dat ze vragen. Maar de gedachte dat het alternatief, een vrijzinnige viering, god helemaal uitsluit... daar voelde ik mij niet goed bij... ik heb dus voor de kerk gekozen Ik heb wel nog nooit gehoord dat je bij de kerk je bloemen moet kopen en ze moet laten staan :s
|
|
Martine
14-6-2014
|
23-2-2013 18:27:00
Hier was het van dag 1 duidelijk: Geen kerk voor ons!
Wij zijn allebei gedoopt, gevormd, ... maar de laatste 15 jaar volgen we alleen nog een mis bij een begrafenis (van familie). Voor de rest komen we alleen nog in een kerk om die te bezichtigen. Naar de trouw van mijn neef in de kerk ben ik niet geweest (wel naar 't dessertenbuffet 's avonds). Ik vond het nogal hypocriet en bovendien heb ik intussen echt wel een pesthekel aan missen en vooral het gezwam over dingen waar de helft van de aanwezigen van weet dat het onzin is. 't Was dan nog in een abdij te doen bovendien.
Ik zie niet in waarom ik - als ik al 15 jaar niet naar de mis ga - ineens zou veranderen voor mijn huwelijk. Ik zie dat van anderen overigens ook niet in waarom ze dat persé wel willen, maar da's uiteindelijk hun keuze.
Wij doen overigens ook niks vervangend. Zien daar echt het nut niet van in. Wij zijn een paar keer op burgerlijke plechtigheden geweest (vrienden, familie) maar ik zocht echt wel elke keer naar het nut daarvan. De helft van de plechtigheden waren bovendien bijna even saai als in een kerk.
Voor ons is het dus duidelijk. Geen plechtigheid, gewoon het stadhuis, een etentje met de directe familie en de volgende dag een feestje voor iedereen. Wij geloven niet meer en we willen daar niet hypocriet over doen.
|
|
Brigitte
|
23-2-2013 22:33:38
Hallo ,
Onze dochter trouwt ook voor de kerk , ze is gedoopt , gevormd , maar geen echte kerkloper . Haar toekomstige man is wel gelovig , en zijn familie is heel gelovig . Maar vanaf het eerste moment dat de beslissing genomen was dat ze gingen trouwen stond voor haar vast dat ze voor de kerk ging trouwen Dat er af en toe een woord van God bijkomt , ja dat is nu eenmaal zo , je trouwt tenslotte voor de kerk , maar je kan toch heel veel persoonlijke teksten brengen . En wat de bloemen betreft , daar kies je nog altijd zelf voor , de pastoor kan je niets verplichten . Bij hen werd ook gezegd dat de bloemen die de kerk binnenkwamen moesten blijven staan omdat deze voor God waren . Je reageerd daar best niet op . Wij lossen dit anders op , de bloemist haalt ze uit de kerk en brengt ze naar de feestzaal . Maar het belangrijkste is wat jullie ook doen , dat je u goed voelt met je beslissing
Groetjes
|
|
Karen
13-7-2013
|
23-2-2013 23:56:22
Ik vind voor de kerk trouwen iets dat je doet als je oprecht gelovig bent en hier dan ook geen hypocriete dingen gaat verkondigen.
Ikzelf ben niet gedoopt, geen communie gedaan en geloof absoluut niet. Niet in God en al helemaal niet in het instituut "De kerk". Dus trouwen voor de kerk was voor mij al geen optie. Mijn vriend is wel gelovig. Maar enkel voor zichzelf. Hij gaat niet naar de kerk, heeft een bloedhekel aan missen enzo, maar gelooft wel in een hoger iets. Wij hebben gekozen voor een vrijzinnige viering met De Mens waarin we de waarden (vergelijkbaar met de christelijke) die wij belangrijk vinden in naar voren brengen. Wij hebben aan de consulente gevraagd om geen nadruk te leggen op het vrijzinnige karakter van de ceremonie, om zo niemand van de gelovige gasten voor het hoofd te stoten. Zo blijven we toch eigen aan onszelf, ik in mijn vrijzinnigheid en hij in zijn geloof.
Denk goed na, en volg jullie hart.. :) Daar kan je nooit iets fout mee doen.
|
|
debora
18-7-2014
|
24-2-2013 14:13:13
Heyla,
Mercikes allemaal voor de vele reacties!
Ik denk dat we eruit zijn...
Vrijzinnige ceremonie zijn we niet echt voor, oftewel de kerk, oftewel niet...
Aangezien we onze ringen terug in Rimini gaan kopen, gaan we onze ringen daar laten zegenen, en na onze trouw gaan we terug naar Rimini voor een symbolisch huwelijk.
Voor de rest gaan we hier de kerk laten!
|
|
|
|
Sommigen onder ons nemen deze uitdrukking wel erg letterlijk. Jeroen en Sandra Kippers blijken echte waaghalzen te zijn. Na de ceremonie sprongen ze in het huwelijk vanop een hoogte van 50m.lees verder ...
|